Opavský startup propojil strojové učení s plečkou (střihoruký brigádník)
Robotická plečka mimo jiné šetří práci brigádníků na poli. Foto: Ullmanna
Ekologické zemědělství prospívá půdě i lidem a přináší celkově udržitelnější způsoby výroby. Ovšem téměř vždy za cenu vyšších nákladů. Typické je to pro plodiny pěstované v řádcích, jako je řepa, brambory nebo zelí. Jelikož je používání herbicidů nepřípustné a plevel by jinak rapidně snížil sklizeň, je nutné do pole poslat brigádníky, kteří řádek po řádku plevel odstraní. Klasická mechanická plečka, která se připevňuje za traktor, totiž nerozezná plodinu od nežádoucích rostlin a pomocí nožů likviduje vše, co jÍ přijde do cesty. Ledaže sama plevel rozpozná a pomocí pneumatického „střihnutí“ nože zlikviduje jeho kořeny.
A přesně takovou umělou inteligencí umí plečku obdařit opavský technologický startup Ullmanna. Základem je „chytrá“ krabička, která pomocí kamer a modelu plodin dokáže sama určit, co už na poli není žádoucí. Ullmannu založil jako rodinný podnik Martin Ullmann, který spojil síly se svým tchánem Jindřichem Ullmannem, jenž dodal zemědělské know-how. Od počátku přitom spolupracovali také s vysokými školami. Třeba strojové učení a algoritmy rozeznávání rostlin se testovaly v superpočítačovém centru IT4Innovations v Ostravě. „Paralelně jsme vyvíjeli mechanické části s počítačovou technologií. Chvíli nám trvalo, než jsme si uvědomili, že naše přidaná hodnota je v hardwaru a softwaru, ne v zemědělské technice. Našli jsme si proto renomovaného výrobce a nabídli mu modul, který je kompatibilní s jeho plečkami,“ vypráví Martin Ullmann.
ČESKÝ VÝVOJ, RAKOUSKÁ VÝROBA
Oním výrobcem se stala společnost, která dodává mechanické prvky robotické plečky, zatímco česká firma výrobek obohacuje o AI technologie a kompletuje pod názvem Newman. „Vyrábíme v Rakousku, což se může vzhledem k cenám zdát trochu paradoxní. Nám to ale dává smysl, protože celá technologie je určená pro biozemědělce, kteří pěstují plodiny v řádcích a nebojí se investovat. A těch je nejvíc právě v Rakousku, Německu nebo Švýcarsku,“ vysvětluje Martin Ullmann. „Nechceme být továrna na zemědělskou techniku, považujeme se pořád spíše za tým pro výzkum a vývoj,“ dodává.
A jako vývojovému týmu se Ullmanně také daří získávat granty a vyhrávat technologické soutěže. Robotická plečka vznikla i díky projektu agROBOfood, který byl podpořen z evropského programu Horizont 2020. Opavský startup prošel akcelerátorem CzechInvestu i švýcarského MassChallenge a nedávno si odvezl první místo ze soutěže pořádané rakouskou Agro Innovation Lab. „Máme to štěstí, že dokážeme propojovat hned několik trendy oborů, kterými jsou umělá inteligence, precizní zemědělství a ekologie,“ říká k tomu Martin Ullmann.
VZHŮRU DO KALIFORNIE
Přestože chce rodinný podnik zůstat českou firmou, příliš nevěří tomu, že by v Česku měl kdy nějaký významný odbyt. Biozemědělců je u nás v porovnání s Evropou málo a nemají tak velkou kupní sílu. Spolehlivou cestou, jak se dostat na nové trhy, tak pro Ullmannu zůstávají světové veletrhy. Letos český startup vystavoval třeba na kalifornské akci Fira USA nebo Agritechnice v Hannoveru. „Kalifornii se přezdívá salátová mísa Ameriky, je to pro nás obrovský trh. V Evropě bychom se rádi více zaměřili na Itálii, nadějné je ale díky své velikosti a orientaci na kvalitní potraviny třeba také Polsko,“ líčí Martin Ullmann s tím, že rozšiřování teritorií jde ruku v ruce s počtem plodin, které robotická plečka rozezná. Nově do nich přibyla třeba čekanka nebo meduňka.
Přestože se Ullmanna podílí i na několika projektech, které zkoumají možnosti plné robotizace, sám Martin Ullmann moc nevěří tomu, že by stroj, na jehož vývoji se podílel, fungoval kdy samostatně, tedy bez traktoru. „Zemědělství je hodně konzervativní obor. Můžete nabízet řešení založená na umělé inteligenci, farmáři k nim ale dál budou přistupovat se selským rozumem. A to je možná dobře,“ dodává spolutvůrce robotické plečky Ullmanna.
BLAHOSLAV HRUŠKA
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Export:
Přečtěte si také:
Prezentace
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko nemovitosti
Jan Dvořák, Salutem Fund
?
Okénko pro podnikatele
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.