Komise vítá nové ambice IMO v oblasti klimatu do roku 2030, 2040 a 2050 a vyzývá k zahájení transformace - Emise z námořní dopravy
Komise vítá dohodu, jíž bylo dnes dosaženo v Mezinárodní námořní organizaci (IMO) ohledně revize její strategie pro snižování emisí skleníkových plynů z lodí z roku 2018. Dohoda je milníkem ke snížení uhlíkové stopy mezinárodní námořní dopravy a k zajištění toho, aby odvětví lodní dopravy spravedlivě přispívalo k dosažení cílů Pařížské dohody úměrně svému 3 % podílu na celosvětových emisích. Nyní, po dosažení dohody, je důležité zahájit provádění co nejdříve.
Revidovaná strategie pro rok 2023 stanoví cílnulových čistých emisí z lodí „do roku 2050 nebo kolem něj, tj. téměř do roku 2050“. Jedná se o významné zvýšení úrovně ambicí ve srovnání se stávající strategií z roku 2018, jejímž cílem bylo snížit emise z lodí ve stejném časovém horizontu pouze o 50 %. Byla rovněž dohodnuta trajektorie s orientačními kontrolními body stanovenými na snížení emisí skleníkových plynů z lodí nejméně o 20 % – v roce 2030 o 30 % – a alespoň o 70 % – v roce 2040 – ve snaze o 80 % – v obou případech ve srovnání s úrovněmi z roku 2008. Komise je připravena spolupracovat s členskými státy EU a dalšími stranami IMO na realizaci postupu, který bude v souladu s teplotním cílem Pařížské dohody.
Strategie rovněž stanoví důležitý cíl alespoň 5 % – usilovat o 10 % – zavádění technologií, paliv a/nebo zdrojů energie s nulovými nebo téměř nulovými emisemi skleníkových plynů do roku 2030. Tento cíl nastartuje přechod tím, že vyšle jasný signál námořnímu a palivovému průmyslu a podpoří požadovaná investiční rozhodnutí a volbu paliva.
V neposlední řadě bylo dosaženo dobrého pokroku, pokud jde o opatření k provádění cílů. IMO dosáhla konsensu ohledně potřeby přijmout tato opatření do roku 2025 a měla by zahrnovat normu upravující postupné snižování intenzity emisí skleníkových plynů lodních paliv a mechanismus stanovování cen emisí skleníkových plynů z námořní dopravy. Opatření budou vypracována na základě komplexního posouzení dopadů, které zajistí, aby účinně snižovala emise z tohoto odvětví a zároveň přispívala k rovným podmínkám a spravedlivé a spravedlivé transformaci, která nikoho neopomíjí.
Úrovně ambicí a orientační kontrolní body zohledňují emise skleníkových plynů z lodních paliv během životního cyklu s cílem snížit emise v rámci hranic energetického systému mezinárodní lodní dopravy, čímž se zabrání přesunu emisí do jiných odvětví. Komise v tomto ohledu vítá schválení pokynů pro intenzitu emisí skleníkových plynů běhemživotního cyklu lodních paliv, které poskytují pevný základ pro nadcházející roky a zaručují snížení emisí skleníkových plynů.
Členské státy EU a Komise úzce spolupracovaly a prokázaly vedoucí úlohu při usnadňování dnešní dohody. EU bude i nadále spolupracovat se stranami IMO s cílem rozhodnout do roku 2025 o jasných a ambiciózních opatřeních a pokračovat v poskytování pomoci rozvojovým a nejméně rozvinutým zemím.
Poslední zprávy z rubriky Evropská unie:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz