Investování do automobilového průmyslu není jednoduché, ale možné
Přestože automobilový průmysl patří k významným sektorům v rámci světové ekonomiky, tak samotné investování z pohledu středoevropana je zaměřeno spíše na globální trh než místní. Důvodem je to, že většina společností působících na trzích střední Evropy je globálního charakteru.
Automobilové společnosti, které vyrábějí nejen osobní auta, ale také autobusy a nákladní auta, patří mezi největší společnosti na světě. Tyto společnosti působí většinou v mezinárodním měřítku, to znamená, že mají pobočky a výrobní haly v mnoha různých zemích. Do procesu výroby aut je zapojeno spoustu subdodavatelů, ať už ze země, ve které se výrobní haly nacházejí nebo ze zemí jiných, které jsou schopny dodat automobilkám kvalitní součástky.
Výrobci automobilových součástek jsou nedílnou součástí automobilového průmyslu. Odhaduje se, že na každého zaměstnance v montážně automobilů připadnou 3-4 pracovníci ve výrobě automobilových součástek a účastní se řada dalších oborů, jako je ocelářství, servisy, atd.
Nepříznivá situace v automobilovém průmyslu
Situace v automobilovém průmyslu ve světě momentálně není úplně příznivá a schopny obstát v současné situaci jsou pouze automobilky, které vyvážejí na různé trhy, tedy od těch vyspělých až po rozvojové v různých koutech světa. Jde především o slabý ekonomický růst, a krizi na trhu s bydlením jak v USA tak západní Evropě, prudké zdražení potravin a pohonných hmot, které srážejí chuť spotřebitelů utrácet za nová auta a za drahý benzín. Například výsledky americké automobilky General Motors, kterou v prodejích aut už předběhla Toyota Motors a stala se tak světovým lídrem, jsou špatné hlavně kvůli propadu prodejů na americkém trhu, automobilku zachraňují prodeje v Africe, na Středním Východě a ve střední Evropě. Naopak evropské automobilky jako je Peugeot Citroën, Volkswagen či Fiat dokáží obstát na trhu díky výrobě aut s nízkou spotřebou a jejich působení v různých rozvojových zemích, kde poptávka po autech je stále vysoká. Peugeot Citroën vykázal v prvním pololetí meziroční nárůst čistého zisku o 50%. Volkswagen také profitoval díky uvedení žádaných modelů na trh. Fiat, který představuje příběh plný zvratů, dokázal také překonat odhady analytiků na jejich půlroční výsledky.
Výrobci aut se prozatím dokáží na světových trzích prosadit, ovšem s prodeji aut v Evropě a USA to vypadá špatně. Červnové prodeje v Evropě klesly meziročně o 7,7 % a většina analytiků očekává celkově pokles v letošním a příštím roce. Prodej aut v USA také klesá a očekává se, že letošní rok bude pro automobilový průmysl v USA nejhorší za posledních deset let.
Střední Evropa významným centrem výroby aut
Střední Evropa je v současnosti jeden z regionů, kde se vyrábí nejvíce automobilů na světě, jenom továren na osobní automobily je v Polsku, Česku, Maďarsku a na Slovensku celkem 15, vyrábějí se zde značky jako Volkswagen, Chevrolet, Toyota, Peugeot, Kia, Fiat a oficiálně v roce 2009 by měla rozjet výrobu na Moravě i automobilka Hyundai. Nezanedbatelný podíl na celkové výrobě aut mají také producenti nákladních automobilů a autobusů.
Investice globálně
Jelikož se jedná o mezinárodní společnosti, které nemají kótované akcie v tomto regionu, není možné investovat přímo například na pražské burze do akcií společnosti působících v regionu. Například Toyota Motors má akcie kótovány na japonské burze, a v jisté podobě i na newyorské burze. Ve středoevropském regionu je možno investovat do automobilového průmyslu nepřímo, a to přes akcie subdodavatelů nebo sektorů spojených s automobilovým průmyslem. Nepřímo je také spojena s tímto sektorem například firma Unipetrol, která se zabývá výrobou paliv a olejů. Dále to může být hutnický průmysl, autodoprava nebo prodej použitých automobilů, v tomto případě třeba firma AAA Auto, které se v posledním roce příliš nedařilo, ovšem firma pracuje na zlepšení situace, proto se například rozhodla uzavřít všechny pobočky v Polsku.
Další možností jsou korporátní dluhopisy, tedy dluhopisy vydávané společnostmi působících v automobilovém průmyslu. Délka splatnosti se většinou pohybuje nad jedním rokem a kupónová platba je vyšší než na státních dluhopisech, ovšem na druhou stranu je s nimi spojeno také vyšší riziko.
Autor: Lucie Vitamvásová (lucie.vitamvasova@xtb.cz)
Poslední zprávy z rubriky Finance:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz