Finanční prostředky na dopravní stavby nechybí a chybět nebudou

Média > Na pravou míru > Finanční prostředky na dopravní stavby nechybí a chybět nebudou
Finanční prostředky na dopravní stavby nechybí a chybět nebudou

V některých médiích se opakovaně objevují zprávy o tom, že chybí peníze na běžící dopravní stavby. Vzhledem k tomu, že se tyto informace nezakládají na relevantních informacích, uvádíme naše vyjádření ve věci Státního fondu dopravní infrastruktury.

Rozhodně odmítáme, že by mohla nastat situace, kdy by bylo nutné zastavovat běžící stavby. Během srpna se ministr dopravy Vladimír Kremlík dohodl s ministryní financí Alena Schillerová na navýšení rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury o 5 miliard korun oproti původnímu návrhu.

Díky této dohodě půjde v příštím roce na výstavbu a údržbu silnic, železnic a dalších infrastrukturních staveb v roce 2020 z národních zdrojů rekordních 70,2 mld. korun. K tomu musíme připočítat ještě finance z evropských fondů. Bavíme se tak o částce minimálně 87,3 miliard korun, kterou bude příští rok disponovat rozpočet SFDI. Celkový objem finančních prostředků v návrhu rozpočtu na rok 2020 je tak vyšší, než v rozpočtu pro rok 2019.

Pokud budeme v příštím roce úspěšní při zahajování nových staveb, může nastat situace, že potřeby SFDI budou vyšší, než se kterými návrh rozpočtu počítá. To ale není vůbec nic nového. Na grafu výše je jasně vidět, že v minulých letech docházelo podle aktuálních potřeb k dalším úpravám rozpočtu. Většinou se jednalo o jeho navýšení o deset, ale i dvacet miliard. Proto ani zmíněných 87,3 mld. korun nelze považovat za konečnou sumu, která půjde příští rok do výstavby a rekonstrukcí dopravní infrastruktury.

Jsme si samozřejmě vědomi toho, že pokud chceme co nejdříve dostavět naši páteřní dálniční síť, budeme na to potřebovat dostatečné množství financí nejen v příštím roce, ale i v letech následujících, kdy dojde k postupnému útlumu evropských zdrojů. Do budoucna nemůžeme být závislí pouze na národních zdrojích. Na ministerstvu dopravy byla proto zřízena pracovní skupina, která se otázkou efektivního financování budoucích dopravních staveb zabývá. Kromě odborníků z ministerstva, jsou v ní odborníci z privátního sektoru, z bankovnictví nebo z České národní banky.

Na základě definovaných finančních potřeb vyplývajících z plánů vlády (dostavba dálniční sítě, obchvaty měst, modernizace železnice, opravy nádražních budov apod.) bude tato skupina definovat ideální finančních model ve vztahu k možnostem rozpočtu ČR, fondů EU a zapojení různých finančních nástrojů. Model má být zpravován pro období do roku 2025 s možným delším výhledem. Cílem je předložit materiál popisující možnosti budoucího financování nejpozději do konce letošního roku.

V současné době již běží PPP projekt na výstavbu dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. PPP projekty jsou osvědčeným modelem v mnoha evropských zemích. Na základě zkušeností s výstavbou úseku D4 ho do budoucna chceme uplatňovat i u dalších staveb. Jednáme i s Evropskou investiční bankou, se kterou řešíme hlavně parametry úvěrů na rozvoj moderních a bezpečných železnic. Úvěr ve výši miliard korun bychom mohli čerpat již roku 2020.

Součástí nových forem financování dopravní infrastruktury je i transformace Ředitelství silnic a dálnic - ŘSD na akciovou společnost s vyšší organizační flexibilitou a podstatně nižší finanční závislostí na státním rozpočtu.






Rozhodně odmítáme, že by mohla nastat situace, kdy by bylo nutné zastavovat běžící stavby. Během srpna se ministr dopravy Vladimír Kremlík dohodl s ministryní financí Alena Schillerová na navýšení rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury o 5 miliard korun oproti původnímu návrhu.

Díky této dohodě půjde v příštím roce na výstavbu a údržbu silnic, železnic a dalších infrastrukturních staveb v roce 2020 z národních zdrojů rekordních 70,2 mld. korun. K tomu musíme připočítat ještě finance z evropských fondů. Bavíme se tak o částce minimálně 87,3 miliard korun, kterou bude příští rok disponovat rozpočet SFDI. Celkový objem finančních prostředků v návrhu rozpočtu na rok 2020 je tak vyšší, než v rozpočtu pro rok 2019.

Pokud budeme v příštím roce úspěšní při zahajování nových staveb, může nastat situace, že potřeby SFDI budou vyšší, než se kterými návrh rozpočtu počítá. To ale není vůbec nic nového. Na grafu výše je jasně vidět, že v minulých letech docházelo podle aktuálních potřeb k dalším úpravám rozpočtu. Většinou se jednalo o jeho navýšení o deset, ale i dvacet miliard. Proto ani zmíněných 87,3 mld. korun nelze považovat za konečnou sumu, která půjde příští rok do výstavby a rekonstrukcí dopravní infrastruktury.

Jsme si samozřejmě vědomi toho, že pokud chceme co nejdříve dostavět naši páteřní dálniční síť, budeme na to potřebovat dostatečné množství financí nejen v příštím roce, ale i v letech následujících, kdy dojde k postupnému útlumu evropských zdrojů. Do budoucna nemůžeme být závislí pouze na národních zdrojích. Na ministerstvu dopravy byla proto zřízena pracovní skupina, která se otázkou efektivního financování budoucích dopravních staveb zabývá. Kromě odborníků z ministerstva, jsou v ní odborníci z privátního sektoru, z bankovnictví nebo z České národní banky.

Na základě definovaných finančních potřeb vyplývajících z plánů vlády (dostavba dálniční sítě, obchvaty měst, modernizace železnice, opravy nádražních budov apod.) bude tato skupina definovat ideální finančních model ve vztahu k možnostem rozpočtu ČR, fondů EU a zapojení různých finančních nástrojů. Model má být zpravován pro období do roku 2025 s možným delším výhledem. Cílem je předložit materiál popisující možnosti budoucího financování nejpozději do konce letošního roku.

V současné době již běží PPP projekt na výstavbu dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. PPP projekty jsou osvědčeným modelem v mnoha evropských zemích. Na základě zkušeností s výstavbou úseku D4 ho do budoucna chceme uplatňovat i u dalších staveb. Jednáme i s Evropskou investiční bankou, se kterou řešíme hlavně parametry úvěrů na rozvoj moderních a bezpečných železnic. Úvěr ve výši miliard korun bychom mohli čerpat již roku 2020.

Součástí nových forem financování dopravní infrastruktury je i transformace Ředitelství silnic a dálnic - ŘSD na akciovou společnost s vyšší organizační flexibilitou a podstatně nižší finanční závislostí na státním rozpočtu.







Zařazenoút 15.10.2019 12:10:00
ZdrojMDČR Na pravou míru
Originálmdcr.cz/Media/Na-pravou-miru/Financni-prostredky-na-dopravni-stavby-nechybi-a-c?returl=/Media/Na-pra...



Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby

Hypotéky, Stavební spoření

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzdy, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Obchodní rejstřík

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat

Používání cookies

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o. V