Podle průzkumu společnosti EY pro Českou leasingovou a finanční asociaci (ČLFA) uvedlo 35 %
firem jako důvod nezájmu o
elektromobily chybějící
dotační podporu pro jejich výhodnější nákup. Absence podpory
státu tak může být jedním z hlavních důvodů, proč jsou prodeje
elektromobilů v
ČR hluboko pod průměrem evropských zemí. Zatímco v celé
EU činí podíl
elektromobilů na prodeji nových osobních vozů už 13,2 %, v
ČR je to pouze 2,7 %.
„Systémovou podporu na nákup bezemisních vozidel jednoznačně vítáme. Nejde přitom až tolik o samotnou finanční podporu jako o jasný signál, že to
Česká republika myslí s přechodem k bezemisní mobilitě vážně. Na
straně financujících společností připravujeme ekosystém pro
elektromobilitu a věřím, že systémová podpora může pomoci nastartovat poptávku také na
straně klientů uvažujících o koupi nového vozu,“ uvedla Jana Hanušová, předsedkyně představenstva České leasingové a finanční asociace.
To potvrzují i
výsledky rozsáhlého výzkumu. Absence finanční podpory při rozvoji
elektromobilů ze
strany státu není jediným důvodem, proč si
firmy zatím nenašly k větší oblibě
elektromobilů cestu. Jako bariéru vnímají
firmy i malý výběr vozidel, vysokou pořizovací cenu
elektromobilů nebo potřebu investovat do infrastruktury dobíjení či změn ve správě vozového parku.
„Podpora bezemisní mobility je jednou z priorit naší Asociace. I proto jsme na přípravě nové podpory intenzivně spolupracovali s Ministerstvem
průmyslu a
obchodu ČR a Národní rozvojovou
bankou. Společně máme jasný
cíl – urychlit transformaci tuzemského vozového parku a přiblížit
Českou republiku k bezemisní
dopravě,“ doplnila Jana Hanušová.
Z informací zveřejněných MPO vyplývá, že program Podpora Záruka
Elektromobilita – I. výzva se skládá ze dvou částí. První částí je finanční
příspěvek na nákup bezemisních vozů (
elektromobilů a
vodíkových aut) či dobíječek. U osobních vozů může podpora dosáhnout až dvou set tisíc, u nákladních či
vodíkových vozů až tří set tisíc
korun. Na pořízení dobíjecích stanic lze získat
příspěvek od 50 do 150
tisíc Kč.
Druhou část tvoří
bankovní záruka za komerční
úvěr, kterou poskytne Národní rozvojová
banka úvěrové společnosti, u které
firma vůz či případně dobíjecí stanici bude financovat.
Firmy budou moci žádat o
příspěvek u leasingových a úvěrových společností, které budou mít uzavřenou spolupráci s Národní rozvojovou
bankou.
Příspěvek lze získat na pořízení osobních vozů v hodnotě od zhruba půl
milionu do 1,5
milionu Kč podle podmínek programu. V segmentu nákladních vozidel platí až 2,5milionový limit na jedno vozidlo.
Miroslav Beneš