Tolikrát jsi člověkem, kolikrát se naučíš mluvit cizí řečí
Kolik jazyků umíš, tolikrát si člověkem, říká jedno přísloví. Všichni to vědí, ale učit se mluvit cizími jazyky se nám nechce. Sem tam to potvrdí lidé, kteří se dostanou na výsluní v nějakém oboru, či naše vlastní praktické zkušenosti. Naši východní sousedé, Slováci, si dokonce nechali udělat speciální studii o tom, od kdy se mají učit děti mluvit cizími řečmi, aby pak obstáli ve stále těžší konkurenci na pracovním trhu. Jenže – ukázalo se, že nejen děti, ale i jejich učitelé si s jinou, než s mateřskou řečí, hodně často neví rady. A nefanděme si, odlišně jiná nebude situace ani u nás.
Otázka je jasná: Je třetí, druhá, nebo až čtvrtá třída pro děti ideálním startem do světa cizí mluvy? A co taková ta lidové moudra, která říkají, že to, co se do dětské hlavy nedostane do deseti let, už tam zkrátka nikdy úspěšně nezaklíčí. A tak všichni pomazaní, rozuměj ministři školství, pracují na tom, aby se děti cizími řečmi naučily mluvit. V Česku také platí předpis, že povinná výuka cizího jazyka začíná už třetí třídou základní školy. Druhý jazyk pak přiskočí do rozvrhu hodin povinně v páté třídě. Tak to teď chystají i na Slovensku.
Buď, jak buď, kázeň a přísnost musí být. Otázkou ale zůstává, zda se ve školách objevuje dostatek kvalitních učitelů s potřebnými znalostmi. V tomhle si dovolím osobní zkušenost. Nápad učit děti co nejvíce cizích řečí je vynikající, dokonce si myslím, že většina z nás, byť často se skřípěním zubů uznala i to, že si by stát na obsazení a start opravdu propracovaného systému výuky cizích jazyků měl hodně vypůjčit… Co však říct na to, že to pak v praxi dopadá úplně jinak? Příběh z jedné střední školy říká následující – když nastoupí jazykář, co by jakýsi elév do své praxe, nemůže počítat s nadměrným ohodnocením svých výkonů.
A to i přes ujišťování a sliby všech ministrů školství, co jsme jich za novou éru zažili. Pak mu někdo nabídne práci, samozřejmě mnohem lépe placenou, v překladatelských službách či průvodcovství a na jeho uvolněné místo musí nastoupit doslova „staré, dobré“ kádry, které sice už nemají mladický drajv a nápady, ovšem jejich bravurní znalosti mluvy a gramatiky dostatečně pokryjí odsloužená léta, za které mohou dostat dobře zaplaceno. Smutný příběh, že? Ještě smutnější je však konstatování, že takových profesí jistě každý z nás najde víc.
Problém je také trochu i v rodičích, kteří se příliš spoléhají na školy, aniž by sami, po konzultacích s odborníky, neuchopili otěže vývoje svých ratolestí v jazykové výbavě do vlastních rukou. Jistě, říkáte si, vždyť ho dávám (nebo jí!) do jazykové školy, chodí k učiteli… Podle expertů to je však jen první krůček na dlouhé cestě. A tak se vracíme v podstatě na začátek, kdy máme v okamžiku startu kvalitní výuky jazyků nedostatek kvalitních učitelů, absenci kvalitních knih na výuku, příliš vzdálené cíle, kterým malé děti nerozumí a proto je to třeba nebaví, atd.
Učitelé se žákům často také neodváží říct, aby se nebáli komunikovat, říct na rovinu, co by chtěli a podle toho upravit své plány a záměry. Zkrátka mít diskusi jako partneři, a ne jen jako podřízení a nadřízení. Děti se sice naučí přečíst a napsat cizím jazykem text, ale jejich umění pohotově a plynule reagovat na otázky na ulici je pořád velmi nízké. A to je gramatický a slovně-zásobní dryl nenaučí. Psychologové tvrdí, že třetí třída, tedy obecně vzato dítě ve věku šesti let, je pro start učení se cizí mluvy, ideální. Odpůrci tohoto názoru však tvrdí, že děti už jsou i tak ve stresu, tak proč je ještě více stresovat? Na druhou stranu – model výuky cizích jazyků od nejranějšího věku nese, podle všeho, své ovoce. Důkazem jsou prý podle školských expertů přírůstky nejen cizojazyčných školek, ale i počty dětí v nich.
Nevěříte-li však statistikám, či proklamacím politiků, vezměte za příklad samotné lidi. Dobrou angličtinou vládnou obyvatelé Skandinávie. Tamní školské systému nutí učit se angličtinou již od útlého věku, ba dokonce je tato řeč běžná i v místních televizích. Ve Francii platí nové nařízení, které říká, že cizí jazyky se už musí začít učit děti od čtyřech let. Ale nedostatek kvalitních učitelů hlásí všichni. Takže v tom nejsme sami. Well done!
Poslední zprávy z rubriky Výběr zpráv:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz