Hays plc (Hays plc)
Práce  |  23.10.2023 13:10:16

Polovina zaměstnanců trpí v práci stresem. Jak pečovat o duševní zdraví na pracovišti?

Péče o duševní zdraví získává v posledních letech zcela nové rozměry a větší pozornost. Statistiky OECD ukazují, že problémy spojené s duševním zdravím trápí 15,2 % Čechů. Toto číslo ovšem může být od reality velmi vzdálené, vzhledem k tomu, že lidé mají obavu tento typ zdravotních potíží přiznat a aktivně řešit. Duševní zdraví se stále častěji propojuje s pracovním trhem a stresem v práci, kterému je vystavena  polovina zaměstnanců v Evropě .

Vlivů, které mohou psychické zdraví v práci negativně ovlivnit, je celá řada. „Nejčastěji je to právě dlouhodobý stres, nadměrné množství úkolů, obava o pracovní a finanční stabilitu nebo například rozepře či obecně nepříjemná atmosféra na pracovišti,“ uvádí Jana Šromová, HR manažerka personální společnosti Hays.

Pokud jsme pod tlakem těchto okolností dlouhodobě, riziko dopadu na naše duševní zdraví rychle stoupá. Jak tedy poznat, že něco není v pořádku? Změny nálad, nižší pracovní nasazení a naše výkonnost společně s únavou a pocitem přepracování už jsou pak signálem, že se něco děje a je potřeba zasáhnout. Pověstný míč je ovšem na obou stranách hřiště – k těmto změnám musejí být vnímaví jak zaměstnanci, tak i zaměstnavatelé. Ignorovat se je určitě nevyplácí, pokud zůstávají tyto problémy neřešené, mohou vyústit v konkrétní duševní poruchu. K těm nejčastějším, které se na pracovišti objevují, pak patří například deprese, úzkosti, syndrom vyhoření nebo zneužívání návykových látek.

Jana Šromová ze společnosti HAYS níže přináší několik tipů, jak omezit stres na pracovišti a v ideálním případě mu také předejít.

  1. Dopřejte si pravidelné přestávky. Vstaňte od pracovního stolu na pár minut každou hodinu či hodinu a půl. Projděte se, udělejte několik protahovacích cviků, popovídejte si s kolegou, připravte si kávu nebo čaj, nadechněte se čerstvého vzduchu.
  2. Stanovujte si priority. Vytvořte si seznam aktivit v pořadí podle důležitosti, ty nejdůležitější zařaďte na začátek. Nedávejte si ale všechny povinnosti do kalendáře jednu za druhou, vytvořte si během dne několik „oken“, která v případě nutnosti můžete využít na různé urgentní záležitosti, které se během dne mohou objevit.
  3. Plánujte. Používejte plánovač nebo online kalendář a naučte se jej maximálně využívat. Budete tak mít dobrý přehled o všem, co potřebujete udělat a lépe se tak budete moci vyhnout tomu, že si toho naplánujete příliš mnoho.
  4. Komunikujte s ostatními kolegy. Buďte k sobě s kolegy vzájemně upřímní ohledně vašeho pracovního vytížení nebo překážek, kterým v práci právě teď čelíte a hledejte společně řešení.
  5. Dopřejte si aktivní odpočinek. Cvičíte, chodíte na procházky, věnujete se aktivně nějakému sportu nebo třeba i meditaci? Dobře děláte. Pokud ne, mírná fyzická aktivita společně s vyváženou a pestrou stravou je duševní kondici velmi prospěšná.
  6. Základem je adekvátní rovnováha mezi prací a soukromím. Respektujte čas, který máte sami pro sebe. Nevynechávejte přestávky na oběd, nepracujte dlouho a pravidelně přesčas. Opatrně, pokud pracujete z domova – lidé často mají při práci z domova problém skončit včas.
  7. Hledejte podporu. Je důležité mít v práci adekvátní podporu a zastání. Pokud máte problém, neodkládejte jeho řešení a promluvte si s nadřízeným nebo jinou osobou, které důvěřujete. Podporu jistě najdete i v rodině nebo v okruhu blízkých přátel – ujistěte se, že na ně kvůli práci nezapomínáte.

Péče o duševní zdraví je ovšem nyní stále častější prioritou ve společnostech samotných. I firmy toho mohou udělat mnoho pro to, aby byli jejich lidé v práci spokojenější, jak uvádí Jana Šromová z Hays.

  1. Pozitivní pracovní prostředí. Kultura firmy, která je založená na důvěře, otevřené komunikaci, vzájemném respektu a spolupráci je naprostým základem. To je to, co lidé chtějí.
  2. Asistenční programy pro zaměstnance. Existuje řada asistenčních programů, které jsou dostupné obvykle online, někdy také i formou osobních konzultací. Tyto programy nabízejí odborná doporučení, konzultace a podporu zaměstnancům v různých životních situacích, které mohou nastat.
  3. Hovořte o duševním zdraví v práci. Dejte svým lidem vědět, že vám na jejich zdraví i kondici záleží. Nabídněte jim webináře nebo přednášky, kde se tomuto tématu budete věnovat.
  4. Podporujte work-life balance vašich zaměstnanců. Respektujte a podporujte přestávky na oběd a regeneraci, čerpání dovolené, omezte zasílání emailů po pracovní době, nabídněte flexibilitu pracovní doby, pokud je to možné. A sami buďte příkladem!
  5. Podporujte fyzickou aktivitu vašich lidí. Organizujte společné akce a aktivity, pokud to možnosti vaší společnosti dovolí, můžete nabídnout například také masáže nebo lekce jógy v kanceláři.
  6. Zajistěte školení vašim manažerům. Vedoucí pracovníci by měli být vyškoleni, aby dokázali rozpoznat a včas reagovat na známky, které by mohly indikovat zvýšené riziko problémů s duševním zdravím. Vhodnou reakcí by měl být upřímný rozhovor a snaha nabídnout potřebnou pomoc a podporu.
  7. Zaveďte dny duševního zdraví. Ideální je například placený den volna navíc, který zaměstnanec věnuje péči o sebe, například formou nějaké wellness aktivity. Skvěle se na to hodí například den volna v týdnu, kdy zaměstnanec slaví narozeniny.

Hays

Hays plc („ Skupina”) je přední světová společnost v získávání specialistů a poskytování náborových řešení, jako je RPO či MSP. Skupina je expertem v náboru kvalifikovaných, profesionálních a odborných lidí po celém světě, je leaderem na trhu ve Velké Británii, Německu a Austrálii a jedním z leaderů na trhu v kontinentální Evropě, Latinské Americe a Asii. Skupina působí v soukromém i veřejném sektoru, zabývá se vyhledáváním kandidátů na stálý i dočasný pracovní poměr včetně contractingu. K 30. červnu 2022 má Skupina 13,000 zaměstnanců pracujících ve 253 kancelářích ve 32 zemích světa.
Hays působí v těchto zemích: Austrálie, Belgie, Brazílie, Česká republika, Čína, Dánsko, Francie, Chile, Indie, Irsko, Itálie, Japonsko, Kanada, Kolumbie, Lucembursko, Maďarsko, Malajsie, Mexiko, Německo, Nizozemí, Nový Zéland, Polsko, Portugalsko, Rakousko, Rumunsko, Singapur, Spojené Arabské Emiráty, Spojené Státy Americké, Španělsko, Švédsko, Švýcarsko a Velká Británie.

Více informaci na: www.hays.cz

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář








Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688