Silná zima českých hotelů, turistická sezónnost slábne
Lednová data poradenské společnosti STR ukazují pokračující a mimořádně turisticky příznivou zimu pro české (pražské) hotely. Celkové výsledky však nadále značně zaostávají za dobou předcovidovou (2019).
Pozitivní zprávy konce roku (listopad, prosinec) z prostředí českých hotelů leden potvrdil!
Lednové tržby vzrostly v ČR meziročně o skoro 24 %, což je v evropském měřítku čtvrtý největší nárůst po Turecku (+42 %), Maltě (+35 %) a Rusku (+30 %). S výjimkou Malty na náš růst hledí zbytek „klasické“ Evropy s odstupem (páté Německo má +17 %, ostatní ještě výraznější odstup).
Spolu se zastavením růstu nákladů se tak jedná o dobrou zprávu a úspěšný měsíc leden.
„Trend obsazenosti i nákladů je, díkybohu, optimistický,“ vysvětluje Jaroslav Svoboda, majitel skupiny Czech Inn Hotels, která dosáhla téměř na 1,5 milionu ubytovaných hostů v roce 2023, a tím se stala jedničkou českého trhu. „Ovšem musíme si uvědomit, že jde jen o trend. Hodnot z roku 2019 (před covidem) hotelový průmysl zdaleka nedosahuje. Pro nás jako Czech Inn Hotels byla superúspěšná i loňská zima, tedy „vzpamatovávání se výsledků“, které jsme si užili již o rok dříve než většina konkurence.“
Turistická sezónnost slábne
Na dobré výsledky českých hotelů má vliv nový trend, kdy výrazně klesá sezónnost. Leden totiž spolu s únorem je vrcholem české mimosezóny, ale letošní „standardní“ propad je výrazně menší a napříkad Praha porazila v lednové obsazenosti i tradičně silnou Vídeň (viz graf níže). Praze vzrostla lednová obsazenost o více než 10 %! „Sledujeme nový trend s určitým překvapením,“ potvrzuje Jaroslav Svoboda. „Byli jsme přichystaní na spoustu opravování a zkrášlování hotelů v mimosezóně a místo toho na některých hotelech atakujeme 90% obsazenost. Ale i přes logistické problémy, jde pochopitelně o radostné překvapení.“
Meziměsíční srovnání
Leden, tedy přesněji doba po svátcích Třech králů, je hlavní mimosezóna českých ubytovacích zařízení (pochopitelně krom hotelů horských). V České republice však v poslední době sledujeme trend slábnutí sezónnosti, Praha například (narozdíl od loňska) porazila v obsazenosti Vídeň. A to byl leden
chladný měsíc – uvidíme jak tento trend umocní velmi teplý únor. Graf také dobře ukazuje vývoj turismu během uplynulého roku.
Smith Travel Research, americká společnost dříve známá jako STR, poskytuje tržní údaje o hotelovém průmyslu po celém světě. V současné době sleduje více než 60 000 hotelů s více než 8 miliony pokojů. Mezi českými hoteliéry jde o nejznámější nástroj pro porovnávání výsledků. V České republice STR sleduje 19,5 tisíce hotelových pokojů (tedy zhruba třetinu celkové kapacity), ovšem v segmentu lepších hotelů podíl výrazně roste. Například v Praze se již blíž polovině. Výhodou je také především měsíční báze vyhodnocení, což je třikrát aktuálnější než ČSÚ, a relevantní data o cenách pokoje a obsazenosti opřená o celosvětově prověřenou metodiku
Poslední zprávy z rubriky Cestování:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Ondřej Vacek, Ušetřeno.cz
Nechcete přijít o peníze? 5 zásadních tipů, jak úspěšně využít pojištění storna
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
?
Okénko pro podnikatele
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.