Prodeje aut v EU rostou už rok v kuse. Registrace elektromobilů v červenci stouply o více než 60 %
Červenec byl dvanáctým měsícem v řadě, kdy evropský automobilový trh rostl. Celkem se za toto období v EU registrovalo 851 156 osobních vozidel, solidní růst vykázaly všechny čtyři největší evropské trhy – Francie (+19,9 %), Německo (+18,1 %), Španělsko (+10,7 %) a Itálie (+8,7 %). Celkově evropský trh vyrostl o 15,2 %. Vyplývá to z dat Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA).
Od ledna do července letošního roku se zaregistrovalo 6,3 milionu vozidel. I přes tyto slibné náznaky se ale trh ještě zcela nevzpamatoval z přerušení dodávek souvisejícího s koronavirovou pandemií. „Trh roste například i díky mírně se zkracujícím čekacím dobám na nová auta,“ říká Aleš Polák, generální ředitel společnosti Arval.
Elektromobilita je na vzestupu
Příznivě se vyvíjí ostře sledovaný vývoj trhu s elektromobily. Registrace nových bateriových elektromobilů se v červenci zvýšily o 60,6 % na celkové množství 115 971 vozidel. Jejich podíl na trhu je tak 13,6 %. Počty elektrických aut stoupají ve většině zemí EU. Nejvyšší vzestup zaznamenala Belgie s růstem 235,9 %, nárůst zaznamenalo i Německo (+68,9 %) a Francie (+32,4 %).
„Elektromobily se v tuto chvíli pořizují zejména z environmentálních důvodů. Zájem mají hlavně firmy,“ vysvětluje Polák. Kromě ochrany životního prostředí hraje roli i snižování provozních nákladů nebo také image firmy.
Významně se zvýšily i počty registrací hybridů. V červenci to bylo o 31,6 %. Mezi lednem a červencem se prodalo téměř 1,6 milionu hybridních vozidel, což odpovídá jedné čtvrtině podílu na trhu. Registrace plug-in hybridů pak narostly o 14,5 % na 67 060 automobilů. Jejich tržní podíl činí 7,9 %.
„Spalováky“ stále vedou, alternativy ale pomalu dotahují
Evropský trh s benzínovými auty v červenci vyrostl o 5 % a dosáhl tak počtu 304 903 vozidel. Tržní podíl se však oproti loňskému červenci snížil z 39,3 % na 35,8 %. Růst „táhla“ zejména Francie (+16,4 %) a Německo (+12,5 %). Za prvních sedm měsíců letošního roku se prodalo přes 2,3 milionu benzinových automobilů, což představuje nárůst o 14,3 % ve srovnání s rokem 2022.
Trh s naftovými auty nadále klesá, v červenci to bylo o 9,1 %. Děje se tak navzdory růstu v Německu (+2,7 %) a na trzích střední a východní Evropy, zejména na Slovensku (+36,1 %) a v Rumunsku (+19,8 %). Podíl dieselových motorů na trhu je nyní 14,1 %, přičemž v červenci loňského roku to bylo 17,9 %. „Vyrovnávání tržního podílu automobilů na naftu a elektromobilů svědčí o tom, že uživatelé o alternativních pohonech přemýšlejí. Jedním z výrazných důvodů jsou nižší provozní náklady. Podle našich výpočtů jezdí průměrný elektromobil za cenu 1,30 Kč bez DPH na kilometr, což je více než o třetinu méně v porovnání s vozidly na naftu či benzín,“ uvádí Tomáš Kadeřábek, expert na elektromobilitu z Arvalu.
Zdroj:
https://www.acea.auto/pc-registrations/new-car-registrations-15-2-in-july-battery-electric-13-6-market-share/
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Okénko finanční rady
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Fixace cen energií: Jak mít jistotu a ušetřit v nejistých časech
Richard Bechník, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Distribuční sazba nebo poplatek za jistič. Co všechno ovlivňuje cenu elektřiny?
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Marek Pokorný, Portu