Britské sny o samořiditelných autech mají vratké základy
Pokud nebudou do příštích parlamentních voleb přijaty slíbené zákony regulující tuto technologii, může Velká Británie přijít o investice do autonomních vozidel a startupy přesunou testování jinam. Vláda měla vizi, že se Britové stanou světovými leadery v autonomním řízení, ale zatím nebyla schopna vytvořit legislativní rámec. To zklamalo i pojišťovny, protože nejsou schopné připravit se na ocenění rizik.
V současné době nejsou na britských silnicích povolena auta skutečně bez řidiče, což začínajícím firmám ztěžuje obchodování s autonomními vozidly a pojišťovnám vyhodnocování jejich rizik. Britská vláda přitom loni v srpnu uvedla, že na současném zasedání parlamentu, které by mělo skončit letos na podzim, předloží návrh zákona, který stanoví podrobnou regulaci do roku 2025. To se zatím nestalo kvůli politickým turbulencím. Ty přinutily vládu zmírnit ambice pro toto zasedání. Vzhledem k tomu, že v lednu 2025 se mají konat celostátní volby, chce průmysl, aby vláda předložila legislativu na příštím zasedání, jinak riskuje dlouhé zpoždění.
„Spojené království má jedinečnou příležitost alespoň v něčem zaujmout vedoucí postavení,“ zdůraznil Claudio Gienal, šéf britských a irských operací globální pojišťovny AXA. Ta věří, že by autonomní technologie řízení by mohla zabránit nehodám. „Ten, kdo začne první, bude mít výhodu v tom, že přiláká investice, dovednosti a odborné znalosti. Ale když jste druzí nebo třetí, proč by sem lidé měli jezdit?“ dodal Claudio Gienal, který v dubnu napsal britskému ministru financí dopis, v němž vyzval vládu, aby příslušný zákon schválila na příštím zasedání parlamentu.
Britské vize věří autonomním autům
Vize britské vlády je postavena na prognózách, podle nichž by do roku 2035 mohlo být přibližně 40 % nových automobilů vybaveno schopností samořízení. Vedoucí postavení v oblasti vývoje a výroby AV technologií (autonomous vehicles) by mohlo do tohoto data vytvořit až 38 000 nových kvalifikovaných pracovních míst na trhu, jejichž hodnota se pro Velkou Británii odhaduje na 42 miliard liber (53 miliard USD). Ministr dopravy Mark Harper však v prosinci 2022 uvedl, že na tomto zasedání již nebude předložen zákon o dopravě, a v nástinu legislativní agendy ministerstva se o samostatném návrhu zákona o AV nezmínil.
Iain Stewart, který předsedá parlamentnímu výboru pro dopravu, uvedl, že na zákon o AV není na tomto zasedání dostatek času, ale mohlo by se tak stát na příštím zasedání. Někteří představitelé vlády začínají v této situaci sdílet obavy mladých firem okolo AV. Nepřijetí předpisů by mohlo postoupit pozici jiným zemím, jako je Francie, Německo a Spojené arabské emiráty, jež příslušnou legislativu právě zavádějí, nebo několika americkým státům včetně Kalifornie.
Startupy tak v Británii aktivně lobbují u vlády za přijetí zákona, zatímco pojišťovny potřebují vyřešit otázku odpovědnosti, aby byly schopny auta bez řidiče pojistit. Obávají se ovšem, že zákon o samořiditelných vozech bude v předvolebním období vytlačen jinými prioritami, které získají hlasy voličů. „Aby se naše vize naplnily, musíme vidět, že se legislativa pohne kupředu na příštím parlamentním zasedání,“ vyzvala zainteresované kruhy Kaity Fischerová, obchodní viceprezidentka londýnské společnosti Wayve, která se VH zabývá. „Jinak bychom byli nuceni přesunout se s nasazením na jiné trhy,“ dodala. Společnost Wayve dosud získala od investorů přibližně finanční injekci 260 milionů dolarů. Mezi investory je i Microsoft.
Změna plánů?
Britská vláda dosud velmi podporovala startupy v oblasti AV. Její Centrum pro propojená a autonomní vozidla získalo více než 400 milionů liber ze soukromých a vládních zdrojů pro více než 90 projektů. V loňském roce dva nezávislé vládní úřady formulovaly doporučení pro zákon o AV, která byla pozitivně přijímána. Ashley Feldmanová, programová manažerka pro dopravu a chytrá města v průmyslové skupině TechUK, uvedla, že odklad by donutil startupy testovat a začít generovat příjmy jinde. „Je důležité, aby se tyto startupy rychle dostaly na trh,“ řekla.
Bristolská společnost Fusion Processing nedávno spustila autonomní autobusovou linku dlouhou 14 mil a spojující Edinburgh s nedalekou obcí Fife ve spolupráci s autobusovým dopravcem Stagecoach a výrobcem autobusů Alexander Dennis. Bezpečnost garantuje řidič přítomný v autobuse. Tento projekt je částečně financován vládou. Společnost Fusion, která chce v roce 2025 zahájit komerční provoz autobusů bez řidiče ve Velké Británii, tak testuje technologii. „Pokud nebudeme schopni do roku 2025 plánovanou autonomní dopravu spustit, budeme muset změnit naše plány,“ řekl generální ředitel Jim Hutchinson a připustil testování v jiných zemích.
Oxfordská společnost Oxbotica zabývající se AV softwarem, získala od investorů kapitál zhruba 225 milionů USD a pracuje na AV projektech se zákazníky, mezi něž patří například BP a britský on-line supermarket a technologická skupina Ocado. Zakladatel společnosti Paul Newman uvedl, že je optimistický a stále věří, že vláda slíbený zákon schválí, nicméně dodal, že je "nesmírně důležité, abychom to udělali velmi, velmi brzy".
oPojištění.cz
informace ze světa pojištění a risk managementu
Zpravodajský portál, který poskytuje komplexní zpravodajství ze světa pojištění a risk managementu. Denně přináší aktuální zprávy o vývoji pojistného trhu, odborné analýzy, informace o nabízených pojistných produktech a rozhovory s významnými osobnostmi pojišťovnictví.
Více informací na: www.opojisteni.cz
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Petr Holub, MojeNebankovka
Ondřej Vacek, Ušetřeno.cz
Nechcete přijít o peníze? 5 zásadních tipů, jak úspěšně využít pojištění storna
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz