Prvních sedm měsíců roku přineslo v Libereckém kraji vyšší počet nehod než vloni
Počet nehod v Libereckém kraji se od začátku ledna do konce července letošního roku zvýšil. V porovnání s prvním pololetím roku 2022 policie řešila o skoro 265 nehod více. Za většinu z nich může nepozornost za volantem, další příčinou je pak nepřiměřená rychlost. Roste také počet viníků dopravních nehod posilněných alkoholem a nezanedbatelný je i podíl těch pod vlivem drog.
Celkem se za první pololetí tohoto roku stalo v České republice 52 098 nehod, což je o 4 464 méně než za stejné období loňského roku. Počet nehod na silnicích Libereckého kraje byl ale v tomto období vyšší než v roce 2022. Policie v kraji řešila o 265 nehod více, celkem se jich stalo od začátku ledna do konce června 2 869. Podle policejních statistik se bohužel také zvýšil počet lidí, kteří při nehodách přišli o život (celkem 9, nárůst o 3).
Nezanedbatelný podíl na nehodách mají řidiči, kteří si před jízdou neodpustí sklenku alkoholu „na posilněnou“. Ve 155 případech, což je o 11 více než vloni, byl u viníka dopravní nehody zjištěný alkohol. Podle statistik Policie České republiky to není u řidičů většinou zbytkový alkohol z předešlého dne. Nejsou to promile malá, která řidič nadýchá. Je alarmující, že nejpočetnější skupinou řidičů s alkoholem jsou ti, kteří nadýchali 1,5 a více promile alkoholu (88), druhou pak s jedním až 1,5 promile (26). Výjimečné nejsou případy, kdy policie u řidiče, který zavinil nehodu, odhalí drogy. Testy prokázaly například THC obsažené v marihuaně, metamfetamin, který obsahuje např. pervitin nebo opiáty.
Pokud se v policejních statistikách nehod zaměříme na příčiny, pak je na prvním místě nesprávný způsob jízdy (1 497), na pomyslné stříbrné příčce to je nepřiměřená rychlost (331) a bronzové místo patří nedání přednosti v jízdě (212). Ve všech případech se počet v letošním prvním pololetí zvýšil o desítky případů oproti stejnému období roku minulého. Pod pojmem „nesprávný způsob jízdy“ se v policejních statistikách ukrývá prakticky vše, co za volantem dělat nemáme, a přesto děláme. Patří sem třeba nedodržení bezpečné vzdálenosti nebo nevěnování se řízení. „Přestože to nedoporučuji vůbec, telefonovat za volantem podle zákona smíme pouze v případě, že máme hands-free. Potkávám na silnicích řidiče, kteří jezdí ve vozech evidentně vybavených sadou pro telefonování, a přesto drží jednou rukou telefon u ucha a druhou ledabyle přidržují volant. Co mě ale opravdu děsí, když vidím řidiče, a jsou to i šoféři kamionů, kteří mají na volantu položený telefon nebo tablet a píší zprávu nebo na něm něco sledují," upozorňuje ředitel Týmu silniční bezpečnosti Jan Polák.
Početné jsou srážky se zvěří. V Libereckém kraji se jich stalo za první pololetí celkem 549. Stále platí, že rizikovou skupinou na českých silnicích jsou motorkáři, ale také cyklisté. Je to skupina, která mívá z nehod i vážnější následky. Letos se v policejních statistikách objevila také čísla k nehodám dopravních prostředků s elektropohonem a nejde pouze o automobily, ale také o kola a koloběžky. „Elektrokola i elektrokoloběžky jezdí vyšší rychlostí než standardní šlapací kolo nebo běžná koloběžka a málokterý uživatel si uvědomí, že má také naprosto odlišné jízdní vlastnosti," upozorňuje statutární náměstek hejtmana pro dopravu Jan Svitáka pokračuje: "I řidiči těchto dopravních prostředků mají dodržovat pravidla silničního provozu, ale zároveň by měli dbát o vlastní bezpečnost. Cyklistická přilba by měla být samozřejmostí, i když ji podle zákona od plnoletosti nosit nemusíte.“
Za 23 nehod v kraji, které se staly v první polovině tohoto roku, mohou děti, ať už jako chodci nebo cyklisté. Proto je nutné pokračovat ve vzdělávání dětí, ale i dospělých. Tým silniční bezpečnosti se společně s Libereckým krajem a dalšími partnery i letos věnuje dopravní výchově dětí (Markétina dopravní výchova), podporuje dopravní hřiště i dopravně-bezpečnostní projekty a aktivity ve školách. „Liberecký kraj nejen tyto aktivity dlouhodobě podporuje, ale zapojil se už tradičně do projektu Učme se přežít, což jsou bezplatné kurzy pro motocyklisty, a stejně tak do projektu Na kole jen s přilbou, který se věnuje prevenci a bezpečné cyklistice,“ upozorňuje Jan Polák a závěrem dodává: „Je velmi důležité věnovat se vzdělávání v dopravní výchově dětem, ale také chceme pokračovat ve vzdělávání jejich rodičů.“
TZ: BESIP
Poslední zprávy z rubriky Z regionů:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz