ec.europa.eu (Evropská komise)
Evropská unie  |  16.10.2023 12:06:00

Otázky a odpovědi týkající se opatření ke snížení znečištění mikroplasty z plastových pelet

Snížení znečištění mikroplasty z plastových pelet

Co jsou plastové pelety a proč se týkají životního prostředí?

Plastové pelety jsou surovinou používanou k výrobě všech plastů, rovněž označovaných jako ošetřovače, piliny a pryskyřičné pelety. Většina pelet jsou mikroplasty (až 5 mm), zatímco menší část může být mírně větší.

Během výroby nebo jiných procesů v dodavatelském řetězci (např. při přepravě) může být část těchto pelet rozpuštěna nebo ztracena do životního prostředí. Jakmile jsou tyto malé částice plastů v životním prostředí, biologicky nerozkládají a nelze je odstranit. Hromadí se u zvířat, včetně ryb a měkkýšů, a proto jsou rovněž konzumovány lidmi v potravinách. Přispívají ke znečištění mikroplasty, které se vyskytují v mořských, sladkovodních a suchozemských ekosystémech, jakož i v potravinách a pitné vodě. Jejich pokračující uvolňování přispívá k trvalému znečištění našich ekosystémů a potravinových řetězců. Expozice mikroplastům v laboratorních studiích souvisí s řadou negativních (eko)toxických a fyzikálních účinků na živé organismy. Je rovněž pravděpodobné, že mikroplasty jsou toxické pro člověka.

Jaké budou náklady a hospodářské přínosy nových opatření?

V souladu se zásadou „znečišťovatel platí“ by hospodářské subjekty měly nést náklady na opatření nezbytná ke splnění požadavků a prokázat soulad prostřednictvím certifikace třetí strany nebo vlastního prohlášení. Očekává se, že tyto náklady budou omezené. Orgány veřejné moci v členských státech odpovídají za kontrolu dodržování předpisů a v případě nesouladu za ukládání nápravných opatření a případně sankcí. Občanům nevznikají žádné náklady.

Pro podniky, které vlastní pelety, přínosy zahrnují odhadovaný hospodářský zisk za méně pelet ve výši 23 až 127 milionů EUR.

Existují pozitivní hospodářské dopady na určitá odvětví. Například v odvětví komerčního rybolovu se v mořském prostředí ztratí méně pelet a mořské druhy, včetně ústřic a mořčáka evropského, budou postiženy méně. Podobně bude méně pelet ztracených do odpadních vod a v kalech z čistíren odpadních vod v důsledku čištění odpadních vod, takže po aplikaci kalů na zemědělskou půdu se sníží množství pelet ztracených do půdy.

 

Proč Komise upřednostňuje regulaci pelet mezi různými zdroji znečištění mikroplasty?

Komise již přijala řadu opatření v boji proti znečištění plasty, a to jak v EU, tak na mezinárodní úrovni. To zahrnuje iniciativy týkající se plastových výrobků, jako jsou plasty na jedno použití a obaly, jakož i opatření týkající se záměrně přidaných mikroplastů do výrobků. Mezi výrobky, které jsou odpovědné za neúmyslné uvolňování mikroplastů, je únik pelet do životního prostředí způsoben především nedostatečným povědomím a špatným zacházením, a proto se mu dnes lze do značné míry vyhnout nákladově efektivním způsobem. K prevenci a snížení ztrát pelet se nevyžadují žádné změny v chování výrobků nebo spotřebitelů. Důsledné uplatňování stávajících osvědčených postupů nakládání s plastovými peletami (které již mají podniky k dispozici) ve všech fázích dodavatelského řetězce a všemi aktéry může snížit ztrátu plastových pelet.

Přínos řešení ztrát pelet je znám: snížení ztrát pelet (z 22628 tun/rok na 126559 tun/rok nebo snížení o 54 % až 74 % ve srovnání s výchozím scénářem) má potenciál dosáhnout až 1/4celkového cíle snížení emisí mikroplastů o 30 % do roku 2030. Dnešní opatření k předcházení ztrátám pelet a jejich snížení nepředjímá žádná budoucí opatření týkající se jiných zdrojů.

 

Jak se Komise zabývá dalšími hlavními zdroji znečištění mikroplasty?

EU přijala řadu regulačních iniciativ k řešení znečištění pocházejícího z plastových výrobků, které končí v životním prostředí a degradují je na mikroplasty. Tato opatření, jako je směrnice o plastech na jedno použití a návrh nového nařízení EU o obalech, přispívají k omezení vzniku plastového odpadu, zlepšují jeho sběr a recyklaci a podporují využívání recyklovaného obsahu v nových výrobcích. Komise rovněž navrhla, aby uvolňování mikroplastů bylo považováno za jeden z parametrů pro stanovení požadavků výrobkové politiky podle svého návrhu o ekodesignu udržitelných výrobků.

EU rovněž zavedla nebo navrhla několik dalších právních předpisů, které souvisejí s monitorováním znečištění mikroplasty po proudu (včetně rámcové směrnice o strategii pro mořské prostředí, navrhované revize směrnice o čištění městských odpadních vod, revidované směrnice o pitné vodě, směrnice o vodách ke koupání arámcové směrnice o vodě). Směrnice o průmyslových emisích upravuje prevenci a řízení znečištění z velkých průmyslových zařízení.

Komise nedávno přijala opatření k omezení mikroplastů záměrně přidávaných do výrobků v rámci omezení podle nařízení REACH.

Pokud jde o neúmyslné uvolňování mikroplastů z jiných hlavních zdrojů, jako jsou barvy, pneumatiky, syntetické textilie, geotextilie a v menší míře také tobolky detergentů:

Barvy – barvy jsou široce používány a v průměru 37 % na bázi plastových polymerů, což z nich činí významný zdroj uvolňování mikroplastů. Úplné posouzení environmentálního profilu a životního cyklu polymerů a minerálních barev zatím není k dispozici. Navrhované nařízení o ekodesignu udržitelných výrobků poskytuje rámec pro řešení široké škály výzev v oblasti udržitelnosti, včetně uvolňování mikroplastů.

Pneumatiky – oděr pneumatik vede k uvolňování mikroplastů. Návrh nařízení EURO 7 se již nyní zaměřuje na konkrétní mezní hodnoty pro oděru pneumatik. Nařízení o označování pneumatik je nástrojem, v němž by mohlo být potenciálně zváženo poskytování příslušných informací spotřebitelům.

Syntetické textilie – Většina oděvů je nyní vyrobena z plastových vláken, která uvolňují mikroplasty. Je třeba lépe pochopit úniky ze syntetických textilií na základě standardizované metodiky měření spolu s větším množstvím údajů o životním cyklu dopadů alternativ. Nařízení o ekodesignu udržitelných výrobků poskytuje rámec pro řešení široké škály výzev v oblasti udržitelnosti, včetně uvolňování mikroplastů, spolu s revizí nařízení o označování textilních výrobků, jak bylo oznámeno ve strategii EU pro udržitelné a oběhové textilní výrobky.

Geotextilie – Geotextilie jsou zdrojem uvolňování mikroplastů, neboť jsou většinou syntetické, používají se v drsných podmínkách a na konci své životnosti nejsou odstraněny. Tyto výrobky spadají do rámce nařízení o stavebních výrobcích.

Mycí kapsle – tobolky pracího prostředku a myčky nádobí často využívají rozpustnou plastovou fólii během praní. Úplný biologický rozklad tohoto filmu však dosud nebyl prokázán a může způsobit znečištění mikroplasty. Návrh revidovaného nařízení o detergentech stanoví zmocnění Komise ke stanovení požadavků na biologickou rozložitelnost a zkušebních metod pro tobolky detergentů, pokud to vyžadují nové vědecké důkazy.

 

Jak toto nařízení souvisí s nařízením REACH?Aproč není omezení záměrně přidaných mikroplastů podle nařízení REACH dostatečné k řešení ztrát pelet?

Omezení podle nařízení REACH se týká mikroplastů záměrně přidaných do výrobků. Pokud jde o plastové pelety, omezení podle nařízení REACH se na ztráty vztahuje pouze částečně. Toto omezení se týká plastových pelet jako jednoho z úniků, kterým se lze vyhnout, a to zavedením dvou ustanovení. První ustanovení se týká informací, které mají hospodářské subjekty poskytnout o používání pelet, např. prostřednictvím označování. Druhé ustanovení se týká podávání zpráv o odhadech množství uvolněných ročně. Obojí není dále specifikováno. Tyto rezervy zvýší informovanost o ztrátách pelet, ale přímo nezamezují ztrátám pelet nebo je nesnižují.

Dnešní návrh tím, že stanoví komplexní povinné požadavky na nakládání s nimi, doplňuje ustanovení o peletách obsažená v omezení podle nařízení REACH. Standardizovaná metodika pro odhad ztrát obsažená v návrhu bude rovněž užitečným doplněním ustanovení o peletách obsažených v omezení podle nařízení REACH, neboť metodika není v nařízení REACH stanovena.

 

Koho se tento návrh týká? Jak Komise zohlednila malé a střední podniky?

Do oblasti působnosti návrhu spadají všechna zařízení, která manipulují s více než pěti tunami plastových pelet ročně, a přepravující pelety. To znamená veškeré činnosti související s peletami, jako je výroba, hlavní dávkování a skládání, přeměna, nakládání s odpady, včetně recyklace, distribuce, přebalování, přepravy, skladování a čištění na čisticích stanicích. Prahová hodnota pěti tun byla zavedena s cílem zmírnit dopady nařízení.

Návrh obsahuje minimální požadavky pro všechny hospodářské subjekty a dodatečné požadavky, které se vztahují na střední a velké podniky, které se zabývají více než 1000 tunami plastových pelet ročně.

Na začátku roku 2023 provedla Komise specializovanou konzultaci zaměřenou na malé a střední podniky, které manipulují s peletami, aby pochopila možné dopady různých možností na malé a střední podniky, včetně jejich konkurenceschopnosti. Většina respondentů se vyslovila pro to, aby byly požadavky povinné pod podmínkou, že budou lehčí pro mikropodniky a malé podniky, jakož i pro společnosti s kapacitou nižší než 1000 tun. Snažili jsme se minimalizovat administrativní zátěž navrhovaných zlepšení systematickým výběrem možností s nízkou administrativní zátěží, jak ukazuje posouzení dopadů. Návrh se proto pečlivě zabývá dopady na malé a střední podniky a obsahuje mírnější požadavky na menší podniky (mikropodniky a malé) a (střední a velké) podniky provozující zařízení nakládající s plastovými peletami v množství menším než 1000 tun ročně:

  • Žádná povinnost provádět interní hodnocení;
  • Žádná povinnost certifikace, ale vlastní prohlášení o shodě;
  • Povinnost přezkoumávat na formálních zasedáních vedení některé informace o souladu s předpisy;
  • Povinnost zavést osvětový a školicí program.
  • Neexistuje povinnost urovnat postupy pro informování řidičů, dodavatelů a subdodavatelů o příslušných postupech pro prevenci, omezení a odstranění úniků a ztrát.

V případě středních podniků provozujících zařízení, která manipulují s plastovými peletami v množství větším než 1000 tun ročně, bude mít certifikace delší přechodné období než pro velké podniky před první certifikací (36 měsíců namísto 24) spolu s delší platností certifikátu (čtyři roky místo tří). Podobně se na dopravce přepravující plastové pelety vztahují zvláštní požadavky s ohledem na specifika jejich činností souvisejících s peletami.

Vzhledem k části obratu odvětví plastů (405 miliard EUR) v EU-27 v roce 2021, kterou představují odhadované náklady na upřednostňovanou možnost (přibližně 0,13 % obratu odvětví plastů v EU), budou mít dodatečné náklady na upřednostňovanou možnost pravděpodobně velmi malý negativní dopad na konkurenceschopnost výrobců pelet v EU, neboť opatření se vztahují pouze na operace v rámci EU. Pokud jiné země přijmou podobné požadavky, například prostřednictvím mezinárodní dohody, jako je globální smlouva o plastech, budou mít společnosti z EU dobré předpoklady k tomu, aby využily tržních příležitostí vyplývajících z této regulace.

 

Jak bude Komise podporovat provádění nařízení?

Před předložením návrhu vedla Komise rozsáhlé konzultace s členskými státy a všemi zúčastněnými stranami, jichž se nová pravidla dotknou, a bude sledovat v průběhu celého procesu provádění.

Požadavky na zařízení a dopravce vycházejí z programu Operace Clean Sweep® (OCS) řízeného průmyslem a nezávazného doporučení přijatého smluvními stranami Úmluvy o ochraně mořského prostředí severovýchodního Atlantiku (OSPAR). Jsou dostatečně podrobné, aby zajistily účinné provádění a prosazování, a jsou flexibilní, aby vyhovovaly specifikům.

Aby se zajistilo, že mikropodniky a malé a střední podniky v dodavatelském řetězci pelet nebudou při plnění některých požadavků čelit proporcionálně vyšším nákladům a obtížím, poskytnou Komise a členské státy přístup k informacím a pomoci. Na úrovni EU mohou malé a střední podniky ve spolupráci s Evropskou sítí podniků konzultovat Poradenské centrum InvestEU za účelem podpory při plnění požadavků.

 

Pro více informací

Tisková zpráva

Návrh nařízení o předcházení ztrátám pelet za účelem snížení znečištění mikroplasty

Návrh na omezení záměrně přidaných mikroplastů

Návrh nařízení o normě EURO 7 týkající se uvolňování mikroplastů z pneumatik

Internetové stránky o mikroplastech

Brožura o opatřeních EU proti mikroplastům

Strategie EU ohledně plastů

Akční plán pro nulové znečištění

 

 

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688