Umělou inteligenci přijímají Rakušané zatím se smíšenými pocity
Studie Consumer Check, kterou uskutečňuje pravidelně agentura MindTake na objednávku pro Handelsverband (Rakouský svaz obchodu), se naposledy zabývala umělou inteligencí a jaké postoje s ní mají spojené populace i obchodníci.
Výsledky výzkumu, v němž bylo osloveno 1 000 respondentů, ukázaly, že běžně přístupné programy umělé inteligence (AI), jako jsou například ChatGPT, DALL.E nebo Midjourney, jsou v populaci dosti rozšířené. 15 % Rakušanů už minimálně jeden program AI vyzkoušelo, dalších 46 % je zná. Na dotaz, jaký postoj k AI respondenti mají, dostala agentura odpovědi dokládající lišící se názory. Asi třetina oslovených (36 %) má s AI spojené velmi pozitivní nebo spíše pozitivní myšlenky; necelá polovina (47 %) naopak vidí AI kriticky. Zbývajících 17 % nemohlo nebo nechtělo hodnotit potenciál této technologie.
U respondentů jsou největšími přednostmi AI tyto atributy: může ulehčit život (24 %), nabídnout nový servis (22 %) nebo poskytnout radu nebo expertízu (21 %). Dalšími uvedenými výhodami AI jsou podpora profesních činností (18 %) a zjednodušení při nákupech (16 %). Podle třetiny rakouského obyvatelstva posílí nasazení AI kromě toho i konkurenceschopnost národní ekonomiky. Na otázku, zda by měla být AI v některých oborech či oblastech regulována nebo dokonce zakázána, odpovídalo kladně 44 % respondentů i přesto, že předtím jmenovali výhody AI. Osloveni ohledně postoje k AI byli i obchodníci. Asi 8 % z nich uvedlo, že už nějaké řešení vycházející z aplikace AI nasadili, dalších 23 % dotázaných pracovníků v obchodě to má v plánu ještě letos. 2 % z účastníků ankety už dokonce vyvinulo nějakou vlastní aplikaci AI (společně s partnery).
Podle obchodníků se programy podporované AI nejčastěji hodí k nasazení v oborech reklamy a marketingu (26 %). 14 % respondentů navíc uvádí, že AI využívají pro cenotvorbu a 12 % pro optimalizaci dodavatelsko-odběratelských řetězců a pro obory bezpečnost/rozpoznání podvodů/checkout. Při plánování sortimentu pomáhá AI 9 % obchodníků a pro 7 % je dobrým nástrojem i pro plánování regálů. Nejméně často se programy založené na AI využívají v upomínkách a v inkasu (5 %), v plánování ploch (4 %) a v oblasti HR a plánování personálních kapacit (4 %).
Jednatel svazu obchodu (Handelsverband) Rainer Will to komentoval takto: „Každý dvanáctý obchodní podnik už umělou inteligenci někdy nasadil, další čtvrtina se na to chystá v tomto roce a bude implementovat odpovídající řešení založená na ní. Neočekáváme nic menšího než technologickou revoluci, která umožní pro všechny klienty a zákazníky personalizovaný a zcela flexibilní nákupní zážitek. Nicméně přes všechny šance a potenciál se musíme mít na pozoru před riziky pro společnost.“
oPojištění.cz
informace ze světa pojištění a risk managementu
Zpravodajský portál, který poskytuje komplexní zpravodajství ze světa pojištění a risk managementu. Denně přináší aktuální zprávy o vývoji pojistného trhu, odborné analýzy, informace o nabízených pojistných produktech a rozhovory s významnými osobnostmi pojišťovnictví.
Více informací na: www.opojisteni.cz
Poslední zprávy z rubriky Nové technologie:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz