Česko má 3. nejmenší podíl elektromobility v Evropské unii. Nová dotace má jeho situaci zlepšit
Vnímání a situaci elektromobility v Česku má změnit nově spuštěná dotace s názvem Záruka elektromobility. Ta má zvýhodnit nákupy elektromobilů českým firmám. Program má ambice zvýšit podíl elektromobilů v Česku, který na konci roku 2023 činil ve srovnání se zeměmi EU pouhá 3 %. Podle Davida Kotrise, jednatele dotační poradenské společnosti enovation, je spuštěná dotace skvělým krokem ke zvýšení povědomí o přínosu elektromobility, kterým je mimo jiné celkové snížení ekologické zátěže firem – zejména z pohledu městské a příměstské mobility.
Zájem o elektromobily se v České republice meziročně zvýšil o 70 %, v minulém roce bylo registrováno 6 700 nových elektroaut. Celkem na českých silnicích jezdí téměř 22 500 elektrických vozů. I přesto jsme v podílu elektromobilů až na 25. místě ve srovnání s ostatními zeměmi EU, předběhli jsme pouze Slovensko a Chorvatsko, uvádí web Čistá doprava spadající pod Centrum dopravního průzkumu. Budoucnost elektromobility v tuzemsku může podpořit nová dotace od Ministerstva průmyslu a obchodu a Národní rozvojové banky.
„ Dotační program Záruka elektromobility může zvýšit přístupnost vozů s alternativním palivem širokému rozpětí žadatelů z řad firem a zároveň pomáhá šířit osvětu a diskusi nad účelem
a smyslem elektromobility, nikoli jako konkurenci k běžným dieselovým, benzínovým
a hybridním pohonům. Díky spuštěné dotaci máme šanci přiblížit se o kousek blíž elektromobilovým premiantům, jako je Švédsko, Dánsko nebo Finsko,“ říká David Kotris, jednatel ve společnosti enovation.
S elektromobily souvisí také dobíjecí infrastruktura, kde se ve srovnání v EU řadíme na 13. místo. „I přestože se v České republice v posledních letech výrazně rozšířila, stále zde existuje velký prostor pro zlepšení, zejména s ohledem na aktuální modely elektromobilů. V tuzemsku bylo do provozu uvedeno minulý rok více než 4 600 dobíjecích stanic. Data ukazují pozitivní tendenci, ale současně odhalují, že optimalizace infrastruktury je stále nezbytná, a to i v kontextu distribučních sítí a možného využití elektromobility ke stabilizaci přenosové soustavy. Také s tím může pomoct nová dotace, která se na dobíjecí stanice vztahuje,“ vysvětluje David Kotris.
V podílu dobíjecích bodů v EU se ČR řadí mezi Polsko a Maďarsko. Celých 61 % zastávají v podílu stanic pouze tři země, a to Nizozemsko s 23 %, Německo (19 %) a Francie s 19 %, vychází ze statistik webu Čistá doprava, které jsou aktualizované dle zdrojových dat Evropské observatoře pro alternativní paliva a Ministerstva dopravy.
Téměř 2 miliardy na elektromobilitu
V dotační výzvě je vyčleněno celkem 1,95 miliard korun, z toho 1,65 miliard korun na nákup vozů a zbylých 300 milionů na pořízení dobíjecích stanic. Dotaci mohou čerpat pouze firmy nebo právnické osoby, které nepůsobí ve zbrojním průmyslu, hazardních společnostech
či odvětvích zemědělské prvovýroby.
Žádost o dotaci je dle Davida Kotrise vysoký, měsíčně v enovation zaznamenávali desítky poptávek. Vedle dotací na pořízení obnovitelných zdrojů energie, hlavně fotovoltaiky, je elektromobilita jedna z nejkonzultovanějších oblastí. „Firmy se začínají vážně zajímat
o elektromobilitu, což se potvrdilo v souvilosti s touto dotací. Měsíčně jsme nasměrovali nebo poradili desítkám firem, od základních informací přes podání žádostí až například po možnosti čerpání,“ dodává David Kotris.
Důležitá fakta k dotaci Záruka elektromobility:
- Program není předfinancován a finanční prostředky jsou uvolňovány až po splnění stanovených ukazatelů. Doplacení však musí proběhnout ze zaručovaného úvěru, není tedy možné pořídit vozidlo z vlastních prostředků.
- Veřejná podpora soukromým subjektům je v Evropské unii zakázána a udělit jí lze jen na základě několika výjimek, z nichž jednu tvoří režim tzv. de minimis. Jedná se o podporu malého rozsahu, definovanou jako součet podpory za tři po sobě jdoucí kalendářní roky a v nejčastějším případě je výše těchto prostředků stanovena na 200 000 EUR (cca 5 milionů korun).
- Čerpání dotace na dobíjecí stanice musí být vždy součástí projektu spojeného s nákupem vozidla
- Subjekty, které mají nějaké zkušenosti s udržitelností, vědí, že přidělení podpory je ošetřeno i po realizaci projektu. Termín zahájení udržitelnosti (zde 24 měsíců) nastane až dnem vyplacení finančního příspěvku (na základě žádosti, není vypláceno automaticky), nikoliv uhrazením vozidla.
- Není podporováno Nabývání vozidel pro silniční nákladní dopravu poskytovanou dopravcům, nelze tedy pořídit vůz za účel poskytování dopravních služeb dopravcům.
- Není možné podpořit nákup hybridního vozu, a to ani plug-in hybrid.
- Podpořena jsou ale naopak vozidla s vodíkovým pohonem.
Okomentovat na facebooku
Poslední zprávy z rubriky Dotace:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz