Nový Superb, další z řady škodovek „made in Bratislava“. První tři generace modelu Superb se od roku 2001 vyráběly v českých Kvasinách, čtvrtá generace bude už brzy sjíždět z výrobní linky v Bratislavě
První tři generace modelu Superb se od roku 2001 vyráběly v českých Kvasinách, čtvrtá generace bude už brzy sjíždět z výrobní linky v Bratislavě. Zdejší automobilka založená na počátku 70. let minulého století jako Bratislavské automobilové závody dodávala do Mladé Boleslavi nejen komponenty, ale vyráběly se zde i celé vozy Škoda. Například ve své době populární kupé Garde a Rapid. V čerstvé paměti pak zůstává třeba Škoda Citigo.
Nová generace modelu Škoda Superb bude do světa vyrážet právě z Bratislavy.
První pokus nevyšel
Když byly Bratislavské automobilové závody, působící v městské části Devínska Nová Ves, 1. července 1971 založeny, uvažovalo se o tom, že by právě zde vznikaly osobní automobily střední třídy. Místo zvažované licenční výroby dostala přednost novinka Škoda 720, v té době vyvíjená v Mladé Boleslavi. Vůz klasické koncepce s motorem vpředu pohánějícím zadní kola měl být nabízen jako sedan i praktičtější kombi. Projekt se však nedostal přes fázi prototypu a skončil u ledu.
Historický snímek bratislavské automobilové továrny z 80. let 20. století
Velkorysé investice do moderně vybavené bratislavské automobilky, včetně velkokapacitní lisovny a svařovny, tak málem zůstaly nevyužity. Podnik se na dlouho omezil na výrobu příslušenství a dílů či podskupin dodávaných ostatním československým automobilkám, například dveřních závěsů a částí náprav pro vozy Škoda. Sortiment doplnily průmyslové roboty a manipulátory.
Prestižní Garde
Úplně prvním sériově vyráběným automobilem na Slovensku se nakonec stalo kupé Škoda Garde, jeden z vrcholů tehdejší československé automobilové konstrukce. Produkci modelu Garde sem stát přeložil v dubnu 1982 z českého Vrchlabí. Během tří let vznikly na čtyři tisíce kusů oblíbeného modelu.
Škoda Garde
Bratislavští konstruktéři nehodlali zůstat stranou a na bázi modelu Garde vyvinuli vlastní kupé BAZ Škoda 743 Locusta. Zaujalo specifickým designem, ale hlavně motorem jugoslávské značky Zastava (licence Fiat), pohánějícím přední kola. K zajímavým projektům vyvinutým v „Bazce“, jak se továrně přezdívalo, patřil také lehký užitkový vůz Furgonet z let 1982–1983. Vznikl na bázi sedanů Škoda 105/120. Motor zůstal uložen vzadu, v tomto případě pod podlahou prostorné skříňovité nástavby. Podobně jako v případě locusty i řady dalších projektů však zůstalo u více či méně vyzrálých prototypů, výroby se vozy nedočkaly.
Lehký užitkový vůz Furgonet vyvinutý v Bratislavě se sériové výroby nedočkal.
V následujícím období pokračovala v halách bratislavské továrny produkce náprav a dalších komponentů hlavně pro škodovácké modely 130/135/136, Rapid a Favorit, ale také pro lehký užitkový vůz Škoda 1203, jehož kariéra odstartovala v českém Vrchlabí a pokračovala ve slovenské Trnavě.
1991: Pod křídla VW
Po roce 1989 a konci komunistického státem řízeného hospodářství odstartovalo hledání silných strategických partnerů pro domácí podniky. V případě „Bazky“ patřily k vážným zájemcům koncerny General Motors, Renault a Volkswagen. Stejně jako v případě mladoboleslavské Škoda Auto byla jako nejlepší vyhodnocena nabídka již tehdy největší evropské automobilky VW. V březnu 1991 získal koncern v podniku většinu, později se stal stoprocentním vlastníkem a společnost se přejmenovala na VW Slovakia. Dnes pracuje pro VW Slovakia v závodech Bratislava, Stupava, Martin a Košice celkem asi 11 tisíc zaměstnanců.
Výroba Audi Q7 v Bratislavě
Prvním modelem moderního výrobního programu v Bratislavě se stala třetí generace Volkswagenu Passat (B3), primát patřil 21. prosince 1991 kombi Variant Arriva. Postupně se přidala produkce převodovek a přibývaly také další modely celkem pěti koncernových značek, připomeňme třeba VW Golf nebo Polo. Pozornost zaslouží i tak zásadní milník v rozvoji podniku, jaký v roce 2002 představoval start produkce velkých SUV Volkswagen Touareg a Porsche Cayenne, později doplněné o Audi Q7.
Škoda se do Bratislavy vrátila v podobě modelu Octavia v letech 2008–2011. Následovala výroba vozu Škoda Citigo (2011–2021), od roku 2019 pak z bratislavské linky sjížděl také první sériový elektromobil mladoboleslavské značky – Škoda Citigoe iV.
Rok 2019 a začátek výroby modelu Škoda Citigoe iV v Bratislavě
Na Slovensku po nějakou dobu vznikaly také populární SUV Karoq. Nyní tedy řadu škodovek ze Slovenska doplní nový Superb a Superb Combi.
Superb pro další generaci
Oproti předchůdci je Superb čtvrté generace delší a vyšší, nabízí ještě více prostoru pro posádku i náklad. Kromě tradičně atraktivního poměru cena/výkon, vysoké užitné hodnoty a praktičnosti, umocněné hned 28 řešeními Simply Clever, zákazníky jistě osloví také moderní technologie a v neposlední řadě velký důraz kladený na trvalou udržitelnost. Šestice nabízených pohonných jednotek zahrnuje vyspělé přeplňované čtyřválce spalující benzin či naftu, kromě mild hybridu bude možné objednat také plug-in hybridní verzi s čistě elektrickým dojezdem přes 100 km. K dispozici bude i Superb s pohonem všech kol.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Petr Holub, MojeNebankovka
Ondřej Vacek, Ušetřeno.cz
Nechcete přijít o peníze? 5 zásadních tipů, jak úspěšně využít pojištění storna
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz