Vzpomínky na Brno. Mosambik hledá řešení pro MHD i letiště
Vzpomínky na Brno. Mosambik hledá řešení pro MHD i letiště
Mosambik má jedno z nejdelších pobřeží na kontinentu a jeho tři klíčové přístavy sehrávají významnou roli pro sousední státy. Reálné příležitosti lze spatřovat v oblastech silniční, železniční, ale i letecké dopravy a související infrastruktury. České společnosti mohou navíc profitovat z velmi pozitivního sentimentu prezidenta Filipa Nyusiho i ministra dopravy Mateuse Magaly, neboť oba studovali na vysokých školách v Brně a o spolupráci s ČR mají velký zájem.
Foto Shutterstock
Mosambické pobřeží o délce přibližně 2 500 km patří k nejdelším na kontinentu a za stěžejní lze z hlediska dopravy považovat tři přístavy. Na jihu jde o Maputo nacházející se v hlavním městě Mosambiku. V širším kontextu je maputský přístav součástí významného regionálního dopravního koridoru, který počíná v namibijském přístavu Walvis Bay a pokračuje přes Botswanu, JAR, Svazijsko až do Mosambiku. Tento koridor je považován za prioritní i v rámci rozvojové strategie EU nazvané Global Gateway mající mimo jiné za cíl podporu dopravy a související infrastruktury. Druhý významný přístav se nachází severně od Maputa ve městě Beira a je klíčový mimo jiné pro sousední Zimbabwe. Na severu země pak nalezneme třetí neméně důležitý přístav Nacala a s ním související dopravní koridor vedoucí do Malawi.
Mosambické hlavní město Maputo čelí v současnosti masivnímu nedostatky městské hromadné dopravy, což představuje palčivý problém pro pracovní sílu, která denně do Maputo dojíždí. Tamnímu ministerstvu dopravy se povedlo vyjednat se Světovou bankou půjčku ve výši 250 mil. USD, která by měla dlouhodobě neuspokojivou situaci vylepšit. Mezi plánované projekty patří mimo jiné vyhrazené autobusové pruhy či příměstská kolejová doprava. Mosambik projevuje enormní zájem o nákup vysokokapacitních autobusů v různých variantách včetně elektro a LNG. Mělo by se jednat o přibližně 200 kusů a součástí zakázky by má být i podpůrná infrastruktura, servis a vše další potřebné k provozu z dlouhodobého hlediska. Dále je pak relevantní obecná digitalizace hromadné dopravy či zařízení na označování a nákup jízdenek.
Nedostatečná hustota železnice
Hlavní železniční síť v Mosambiku má souhrnnou délku přibližně 2 500 km a je zaměřena především na přepravu nákladu v rámci koridorů. Z hlediska potřeb země je hustota mosambické železniční sítě nedostatečná. Příležitosti pro české společnosti v této oblastí zahrnují především signální zařízení, výhybky, brzdové mechanismy, vážení vagónů či obecně elektrifikaci.
V rámci letecké dopravy má Mosambik k dispozici více jak dvacet letišť, z nichž tři jsou mezinárodní a celkem dvanáct lze v případě potřeby použít pro přistání mezinárodních letů. Zájem Mosambiku se týká primárně výstavby modulárních letišť na severu země, řízení letového provozu, signálních a radarových zařízení, kalibrace letišť či nákupu konfigurovatelných letounů s krátkou vzletovou a přistávací dráhou.
V neposlední řadě pak projevuje Mosambik vážný zájem o inteligentní řešení v oblasti bezpečnosti, monitorování a řízení dopravy. Konkrétně měření rychlosti, kontrolu jízdy na červenou či dynamické vážení vozidel.
Fotogalerie
Dvě návštěvy Česka
České společnosti zvažující obchodní příležitosti v Mosambiku v současnosti těží z velmi pozitivního sentimentu vůči ČR, neboť prezident Nyusi i ministr Magala studovali na vysokých školách v Brně a o spolupráci s našimi subjekty projevují enormní zájem. Oba také letos navštívili Česko. V srpnu zavítal do Prahy na státní návštěvu prezident Nyusi, v delegaci byl také ministr dopravy Magala. Ten přijel do Česka znovu v říjnu u příležitosti konání Světového silničního kongresu v Praze. Jeho doprovod tvořili vrcholní zástupci mosambických letišť, drah či agentury bezpečnosti silničního provozu.
David Vaverka, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Pretorii
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Export:
Přečtěte si také:
Prezentace
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko nemovitosti
Jan Dvořák, Salutem Fund
?
Okénko pro podnikatele
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.