ec.europa.eu (Evropská komise)
Evropská unie  |  29.11.2023 12:43:00

Efektivnější ochrana cestujících v rámci souborných cestovních služeb - Otázky a odpovědi

Efektivnější ochrana cestujících v rámci souborných cestovních služeb

Evropská komise dnes přijala návrh směrnice, kterou se mění směrnice o souborných cestovních službách. Cílem návrhu je zefektivnit ochranu cestujících, mimo jiné v krizových situacích.

Směrnice o souborných cestovních službách se vztahuje na předem plánované pobytové zájezdy, ale také na individualizované souborné služby, kdy si cestující on-line nebo off-line zvolí různé druhy cestovních služeb (dopravu, ubytování, pronájem vozidla atd.). Souborné služby poskytují cestujícímu širokou ochranu a pořadatel souborných služeb plně odpovídá za poskytnutí všech zahrnutých služeb pro cesty a je povinen získat ochranu pro případ platební neschopnosti, která se vztahuje na platby cestujících i jejich repatriaci. Směrnice dále poskytuje určitou ochranu pro spojené cestovní služby, například pokud si cestující zarezervuje let na jedné internetové stránce a poté je vyzván k tomu, aby si zarezervoval hotel nebo si pronajal auto na jiné internetové stránce.

Proč je tato revize nutná?

Cestovní ruch je pro Evropany důležitý. Před cestovními omezeními způsobenými pandemií COVID-19 podniklo 65 % Evropanů alespoň jednu turistickou cestu ročně. Cestovní ruch hraje důležitou úlohu v globální ekonomice a přímo i nepřímo představuje více než 10 % celosvětového hrubého domácího produktu.

Vypuknutí pandemie COVID-19 vedlo k hromadnému rušení souborných služeb, přičemž nedocházelo k žádným novým rezervacím. To následně pořadatelům způsobilo problémy s likviditou a mnozí cestující nezískali zpět zálohové platby za zrušené souborné služby nebo je obdrželi až podstatně později než během 14 dnů, jak vyžaduje směrnice o souborných cestovních službách. V květnu 2020 přijala Komise doporučení o dobrovolných poukazech a o způsobech, jak je zatraktivnit pro cestující, mimo jiné jejich ochranou pro případ platební neschopnosti pořadatele.

Hodnocení směrnice rovněž ukázalo, že směrnice o souborných cestovních službách splnila své cíle a potřeby spotřebitelů a obchodníků pouze částečně a že existuje prostor pro zlepšení a zjednodušení. Revize směrnice o souborných službách pro cesty se zabývá zjištěnými nedostatky, právní nejistotou a nadměrnou složitostí.To je nezbytné, aby byla směrnice lépe připravena na budoucí krize, ale rovněž se tím zlepší její uplatňování v dobách nekrizových.

Jaké jsou cíle návrhu Komise?

Cílem revize směrnice o souborných cestovních službách je posílit úroveň ochrany spotřebitele za všech okolností, a to i v případě závažné krize, a zároveň zlepšit fungování vnitřního trhu v odvětví souborných služeb pro cesty.

Co jsou souborné služby pro cesty?

Spotřebitelé si zarezervují souborné služby, pokud dochází ke kombinaci alespoň dvou různých druhů cestovních služeb (např. cesta letadlem nebo vlakem ve spojení s ubytováním nebo pronájmem automobilu) kombinovány pro tutéž cestu nebo pobyt na základě jediné smlouvy. O souborné služby jde rovněž při kombinaci cestovních služeb bez ohledu na to, zda existuje jedna smlouva nebo několik smluv, pokud je splněna jedna z těchto alternativních podmínek:

  • Cestovní služby jsou zakoupeny na jediném prodejním místě (obchod, telefonické centrum nebo internetové stránky), kde si zákazník zvolí služby před tím, než souhlasí s platbou, tj. před uzavřením smlouvy nebo pokud jsou cestovní služby rezervovány na jediném prodejním místě v krátké době.
  • Služby jsou prodávány za souhrnnou nebo celkovou cenu.

  • Služby jsou inzerovány/prodávány jako tzv. „zájezd“ nebo pod podobným názvem.

  • Zákazníci si mohou zvolit z různých cestovních služeb (např. u dárkových poukazů na souborné služby).

  • Kombinace zakoupené od samostatných obchodníků prostřednictvím propojených on-line rezervačních procesů , při nichž jsou osobní údaje cestujícího předány obchodníkovi, s nímž je uzavřena první smlouva, jinému obchodníkovi nebo obchodníkům.

Souborné služby poskytují vysokou úroveň ochrany: pořadatel souborných služeb je odpovědný za řádné poskytování všech cestovních služeb obsažených v souborných službách a v případě potřeby přijme alternativní opatření. Cestující jsou chráněni před změnami smlouvy a v určitých situacích mohou smlouvu ukončit, například pokud je cesta ovlivněna mimořádnými okolnostmi. Jejich platby jsou chráněny, pokud se pořadatel dostane do platební neschopnosti.

Jaké změny přináší nový návrh?

Jasnější a jednodušší pravidla: cestující obdrží jasné informace o tom, zda je kombinace cestovních služeb, které jsou jim nabízeny, soubornými službami, kdo je odpovědným obchodníkem, a dále o jejich právech jakožto cestujících v rámci souborných služeb. Stávající obtížné rozlišení mezi soubornými službami a spojenými cestovními službami zakoupenými na jediném prodejním místě bude odstraněno úpravami definic souborných služeb a spojených cestovních služeb. To vyjasní práva cestujících a zajistí rovné podmínky pro obchodníky.

Silnější a jasnější práva cestujících, a to i v budoucích krizích: zálohové platby za souborné služby v okamžiku rezervace (rezervační zálohy) nesmí být vyšší než 25 % ceny souborných služeb a pořadatelé nesmějí žádat o celkovou platbu dříve než 28 dnů (čtyři týdny) před zahájením poskytování souborných služeb. Organizátoři však mohou požádat o vyšší zálohy v případech, kdy je to nezbytné k zajištění organizace a realizace souborných služeb.

Pořadatelé souborných služeb budou mít nárok na vrácení peněz od poskytovatelů cestovních služeb do 7 dnů, pokud je cestovní služba zrušena nebo není poskytnuta, aby mohli cestujícím vrátit peníze do 14 dnů.

Pokud cestující nebo pořadatelé souborné služby zruší, obdrží cestující jasné informace o svých právech v souvislosti s poukazy, včetně práva přijmout poukaz nebo trvat na vrácení peněz do 14 dnů.

Upřesňuje se, že na poukazy a práva na vrácení peněž se vztahuje ochrana pro případ platební neschopnosti. Členské státy mohou případně zřídit záložní fondy pro případ platební neschopnosti, aby posílily své vnitrostátní systémy ochrany před insolvencí.

Čím bude návrh přínosný pro spotřebitele a cestující?

Navrhované změny objasní a posílí práva cestujících a zajistí lepší připravenost na budoucí krize.

Cestující budou méně vystaveni rizikům, neboť zálohové platby pořadatelům budou omezené. Budou lépe chráněny v případě platební neschopnosti a větších krizí, a to prostřednictvím posílené ochrany pro případ insolvence a jasných záruk pro poukazy nabízené obchodníky jako alternativa k vrácení peněz. Poukazy budou například chráněny vůči platební neschopnosti vydávajícího pořadatele, cestující budou informováni o tom, že poukaz nemusí přijmout, a pokud se poukaz během doby jeho platnosti nepoužije, obdrží své peníze automaticky zpět. Celkově budou cestující lépe informováni o svých právech, včetně toho, na koho se v případě problémů obrátit.

Mohou mít cestující podle nových pravidel povinnost přijmout poukazy?

Nikoliv. Cestující budou mít možnost přijmout poukaz, který lze použít pro budoucí souborné služby, nebo požadovat vrácení peněz do 14 dnů. Nová pravidla objasňují, že poukazy i práva na vrácení peněz požívají ochrany před platební neschopnosti vydávajícího organizátora.

Jak budou chráněni spotřebitelé v případě platební neschopnosti organizátorů souborných služeb?

Navrhované změny pravidel EU pro souborné cestovní služby rovněž posílí již existující ochranu cestujících pro případ platební neschopnosti organizátorů souborných služeb. Změny upřesní, že na poukazy a práva na vrácení peněž se vztahuje ochrana pro případ platební neschopnosti.

 

Jaký přínos bude mít návrh pro malé a střední podniky? Jak zajistíte, aby nebyly vystaveny příliš vysoké zátěži?

Většina organizátorů souborných služeb (99 %) jsou malé a střední podniky. Komise pečlivě posoudila zátěž podniků, včetně malých a středních podniků, a zvolila opatření, která této zátěži zabrání nebo ji minimalizují.

Mnohá z opatření obsažených v návrhu mají alespoň do určité míry bezprostřední přínos pro organizátory souborných služeb, tj. malé a střední podniky, například:

  • Nové právo na refundaci peněz mezi podniky do 7 dnů přinese organizátorům více likvidity.

  • Nová pravidla týkající se poukazů budou mít rovněž pozitivní dopad na likviditu organizátorů, neboť organizátoři získají čas, než budou muset vrátit peníze. Kromě toho se očekává, že vztáhnutí ochrany pro případ platební neschopnosti na poukazy povede k tomu, že více cestujících přijme poukaz namísto vrácení peněz.

  • Vyjasnění definice souborných služeb a spojených cestovních služeb povede k významnému zjednodušení pro organizátory (a časovým úsporám) a spravedlivější hospodářské soutěži mezi podniky. Například počet informačních formulářů pro spojené cestovní služby se sníží z 5 na 2. Očekává se, že to všem organizátorům přinese roční zisk ve výši přibližně 181,4 milionu eur.

 

Pokud dojde ke zvýšení nákladů u organizátorů, budou tyto náklady minimální. Například:

  • Podle navrhovaného pravidla o omezení rezervačních záloh budou organizátoři moci zvýšit rezervační zálohy na pokrytí výdajů, které musí uhradit v okamžiku rezervace, a to i v případě, že dojde k překročení 25 % ceny souborných služeb. Z tohoto důvodu nedojde k žádnému negativnímu dopadu na jejich likviditu.

  • Nebude přidána žádná administrativní zátěž, pokud jde o informace poskytované cestujícím a podávání zpráv.

 

Jak to souvisí s dalšími iniciativami v oblasti cestujících, práv spotřebitelů nebo platební neschopnosti?

Komise rovněž navrhuje revizi regulačního rámce v oblasti práv cestujících. Tato revize zahrnuje náhrady za zrušené lety rezervované prostřednictvím zprostředkovatelů. Kromě toho se Komise bude zabývat ochranou cestujících v případě platební neschopnosti leteckých dopravců a závažné krize v souvislosti s nařízením o leteckých službách (nařízení (ES) č. 1008/2008) .

Cílem je dosáhnout větší soudržnosti mezi směrnicí o souborných cestovních službách a právy cestujících v EU, například tím, že se do směrnice o souborných cestovních službách začlení pravidla týkající se poukazů na zrušené souborné služby a pravidla týkající se vracení peněz od poskytovatelů služeb organizátorům souborných služeb. Navrhovaná pravidla pro zálohové platby za souborné služby zohledňují skutečnost, že v právních předpisech EU v oblasti dopravy neexistuje žádné omezení zálohových plateb.

Na směrnici o souborných cestovních službách se vztahuje nařízení o spolupráci v oblasti ochrany spotřebitele, které stanoví společná donucovací opatření vnitrostátních orgánů proti obchodníkům , jež nedodržují předpisy, a směrnice o zástupných žalobách, která chrání kolektivní zájmy cestujících a spotřebitelů, a to jak na vnitrostátní, tak na přeshraniční úrovni. Tyto nástroje přispívají k účinnému prosazování směrnice o souborných cestovních službách.

 

Další informace

Zdokonalená práva a lepší cestovní informace pro cestujícítisková zpráva

Návrh na změnu směrnice o souborných cestovních službách (2023)

 

Internetové stránky – směrnice o souborných cestovních službách

Informativní přehled

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688