Loni v Česku přibylo přes 60 000 m2 retail parků - Jde o druhý největší přírůstek za posledních 10 let
Nabídka moderních maloobchodních ploch v České republice na konci roku 2023 dosáhla téměř čtyř milionů metrů čtverečních (3,93 milionu m2). Retail parky nebo také nákupní parky, tedy obchodní zóny s několika samostatnými prodejnami disponujícími vlastními vchody a společným parkovištěm, z tohoto celkového objemu tvoří 31 %. Klasická nákupní centra se podílí zhruba 67 % a zbylá 2 % jsou outlety. Podíl retail parků na celkovém objemu moderních maloobchodních ploch v Česku za posledních pět let vzrostl o 5 procentních bodů. Vzhledem k rostoucímu zájmu o tento obchodní koncept ze strany pronajímatelů, nájemců i investorů lze očekávat, že procento z celkového objemu v následujících letech poroste.
Jan Čížek, vedoucí týmu nákupních parků, Cushman & Wakefield: „Retail parky se nadále těší velkému zájmu nakupujících, což podporuje jejich další výstavbu. Ta se soustředí primárně do menších měst do 10 000 obyvatel, kde devolopeři připravuji menší projekty do 2 500 m2. Dále se rozšiřují velké úspěšné projekty ve větších městech, u nichž je cílem posílit pozici v dané spádové oblasti.“
Největším loni dokončeným projektem je rozšíření retail parku S1 Center Přerov o dalších 17 200 m2, park tak nyní nabízí přes 29 000 m2 maloobchodních ploch s 41 obchodními jednotkami. Dalším významným projektem je nová výstavba retail parku OC Poříčí v Blansku s rozlohou 6 900 m2 a téměř dvacítkou obchodních jednotek. Třetím největším loňským projektem je nová výstavba Retail parku Strakonická v Českých Budějovicích: jedná se o 12 obchodních jednotek na 6 000 m2.
Tabulka 1: Největší retail parky dokončené v Česku v roce 2023
Jan Čížek, vedoucí týmu nákupních parků, Cushman & Wakefield: „Loňský objem dokončené výstavby retailových parků o více než 30 % přesáhl dlouhodobý roční průměr a je druhým největším ročním objemem za posledních 10 let - hned po roku 2021, který byl rekordní. V loňském velkém objemu se projevila odložená výstavba z nejistých „covidových“ let 2020 a 2021, kdy byla řada projektů pozastavena. Devolepeři retail parků umí mnohem rychleji reagovat na vývoj trhu a zvýšenou poptávku nájemců po prostorech, něž je tomu u klasických obchodních center. Jsou mnohem flexibilnější i díky tomu, že výstavba retail parku trvá většinou do 12 měsíců, zatímco u obchodního centra jde o dva až tři roky.“
Graf 1: Nově dokončené retail parky v Česku
Zdroj: Cushman & Wakefield
Vedou moravské kraje, roste zájem fastfoodů
Největší objem nákupních ploch v retail parcích se nachází v Moravskoslezském kraji (12 %) a v kraji Středočeském (11 %). Při přepočtu na 1 000 obyvatel je nejvíce těchto ploch v Olomouckém kraji (178 m2 na 1 000 obyvatel) a v kraji Vysočina (148 m2 na 1 000 obyvatel).
Graf 2: Saturace retail parky v Česku na 1 000 obyvatel (v m2)
Zdroj: Cushman & Wakefield
Skladba nájemců v retail parcích je zaměřená primárně na zboží denní potřeby - tvoří ji hlavně prodejci potravin, drogerie, elektra či vybavení pro domácnost a také v poslední době velice oblíbené diskontní prodejny.
Jan Čížek, vedoucí týmu nákupních parků, Cushman & Wakefield: „Ve většině okresních měst nyní také evidujeme zvýšený zájem o nové prostory ze strany fastfoodových operátorů.“
Retail parkům věří developeři i investoři
Do budoucna developeři připravují další nové retail parky: ve výstavbě je nyní 87 200 m2 jejich ploch a dalších více než 380 000 m2 je v různých fázích přípravy. Pokud by se všechny plánované projekty dokončily podle plánů, plocha retail parků by se do roku 2025 mohla zvětšit o více než 400 000 m2. Nejvíce projektů ve výstavbě se nachází v kraji Středočeském (31 %) a Jihočeském (26 %).
Zájem o nové retail parky nepolevuje ani ze strany investorů, neboť díky své skladbě nájemců nabízejí stabilní výnos z pronájmu - a investice je levnější než do klasických obchodních center. Do retail parků tak v poslední době finančně vstupuje řada velkých tuzemských investorů, a to nejen do těch v Česku, ale i do zahraničních: fond ZDR Investments loni v září koupil retail park v chorvatské Rijece v hodnotě jedné miliardy korun, zhruba stejnou částku loni investoval do deseti nákupních parků v Polsku investor BHM Group.
Jiří Kristek, vedoucí pronájmu průmyslových ploch a nákupních parků, Cushman & Wakefield: „Do retail parků v Česku se v loňském roce investovalo přes 2 miliardy korun. Další prodeje nově dokončených retail parků jsou dle informací od developerů v jednání.“
Tabulka 2: Pět největších prodejů retail parků (2020-2023)
Zdroj: Cushman & Wakefield
Cushman & Wakefield
Společnost Cushman & Wakefield (NYSE: CWK) je předním světovým poskytovatelem realitních služeb pro nájemce i vlastníky nemovitostí. Zaměstnává cca 52 000 lidí ve 400 poboček v 60 zemích světa. V roce 2022 dosáhly příjmy společnosti 10,1 miliardy dolarů, a to díky aktivitám v oblasti správy budov, nemovitostí a projektů, pronájmu, investičních trhů, oceňování nemovitostí a dalších služeb. Získává také četná oborová a byznysová ocenění za svou prvotřídní firemní kulturu a úsilí v rámci DEI (Diversity, Equity and Inclusion), ESG (Environmental, Social and Governance) atd.
Více informaci na: na www.cushmanwakefield.com
Poslední zprávy z rubriky Reality:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz