Počet osob usmrcených následkem dopravních nehod byl nejnižší od roku 1961

V roce 2022 šetřila Policie ČR 98 460 dopravních nehod. Při těchto nehodách bylo 454 osob usmrceno, 1 734 osob zraněno těžce a 22 452 osob zraněno lehce. Celková hmotná škoda odhadnutá policisty na místě dopravní nehody dosáhla 7 542 milionů Kč. Více se dozvíte v článku, který byl publikován v časopise Českého statistického úřadu STATISTIKA&MY.
V roce 2022 šetřila Policie ČR 98 460 dopravních ne- hod. Při těchto nehodách bylo 454 osob usmrceno, 1 734 osob zraněno těžce a 22 452 osob zraněno lehce. Celková hmotná škoda odhadnutá policisty na místě dopravní nehody dosáhla 7 542 milionů Kč. Oproti roku 2021 došlo k poklesu celkového počtu nehod o 0,9 %, a ke snížení počtu usmrcených osob o 3,4 %. Naopak, k navýšení došlo v počtu osob zraněných těžce (o 6,8 %) i lehce (o 9,1 %) a v celkové hmotné škodě (o 12,3 %). Na nehody nejsmolnějším dnem v týdnu byl loni pátek, kdy došlo k 15 918 nehodám. Nejpříznivější naopak byla neděle s 10 339 nehodami. Nejvíce nehod v jednom dni vyšetřovali policisté v pondělí 12. prosince (475 nehod), nejméně v neděli 6. února 2022 (113 nehod).
Nejtragičtějšími dny se staly pátek 14. ledna a neděle 16. října, kdy následkem dopravních nehod vyhaslo pokaždé šest životů. V dlouhodobém horizontu je pozitivní, že se daří snižovat vážné následky nehod na zdraví a životech. Loňský počet usmrcených osob dosáhl 454 a byl nejnižší od roku 1961, od kterého jsou údaje souvisle zaznamenávány. Počet těžce zraněných byl loni historicky druhý nejnižší. Nejtragičtější byl z hlediska dopravních nehod rok 1969, kdy na českých silnicích zemřelo 1 758 osob a těžce zraněno bylo 9 258. Pod hranici 1 000 osob usmrcených následkem dopravních nehod se Česko dostalo poprvé v roce 1981 a zůstalo pod ní až do roku 1989. S příchodem svobody a nárůstem automobilové dopravy však v devadesátých letech počty smrtelných nehod opět prudce narostly. Vrchol byl dosažen v roce 1994 s 1 473 mrtvými. Významnější pokles nastal v roce 2005, a od té doby se s menšími výkyvy daří počty usmrcených při dopravních nehodách snižovat.
Nejnebezpečnější je velká rychlost
Řidiči motorových vozidel zavinili 79,6 % dopravních nehod, při nichž přišlo o život 411 osob. Celkem 18 378 nehod zavinil řidič, který z místa neštěstí ujel. Nejčastější příčinou dopravních nehod zaviněných řidičem byl nesprávný způsob jízdy (68,7 % nehod). Za nejtragičtější příčinu lze označit nepřiměřenou rychlost, která se sice na počtu dopravních nehod podílí „pouze“ 15,4 %, ale jejím následkem zemřelo 180 osob. U 4 754 nehod se u viníka dopravní nehody prokázalo požití alkoholu. Při těchto nehodách došlo k usmrcení 46 osob. Drogy byly zjištěny u 277 řidičů motorového vozidla, v 70 případech byla u řidiče-viníka zjištěna přítomnost alkoholu a drog současně. Nejvíce nehod se v roce 2022 stalo na místních komunikacích a na silnicích I., II. a III. třídy. Z pohledu následků na životě jsou nejtragičtější nehody na silnicích I. a II. třídy, na nichž došlo k 265 usmrcením.
Pavel Černý
Oddělení marketingu a PR
Český statistický úřad
oPojištění.cz
informace ze světa pojištění a risk managementu
Zpravodajský portál, který poskytuje komplexní zpravodajství ze světa pojištění a risk managementu. Denně přináší aktuální zprávy o vývoji pojistného trhu, odborné analýzy, informace o nabízených pojistných produktech a rozhovory s významnými osobnostmi pojišťovnictví.
Více informací na: www.opojisteni.cz
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Výpočet čisté mzdy v roce 2021 i v předchozích letech, změny v roce 2021
- Kalkulačka DPH - výpočet DPH pro rok 2019 i pro roky 1993-2018
- Dopravní rozpočet pro rok 2024 zajistí pokračování rychlého tempa výstavby dopravní infrastruktury - Státní fond dopravní infrastruktury má v příštím roce disponovat částkou 150,5 miliardy korun
- Návrh nařízení vlády o výši všeobecného vyměřovacího základu, přepočítacího koeficientu za rok 2022, redukčních hranic pro rok 2024, základní výměry důchodu pro rok 2024 a zvýšení za vychované dítě a o zvýšení důchodů v roce 2024
- Chaos je žebřík - současné USA a Čína jsou v předrevoluční fázi
- ETF v Evropě: Trh je již obrovský, stále je však teprve na začátku expanze
- Parkování v Praze je problematické, vlastní auto je navíc nákladné na pořízení i provoz. Jaké jsou nejčastější nevýhody vlastního vozu dle aktuálního průzkumu?
- V čem má Čína náskok? Čína je schopna je postavit za třetinu času potřebného v jiných zemích. Co? Továrnu na elektromobily.
- Kapacity středních škol v Moravskoslezském kraji jsou a budou dostatečné i nadále (K věci) (audio)
- Partu kamarádů jsem neměla. Pěstovala jsem bilaterální přátelství s jednotlivci, říká Emma Smetana (Blízká setkání) (audio)
- Výše letošního schodku je symbolická. Důležité je, jakým směrem se vydá naše ekonomika (Mojmír Hampl) (video)
- Je kryptotrh aktuálně podhodnocený? Odborníci jsou vzácně zajedno!
Prezentace
16.11.2023 Hodnota zlata je na historických maximech, jeho...
13.11.2023 Jak flexibilně financovat vaše podnikání mimo...
10.11.2023 Družstevní bydlení: historie nebo nová cesta k...
Okénko investora
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Investice do rostlin: koupíte si bonsaj za milion? Je nám líto, ale už je prodaná!
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
Ali Daylami, BITmarkets
Štěpán Křeček, BHS
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Třetí zdvižený prst pro USA. Tentokrát agentura Moody's přistoupila ke snížení ratingu USA
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Okénko finanční rady
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Martin Daneš, Srovnejto
Na co myslet při pojištění chaty? Zloději nejsou zdaleka jediným rizikem
Martin Ždímal, RIXO.cz
Životní pojištění a těhotenství: Na co se připravit a s čím počítat?
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Lukáš Raška, Portu
I bez školného vyjde vysokoškolské studium na půl milionu. Jak se na něj finančně připravit?