Irák plánuje páteřní koridor. Má konkurovat Suezu - projekt v hodnotě 17 mld. amerických dolarů
Irák jako mezinárodní centrum spojující Evropu s Asií: taková je vize bagdádské vlády. Má k tomu napomoci také Development Road, páteřní koridor, který je kombinací železnice a dálnice. Projekt v hodnotě 17 mld. amerických dolarů, který má ambice konkurovat dopravní trase přes Suez, je příležitostí také pro české firmy.
Ilustrační foto Shutterstock
Projekt má po kolejích a železnici spojit nově budovaný irácký přístav Grand Faw Port v Perském zálivu (přes města Basra, Bagdád, Mosul až po hraniční přechod Faiš Chabúr s Tureckem). Na irácké straně jde o 1200 km dlouhý úsek železnice a stejně dlouhé paralelně vedené dálnice. Na turecké straně projekt počítá s dostavbou 133 km dlouhého úseku železnice a dálnice, která tento koridor napojí na existující dopravní sítě v Turecku.
Projekt má být oficiálně zahájen v roce 2024, počítá se se třemi časovými fázemi do dokončení v roce 2050. Do prvních čtyř let (do roku 2028) má projekt umožnit přepravu 22 mil. tun nákladu ročně po železnici (fakticky má zajistit přepravu lidí, zboží a energetických surovin – zřejmě ropy). Pokud by se celý projekt dálničního a železničního spojení Turecka a Iráku realizoval, údajně by zkrátil dobu přepravy zboží mezi Asií a Evropou ze 33 na 15 dní (oproti přepravě lodí přes Suez). Projekt by měl generovat každoroční zisk 4 mld. USD a vytvořit 100 tisíc nových pracovních míst.
Konzultantem jsou Italové
Projekt je financován konsorciem iráckých a mezinárodních investorů a odhadované náklady jsou 17 mld. USD. Konzultantem je italská stavební společnost PEG (Progetti Europa & Global S.p.A.), ta již připravila studii proveditelnosti. K projektu již údajně existuje řada technických podrobností, jako například kapacita provozu, standardy, specifikace, počty a typy stanic a signalizačního a komunikačního systému. Prověřována byla nadmořská výška, probíhaly topografické průzkumy, průzkumy půdy apod. V řadě věcí se mají Irácké standardy přizpůsobit již existujícím tureckým požadavkům. Irácká vláda dále pokračuje v přípravách nákresů projektů, průzkumech podloží a logistických řešeních.
Ministr dopravy Iráku Razak Muhibis Al-Saadawi na setkání s velvyslancem ČR Petrem Štěpánkem zájem českých firem o tento projekt přivítal a těší se na spolupráci. Uvedl, že Irák potřebuje české experty pro plánované projekty železniční a infrastruktury. Podle ministra dopravy bude projekt Development Road zahájen (či ohlášen) v květnu 2024. Celá trasa koridoru je rozdělena na 15 částí a ty budou nabízeny separátně firmám k realizaci. Přesný model zatím nebyl vládou určen, výběrová řízení mají být otevřena všem, železnice se má začít stavět z irácké strany a dálnice naopak z turecké. Koridor je z pohledu irácké vlády základem pro rozvoj země a další budoucí velké vládní projekty budou na něj navazovat. Podle ministra jde o projekt mezinárodní – netýká se pouze Turecka a Iráku. Tisk v této souvislosti uvádí častá jednání se zástupci či ministry ze zemí Perského zálivu (Saúdská Arábie, Kuvajt, SAE, Katar, Omán, Bahrajn), Íránu, Jordánska, Sýrie, se zástupci EU a Světové banky. EU v současné době zvažuje podporu tohoto projektu z prostředků Global Gateway.
Nový přístav v Zálivu
Na připravovaný koridor Development Road navazuje již probíhající projekt výstavby přístavu „Grand Faw Port“. Kontrakt na výstavbu tohoto nového iráckého přístavu v Perském zálivu v hodnotě 2,7 mld USD vyhrála v prosinci 2020 jihokorejská společnost Daewoo Engineering & Construction. Ta výstavbu přístavu realizuje ve spolupráci se společnostmi GCPI (Irák) and Technital (Itálie). V současné době pokračuje výstavba pěti přístavních mol. V roce 2028 má přístav mít odbavovací kapacitu 3,5 mil TEU a do dalších 10 let (do 2038) 7,5 mil TEU.
Roman Plevák, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Bagdádu
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Export:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko nemovitosti
Jan Dvořák, Salutem Fund
?
Okénko pro podnikatele
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.