Ceny automobilových náhradních dílů nadále rostou (Německo)
Celostátní svaz německého pojišťovnictví (GDV) zveřejnil informaci o cenách automobilových náhradních dílů, které mají podstatný vliv na ceny oprav, a tím také na výši pojistného plnění. Faktem je, že tyto ceny neustále rostou.
Podle aktuálního vyhodnocení provedeného GDV výrobci automobilů zvýšili v období mezi srpnem 2022 a srpnem 2023 ceny náhradních dílů v průměru o 9,7 %. Některé náhradní díly jsou samozřejmě nad tímto průměrem. Například zadní dveře automobilu stojí o 13 % více než před rokem.
Trend růstu cen náhradních dílů pozoruje GDV již od roku 2013. Jörg Asmussen, výkonný ředitel GDV, k tomu uvedl, že náklady na pořízení automobilových náhradních dílů se zvyšují razantně a oproti inflaci značně rychleji. Zatímco index spotřebitelských cen vzrostl od ledna 2013 do srpna 2023 o 28 %, navýšili výrobci automobilů ve stejné době ceny náhradních dílů o více než 70 %. Například u zadních výklopných dveří a zadních bočních stěn činí nárůst ceny ve sledovaném období 93 %, ale u koncových světel dokonce 97 %. Pro srovnání GDV uvádí, že průměrné pojistné u pojištění odpovědnosti z provozu vozidla se od roku 2013 do srpna 2023 zvýšilo toliko mírně nad 7 %.
Je logické, že vyšší ceny náhradních dílů se promítají do nákladů na opravy vozidel po dopravní nehodě. Například v roce 2022 činila průměrná věcná škoda u pojištění odpovědnosti z provozu vozidla 3 700 EUR a oproti roku 2021 byla vyšší o 8,4 %. Ovšem v roce 2013 byla na úrovni 2 400 EUR.
Vzhledem k dalšímu cenovému nárůstu cen náhradních dílů a oprav v uplynulých letech a jen minimálnímu vzestupu pojistného vychází GDV z toho, že němečtí pojistitelé provozující pojištění motorových vozidel vydají letos více peněz než přijmou. Podle aktuálního odhadu GDV může ztráta tohoto segmentu pojistného trhu dosáhnout v roce 2023 téměř 3 mld. EUR. Řidiči automobilů, resp. příslušní pojistníci, uhradí v roce 2023 pojistitelům pojistné ve výši 30,2 mld. EUR[1], ale náklady na pojistná plnění pojistitelů by se mohly předběžně dostat až na cca 33,1 mld. EUR. To podle Asmussena vlastně znamená, že na jedno přijaté euro připadají výdaje ve výši 1,1 eura. Je jasné, že pojistné by mělo jít nahoru. Je ovšem otázkou, jaké zvýšení pojistného umožní tvrdá konkurence zejména na německém trhu pojištění odpovědnosti z provozu vozidla.
[1] Celkem = pojištění odpovědnosti z provozu vozidla + havarijní pojištění
oPojištění.cz
informace ze světa pojištění a risk managementu
Zpravodajský portál, který poskytuje komplexní zpravodajství ze světa pojištění a risk managementu. Denně přináší aktuální zprávy o vývoji pojistného trhu, odborné analýzy, informace o nabízených pojistných produktech a rozhovory s významnými osobnostmi pojišťovnictví.
Více informací na: www.opojisteni.cz
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz