Podnikatelského ducha nezapřeme. Od ledna přibylo o třetinu více e-shopů než loni
V lednu zaznamenala česká e-commerce scéna výrazný nárůst nových internetových obchodů, kdy meziročně vzrostl jejich počet o 30 %. Čelo kategorií letos opanoval segment hobby s 18% podílem na nově vzniklých e-shopech. Následují dlouhodobě oblíbené segmenty oblečení a potraviny, jak vyplynulo z analýzy společnosti Upgates, předního dodavatele e-shopových řešení. Odborníci také zejména v poslední době registrují zvýšený zájem majitelů kamenných prodejen o vstup do online světa.
Přelom roku opět přinesl na tuzemskou online scénu vlnu nových internetových obchodů. Jak ukazují data společnosti Upgates, během prvního letošního měsíce přibylo téměř o třetinu více e-shopů než loni. „Začátek roku je pro mnohé podnikavce dobrým důvodem se konečně pustit do realizace svých byznysových nápadů. Nové projekty, které většinou vznikají jako zdroj vedlejšího příjmu k zaměstnání nebo rodičovské, se časem mohou transformovat v hlavní zdroj obživy,“ vysvětluje Michal Benatzky, marketingový manažer společnosti Upgates.
Co se týče zkušeností majitelů e-shopů s podnikáním na internetu, zhruba tři z deseti jsou nováčci, kteří zakládají svůj úplně první e-shop. A těm se v Česku dlouhodobě daří, což dokládá také fakt, že první rok provozu přežije devět z deseti nově vzniklých internetových obchodů.
Mezi kategoriemi vede hobby
Z pohledu segmentů, v nichž nové internetové projekty vznikají, tvoří největší 18% zastoupení obchody se zaměřením na hobby, které se věnují různým zájmům jako například rybaření, modelářství nebo zahradničení. Přibližně desetinu nových e-shopů představují obchody s oblečením, které však zaznamenaly meziroční pokles z loňských 15 %. Na třetí příčce se umístily e-shopy z kategorie jídla, které obdobně zaznamenaly meziroční pokles ze 13 % na 8 %. Téměř dvojnásobný meziroční nárůst na 6 % zaznamenaly projekty z oblasti služeb, jako jsou třeba 3D tisk na míru, potisk reklamních předmětů či půjčovny různého nářadí.
„Pozorujeme, že nově vznikající e-shopy bývají často poměrně úzce zaměřené. Příkladem může být třeba obchod s elektrickými garnýžemi či sušicími sítěmi na potraviny. I přesto, že obecné spotřebitelské segmenty už jsou zaplněné, stále ještě existuje prostor prorazit s výrobky, které jsou nějakým způsobem unikátní. Takové projekty se nejspíše nestanou masovou záležitostí, ale okruh zákazníků si mohou vybudovat,“ doporučuje Michal Benatzky.
Českou e-commerce čeká oživení
Provozovatelé internetových obchodů vnímají letošní rok o něco pozitivněji než ten loňský. Přesto, že situace v tuzemské ekonomice stále není příznivá, poptávka spotřebitelů by se již měla stabilizovat, což přispěje k prosperitě celého trhu. „Česká e-commerce scéna se pomalu vrací k růstovému trendu. Také sami prodejci během náročnějšího období, které mají za sebou, museli přistoupit k optimalizaci nákladů a zhodnocení svého fungování,“ vysvětluje Michal Benatzky. Zároveň dodává, že obzvláště v poslední době majitelé kamenných prodejen projevují větší zájem o tvorbu e-shopů. Je to pro ně logický krok, jak rozšířit prodejní kanály. Propojení obou světů je totiž zajímavou příležitostí pro oslovení většího množství zákazníků.
„Průzkum české a slovenské e-commerce, který jsme provedli v lednu, ukazuje, že trh se stabilizuje. Ve čtvrtém kvartálu roku 2023 zaznamenalo 72 % e-shopů stagnaci, nebo meziroční růst tržeb. To je lepší výsledek než v předcházející vánoční sezóně. Obchodníci překonali slabší měsíce, dokázali optimalizovat provoz a z odpovědí v průzkumu už je jasně vidět, že zase plánují zapracovat na rozvoji,“ komentuje závěrem stav e-commerce v Česku a na Slovensku Jakub Ouhrabka, ředitel společnosti Comgate.
Poslední zprávy z rubriky Obchod a služby:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz