Tři čtvrtiny zaměstnanců zvažují podle průzkumu společnosti Randstad změnu oboru nebo rekvalifikaci. Většina firem si zájem zaměstnanců o reskilling a upskilling uvědomuje
Český trh práce prochází transformací s rostoucím důrazem na digitální dovednosti a umělou inteligenci. Výsledky průzkumu personální agentury Randstad ukazují, že téměř tři čtvrtiny zaměstnanců možnost rekvalifikace či úplnou změnu oboru připouštějí. Rekvalifikace a vzdělávání se pro ně stávají nezbytnými nástroji, jak si zachovat na trhu práce konkurenceschopnost. To poskytuje na druhé straně firmám šanci rozšířit nabídku benefitů o reskilling či upskilling, a to nejen v oborech zaměřených na nové technologie. Atraktivní nabídka benefitů přitom může být pro řadu z nich při řešení HR výzev na zamrzlém pracovním trhu zcela klíčová.
V současné době čelí český trh práce zásadním změnám vyžadujícím od zaměstnanců neustálé vzdělávání a adaptaci. Podle nedávného průzkumu společnosti Randstad již téměř 35 % zaměstnanců různými formami rekvalifikace prošlo, buď prostřednictvím úřadu práce nebo některé vzdělávací organizace. Bezmála polovina respondentů ve stejném průzkumu uvedla, že o rekvalifikaci uvažovala, nejčastěji tehdy, pokud by jim přinesla lepší pracovní ohodnocení, při hrozbě ztráty zaměstnání nebo pokud by nemohli získat práci v oboru. Dalších 22 % zaměstnanců zmínilo, že přemýšlejí přímo o změně kariéry, 15 % tuto možnost nevyloučilo a pouze 14 % respondentů se vyjádřilo, že o změně oboru neuvažují.
Výsledky průzkumu ukazují, že význam rekvalifikace pro firmy i zaměstnance v důsledku technologického pokroku a změn na trhu práce roste. „Změna je jedinou konstantou na trhu práce, proto je důležité, aby se lidé neustále vzdělávali a rozvíjeli nové dovednosti,“ zdůrazňuje Martin Jánský, generální ředitel společnosti Randstad Česká republika. Ze stejného průzkumu vyplynulo, že o rekvalifikaci nejvíce uvažují muži z generace X (ve věku 35–54 let), nejméně pak ženy z generace Z (18–24 let).
V kontextu rostoucího významu umělé inteligence více než třetina pracovníků uvedla, že by nepřijala práci, pokud by součástí nabídky nebylo školení v oblastech, jako je právě AI. Uvedené číslo potvrzuje význam technologických dovedností a potřebu vzdělávacích programů, které je podporují. „Data jasně ukazují, že v éře digitální transformace a neustálého technologického pokroku je pro firmy zásadní nejen reagovat na aktuální výzvy, ale také se aktivně připravovat na změny budoucí. Investice do školících programů, které cílí na rozvoj digitálních dovedností a znalostí v oblasti umělé inteligence, nejsou jen odpovědí na poptávku trhu, ale stávají se klíčovým prvkem pro udržení a zvýšení jejich konkurenceschopnosti,“ dodává Jánský. Jak ukázal průzkum AI Trends, 21 % podniků již zaměstnancům školení pro práci s AI poskytuje a dalších 38 % plánuje podobná školení v budoucnosti nabídnout.
Výsledky jiného průzkumu odhalují, že častým způsobem, jak se firmy vypořádávají s HR výzvami, jsou právě školící programy. S cílem získat či udržet kvalitní zaměstnance je využívá většina společností, více než těch, které jsou ochotny ze stejného důvodu zvýšit zaměstnancům mzdu. Z téhož průzkumu rovněž vyplynulo, že školení je nejčastěji nabízeným nefinančním benefitem vůbec (80 %).
I tento ukazatel zdůrazňuje význam vzdělávání jako klíčového faktoru pro úspěch v moderním pracovním prostředí. „Organizace, které aktivně investují do reskillingu a upskillingu, nejenže lépe zvládají současné HR výzvy, ale také se stávají atraktivnějšími pro potenciální zaměstnance. Na pracovním trhu, na kterém je boj o talenty stále intenzivnější, se stává schopnost firmy nabídnout kvalitní vzdělávací programy a možnosti osobního rozvoje rozhodujícím faktorem při výběru zaměstnání,“ uzavírá Martin Jánský.
Randstad
Společnost Randstad je globálním lídrem v segmentu HR služeb, specializuje se na řešení v oblasti flexibility práce a poskytování personálně poradenských služeb. Podporuje lidi a podniky v dosažení jejich skutečného potenciálu. Věří, že nejlépe se toho dá dosáhnout spojením lidského přístupu s využitím nejmodernějších technologií a aby poskytovala správná řešení ve správný okamžik, využívá jedinečnou kombinaci Tech a Data. Portfolio služeb, které společnost Randstad nabízí, zahrnuje klasické agenturní zaměstnávání a vyhledávání pracovníků na hlavní pracovní poměr, in-house řešení, executive search a komplexní řešení v oblasti HR.
Společnost Randstad N.V., která byla založena v roce 1960 se sídlem v Diemen (Nizozemsko), je kótována na NYSE Euronext Amsterdam. V roce 2022 měl Randstad 46 000 vlastních zaměstnanců a vytvořil příjmy v hodnotě 27,6 miliard eur. Společnost, působící ve 39 zemích celého světa, pomohla v roce 2022 najít smysluplné zaměstnání téměř 2 000 000 uchazečů u 230 000 klientů.
V České republice poskytuje společnost Randstad služby v oblasti agenturního zaměstnávání, procesního řízení lidských zdrojů a vyhledávání zaměstnanců na stálé úvazky prostřednictvím 21 pracovišť a sítě 170 konzultantů.
Více informaci na: www.randstad.cz
Poslední zprávy z rubriky Práce:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Ondřej Vacek, Ušetřeno.cz
Nechcete přijít o peníze? 5 zásadních tipů, jak úspěšně využít pojištění storna
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz