Když tady tak čtu ty názory mých kamarádů i já si přihodím polínko do ohně.Tatru mám už 2 roky.Využívám jí jako plnohodnotné vozidlo pro každodenní účely a poznal jsem už mnoho slastí a strastí takže se o ně podělím:Benzínové topení je super-spotřeba je v poměru zanedbatelná, protože si na hodinu plného výkonu nevezme ani litr.Podstatné ovšem je kam topí.U verze 613-3 je vnitřní prostor vytápěný pouze prahama popř.podpořené přídavným větrákem na sklo.V zimě je dost unikum udržet si zdraví ,protože pravá noha na plynu může tou strašnou zimou upadnout.Jestliže prší je docela problém udržet auto ve stavu kdy z něj je něco vidět ,protože se strašně potí okna a to všechny.Další podstatnou nevýhodou topení je ,že při 160 km/h přestane topit-na dálnici jsou s tím občas problémy.Co se týče motoru mohu těžkou posizovat , protože jezdím na LPG.Pravda je taková že na ní mám 25 000 a motor jsem dělal už 5-krát ,ale vždy to bylo kvůli ventilům ,takže se nechá předpokládat ,že se podepisuje plyn.Motor je 8-mi válcový 3500 ccm-schopný jezdit za 10 litrů.Nicméně jsem se přesvědčil ,že obyčejný 4- válcový beznínový korejec (Taewoo Tacuma 2l 16v OHC) si s tatrou poradí přinejmenším hravě a to jezdí za 7-8 litrů.Samozřejmě je to vývoj ,nicméně všeslavně vychvalovaná výkonnost motoru již dnes není tak docela pravda.Podvozek je super-jen přední tlumiče je malinko slabší článek a podepiusuje se to na řízení.Brzdy nemají chybu-ani ty kotouče se mi nezdají špatné.Doplňky jakými mám tatru vybavenou (Elektr.okénka,centrální zamykání) nepatří zrovna k silným článkům.Podepisuje se zde lajdáckost a nepromyšlenost.Okénka bez koncových spínačů se slabými motorky a nedostatečnými převody.Centrální zamykání se snadno zblbne a pak je veliký problém přijít na správnou kombinaci ,které dveře mají být zamčené a které ne ,aby fungoval.
Můj názor je asi takový:Základní prvky které vycházejí z prvních chromek jsou dobré.Ostatní inovace a úpravy jsou odfláknmuty hrozným způsobem!!!Ale co by se v Kopřivnici snažili.Prodávat se to bude vždycky....To že na kastli jsou přes sebe 3 plechy a to se je ani neobtěžovali natřít nikomu nevadí-za 5 let se ta kastle vymění.Nemluvím o tom ,že se ještě nikomu nepovedlo utěsnit tatru tak ,aby do ní nepršelo a že v zimě je problém zavřít dveře ,protože manžety kterými se kliky otevírají zatuhnou v hliníku a klika se nevrátí.Interier byl u "trojek" velice nedostatečný-alespoň u posledních verzí jako mám já (91rok).Pohodlí je vynikající pro cestující pro řidiče je to docela posilovna(Serva jim slibovali od 78 roku.Povedlo se to až v roce 1995).
Abych jenom nekritizoval:Veškeré nedostatky se kompenzují obdivem okolí.Tatra je v pohledu lidí ,kteří s ní nikdy nejezdili vrchol spolehlivosti a dokonalosti.Dokáže ohromit nádherně vypadajícím atipickým motorem ,robustním vzhledem ,perfektním zvukem.
Všechny vás zdraví Martin Klinský