mmr.cz (MMR)
Marketing a média  |  05.06.2023 10:12:00

Metodické doporučení mechanismu nákupu reklamy ve veřejných zakázkách v oblasti brand safety

Cílem doporučení je způsob vymezení předmětu veřejné zakázky – mediálního prostoru, ve kterém si zadavatel nepřeje z důvodu kontraproduktivnosti umístění inzerce vůči vlastnímu účelu reklamy, inzerovat.

Uvedení

Stát, respektive státní úřady, instituce, samosprávy, státní podniky a státem vlastněné společnosti, vynakládají značné prostředky na komunikační kampaně.

Vzhledem ke způsobu nákupu reklamy v online prostoru zadavatelé ve většině případů nespecifikují, ve kterých médiích by se jejich reklama měla zobrazit, protože primárním cílem je výběr optimální cílové skupiny čtenářů. Z tohoto důvodu může plynout určitá část vynaložených prostředků i do reklamy v online médiích, která dlouhodobě hrubě porušují etické standardy a žurnalistické normy, jako jsou například transparentní informace o redakci, práce se zdroji, faktičnost či odlišení reklamy od zpravodajského obsahu. K tomu většinou dochází bez vědomí zadavatele.

Umístění komunikace v takto negativním kontextu může pro zadavatele představovat významné reputační riziko, poškození jména a značky a negativní účinek zamýšleného dopadu propagace a jím vynaložené prostředky mohou ve výsledku podporovat mediální projekty, které porušují základní etické a novinářské standardy běžné v demokratické společnosti. Zadavateli (kromě zamýšleného dopadu na cílové skupiny) by mělo záležet na tom, v jakém prostoru a kontextu se jeho obchodní značka či název nebo jeho produkt prostřednictvím reklamního sdělení zveřejňují. V soukromém sektoru je tato otázka, tj. ochrana značky zadavatele v souvislosti s tzv. společensky odpovědnou inzercí, běžnou praxí a k odmítnutí inzerce v online médiích porušujících etické a žurnalistické standardy se veřejně hlásí největší české a soukromé společnosti. Tyto aktivity zaštiťují profesní asociace v kreativním, digitálním a mediálním průmyslu prostřednictvím kodexů a best practice a hlásí se k ní drtivá většina stakeholderů trhu, tj. velcí, značkoví zadavatelé, poskytovatelé služeb v reklamním průmyslu, média a novináři. Příkladem jsou kodexy a aktivity Asociace komunikačních agentur (AKA www.aka.cz), Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR www.spir.cz ) a Unie vydavatelů (UV www.unievydavatelu.cz ).

Doporučený postup při nákupu inzerce podléhající zákonu o zadávání veřejných zakázek.

Zadavatel na základě § 37 stanovuje podmínky účasti v zadávacím řízení. Jednou z podmínek účasti je i možnost stanovit podle § 37 odst. 1 písm. c obchodní nebo jiné smluvní podmínky vztahující se k předmětu veřejné zakázky. Vymezením rozsahu předmětu veřejné zakázky podle účelu veřejné zakázky a potřeb zadavatele, tedy prostor, kde si zadavatel z výše uvedených důvodů nepřeje umístění reklamy, je tak právě stanovení podmínky účasti v zadávacím řízení podle § 37 odst. 1 písm. c) obchodní nebo jiné smluvní podmínky vztahující se k předmětu veřejné zakázky.

Jedním ze způsobů stanovení takové obchodní podmínky může být i zadavatelem stanovená pravidla, která obsahují dopředu definované obchodní podmínky pro všechny účastníky zadávacího řízení. Taková pravidla mohou být stanovena nejenom obecně, ale mohou být určena i formou konkrétního postupu.

Jednou z možných konkrétních metod stanovení obchodní podmínky může být například užití výstupů jednotlivých projektů monitorujících oblast dezinformační scény a brand safety resp. hodnotící kvalitu novinářské práce nebo/a zároveň poskytující přehled návštěvnosti a konzumace médií u nás. Pro plánování svých komunikačních kampaní (dle účelu veřejné zakázky a potřeb zadavatele) zadavatel může použít veškeré dostupné zdroje, které naplňují tento účel. Mezi možné zdroje informací lze, mimo jiné, zahrnout např. projekt MediaRating Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky (NFNZ). Jde o nástroj určený k hodnocení úrovně novinářské práce, tj. dodržování základních novinářských standardů a práce s informacemi, který mimo jiné slouží společensky odpovědným firmám jako vodítko při zadávání inzerce do konkrétních médií.

Dalším možným zdrojem informací může být užití výstupů spolku Nelež https://www.nelez.cz/, který analyzuje média na základě předem definovaných algoritmů (včetně využití dat z NFNZ).

Dalšími hodnověrnými zdroji (obecně dle účelu veřejné zakázky a potřeb zadavatele) mohou být výstupy tzv. jednotných měn měření návštěvnosti médií v ČR, které zajišťují transparentnost a identifikovatelnost médií ve veřejném prostoru, například NetMonitor, MediaProjekt, RadioProjekt nebo TVmetry (tzv. Peoplemetry) nebo speciální projekty online platforem.

Obchodní podmínkou podle § 37 odst. 1 písm. c tak bude pravidlo v zadávací dokumentaci (a ve smlouvě s vybraným dodavatelem), že reklama nesmí být programově a cíleně umístěna v takovém prostoru, který je vyhodnocen v takové kategorii, která neodpovídá nebo je kontraproduktivní se skutečným účelem veřejné zakázky a potřebami zadavatele z výše uvedených důvodů.

Podmínky účasti stanovené zadavatelem tak neomezují dodavatele, neznamenají omezení účastníků zadávacího řízení (dává možnost účasti v zadávacím řízení všem potenciálním účastníkům). Zadavatel tak pouze vymezuje rozsah předmětu veřejné zakázky, kde zadavatel stanoví obchodní pravidla pro umístění reklamy a zajistí dodržení základních etických standardů (jejichž dodržení lze zajistit smluvními/sankčními mechanismy).

 

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Poslední zprávy z rubriky Marketing a média:

18.04.2024  Zbyněk Stanjura v diskusním pořadu na CNN Prima News MF ČR (Ministerstvo financí ČR)
26.03.2024  Novinářské kachny mezi lety 2015 - 2020 (Na pravou míru) ec.europa.eu (Evropská komise)
28.02.2024  Výkonným ředitelem SLPV bude Michal Holas SLPV (slpv.cz)




Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688