AAA Auto (AAA Auto)
Auto Moto  |  01.02.2024 13:22:08

Ojetých aut na trhu meziročně ubylo, jejich zdražování předbíhá inflaci

V lednu 2024 bylo v nabídce na českém inzertním trhu výrazně víc aut než v prosinci – téměř 101 tisíc oproti 88 tisícům, což představuje nárůst o 14 procent. Znamená to vlastně návrat k normálnímu stavu, protože prosinec je kvůli vánočním svátkům nejslabším měsícem v roce, kdy obchody s ojetými vozy výrazně stagnují. Zajímavější a víc vypovídající je proto srovnání s lednem loňského roku: meziročně v nabídce tuzemských inzertních serverů sedm tisíc aut ubylo (pokles o 6,6 procenta). Vyplývá to z analýzy celého sekundárního trhu, provedené experty AAA AUTO, největšího prodejce ojetých vozů v ČR.

Naopak se zvýšila střední (mediánová) cena nabízeného vozu, a to o deset tisíc na 210 tisíc korun, a mírně také najeté kilometry (155 vs 157 tkm) i stáří vozidel (10,3 vs 10,2 roku). Aut je tedy meziročně méně, zato jsou dražší a mají více najeto. A je to dlouhodobý trend. Pro porovnání: předloni, v roce 2022, bylo ojetých vozů v nabídce téměř stejně (99 tisíc), byly ovšem o 21 tisíc korun levnější (medián), měly méně najeto, věkově na tom byly stejně. A před třemi lety byl cenový střed nižší o 60 tisíc korun (150 tisíc Kč), auta byla o čtyři měsíce mladší a měla o pět tisíc kilometrů méně najeto (152 tisíc km).

Cena v inzerci nabízených aut tedy v posledních třech letech neustále roste. A to i výrazně nad průměrnou inflaci, která mezi lety 2021 a 2023 činila podle Českého statistického úřadu 12,88 procenta. Typické ojeté auto, nabízené před třemi lety za 150 tisíc korun, by tedy zdražila inflace na 191 tisíc; ve skutečnosti se momentálně nabízí ještě o 20 tisíc dráž.

„Tento stav je dán jednak dlouhodobým nedostatkem nových aut na trhu, který se vrací k dobám před covidem a následnou čipovou krizí poměrně pomalu, a také silnější poptávkou po ojetinách, čemuž odpovídají i rekordní prodeje u nás v AAA AUTO, ať už za celý loňský rok nebo i letos v lednu,“ říká Luboš Vorlík, výkonný ředitel pro Česko a Slovensko společnosti AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna. Vysoká očekávání máme i od celého letošního roku, žádné známky slábnoucí poptávky zatím na obzoru nevidíme. Někteří prodejci nových vozů sice ohlásili snižování cen, jsou to však jen kosmetické změny, jejichž dopad na sekundární trh bude podle mě velmi omezený,“ dodává Vorlík.

Škodovky stále vedou

Pořadí v první desítce nejvíce nabízených značek se nemění s jedinou výjimkou na chvostu tabulky. Stejně jako v případě nových vozů vede v ojetinách tuzemská Škodovka, následovaná Volkswagenem, Fordem, BMW, Mercedesem, Audi, Peugeotem, Renaultem – devátou a desátou příčku si pak prohodili Hyundai a Opel. Jen pro zajímavost: nejvyšší kilometrové nájezdy mají vozy značky Audi (194 tisíc km), nejnižší naopak Hyundai (87 tisíc km). Ty jsou také nejmladší (6,9 roku), nejstarší v první desítce jsou renaulty s mediánem 12,4 roku.

Setrvalý nárůst nabídky zaznamenáváme u čistě elektrických (BEV) i hybridních automobilů, jež mají elektromotor jen jako výpomoc ke spalovacímu agregátu. U BEV představuje meziroční nárůst téměř 21 procent na 756 kusů inzerovaných kusů, v případě hybridních vozů je to dokonce plných 43 procent (1429 ks). Hodně zajímavé je, že zatímco zájemcům o pořízení ryzího elektrovozu jdou na ruku setrvale klesající ceny – před rokem byl cenový medián BEV 947 tisíc korun, letos je to 790 tisíc, tedy o 157 tisíc korun méně – u hybridních aut je trend opačný, když vidíme nárůst o 20 tisíc na 690 tisíc korun. „Za poklesem cen elektrovozů stojí zejména globální zlevnění nových vozů Tesla, jež se propsalo i do cen ojetin. Ještě loni v lednu byl cenový medián nejprodávanější Tesly Model 3 1,15 milionu korun, letos je to 790 tisíc korun, tedy o neskutečných 360 tisíc korun méně, což představuje pokles o 31 procent,“ komentuje Luboš Vorlík s tím, že nižší ceny jdou však na vrub i vyššímu kilometrovému nájezdu (60 vs 36 tisíc km) i stáří (3,4 vs 2,3 roku) u Tesly 3. „Naopak do nabídky zatím nepromlouvá mediálně tolik propíraná invaze čínských elektromobilů. Až na značku MG se v Česku objevují maximálně jednotky kusů nových značek jako NIO či Dongfeng,“ uvádí Luboš Vorlík.

Většina aut je starších deseti let

Co se týče rekordmanů, v inzerci stále figurují nejdražší auta, jež se v ní objevila v prosinci – pořád se nabízejí Bugatti Chiron za 90 milionů korun, Ferrari 812 Competizione Aperta za 60 milionů, ale také dva kousky Mercedesu SLS AMG Black Series za 34,5 milionu, po dvou kusech Ferrari 599 za 25 milionů a Ferrari Purosangue za 24 milionů či Rolls-Royce Spectre za 18,8 milionu korun. Mototechna také nabízí Mercedes-Benz G Cabrio za 14 milionů, sběratelský unikát ze soukromé sbírky zakladatele AAA AUTO Anthony Dennyho. Výjimečnost auta podtrhuje fakt, že jde o jedno z pouhých 200 vyrobených kusů takzvané Final Edition z roku 2013, a také jeho nájezd pouhých šest tisíc kilometrů.

Na druhém konci žebříčku je přes 2000 vozů s cenou pod 40 tisíc korun, což představuje současný průměrný plat v Česku. Přesně 7313 nabízených aut (tedy 7,3 procenta) je starších 16 let, což je aktuální průměrné stáří tuzemského vozového parku, dalších 51 150 aut je věkově v rozmezí 10 až 16 let – což ukazuje, že téměř 60 procent v česku nabízených aut je starších deseti let. „Stáří samotné nemusí mít až takový význam, pokud důkladně známe technický stav a servisní historii konkrétního vozu. V tomto ohledu jsou nejvíce rizikové individuální dovozy ze zahraničí, při nichž nejčastěji dochází k manipulacím s tachometry a servisními záznamy. Tito prodejci se často spoléhají na to, že při rychlém prodeji na ulici nemá zákazník čas si vše dostatečně prověřit. Naopak velcí obchodníci, kteří preferují auta s tuzemským původem, se prověřování historie vozů a jejich stavu věnují profesionálně a mají pro to nejlepší technické vybavení, personální zdroje i zkušenosti,“ uzavírá Luboš Vorlík.

AURES Holdings

Skupina AURES Holdings letos slaví již 30 let na trhu. Provozuje síť téměř šedesáti poboček v České republice, na Slovensku, v Polsku, v Maďarsku, v Německu a v Nizozemsku. Za dobu své existence obsloužila již přes 2,8 milionu zákazníků. Skupina prodá ročně 90 000 vozů a je tak největším prodejcem ojetých aut ve střední a východní Evropě. Prodává také zánovní vozy pod obnovenou značkou Mototechna. Na západních trzích působí prostřednictvím společnosti Driverama.

Společnost se pravidelně umisťuje v žebříčcích CZECH TOP 100 a Českých 100 nejlepších. Pro roky 2017 a 2018 byla držitelem prestižního ocenění Superbrands a umístila se na 2. místě v celoevropské soutěži European Business Awards 2016/2017. Generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings Karolína Topolová se v roce 2020 umístila v anketě Top Ženy Česka na 1. místě v kategorii manažerek a vloni v tomto žebříčku vstoupila do Síně slávy.

Skupinu vlastní britsko-polský investiční fond Abris Capital Partners.

Více informaci na: www.auresholdings.eu

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář







Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688