OPOJISTENI.CZ (OPOJISTENI.CZ)
Podnikání  |  18.05.2023 18:23:59

„Wellbeing“ jako faktor úspěchu pro firmy. Jeho váha roste

 „Wellbeing“ jako faktor úspěchu pro firmy. Jeho váha roste

Blaho a spokojenost zaměstnanců (Employee Wellbeing) má měřitelný dopad na úspěch daného podniku a celosvětově získává na významu. Toto potvrdila znovu i aktuální Global Wellbeing Study mezinárodní poradenské a servisní společnosti Aon plc.

Například v německých firmách poskočilo toto téma na třetí místo, zatímco ještě v roce 2020 zaujímalo osmou pozici. Strategie stavící na této hodnotě je podstatná v boji za získání talentů, pro celkový výkon firmy a dosažení finančních cílů. Toto ukazovaly už i předchozí studie společnosti Aon: zlepšení faktorů působících na „wellbeing“ může posunout výkon podniku minimálně o 11 %, ale také až o 55 %.Nicméně jen 36 % německých respondentů v anketě uvedlo, že „wellbeing“ je už zakotven jako nedílná součást strategie podniku pro HR a provoz.

Firmy mají co dohánět

Zcela nahoře v žebříčku top priorit účastníků ve studii z německých firem je získání a udržení talentů (62 %), následované inovacemi (59 %). 78 % zástupců podniků uvedlo, že s iniciativami na dosažení „wellbeingu“ zaměstnanců už začali, dvě třetiny firem (66 %) disponovaly v okamžiku provedení ankety mezi respondenty už dynamickou přímou strategií pro „wellbeing“. A to je významný nárůst od posledně uskutečněnou studií v roce 2020: tehdy byl tento podíl 57 %. Dotázaní vidí i u manažerů v podnicích velké odhodlání a otevřenost směrem k tématu. Napříč různými stupni hierarchie ve firmách stojí podle odhadu respondentů tři čtvrtiny lidí za aktivitami vedoucími k „wellbeingu“.

Jenže: oslovení z německých firem současně u svých společností vidí velký potenciál, který je třeba dohnat; a to větší, než jejich mezinárodní kolegové-účastníci ankety. Pouze 14 % dotázaných mezi Němci dali stupni Employee Wellbeing ve své firmě známku „výborně“ nebo „velmi dobře“, zatímco 29 % ho považuje za průměrný nebo špatný. V Evropě obecně naproti tomu 44 % respondentů dávalo výborné nebo velmi dobré známky, celosvětově dokonce podíl 46 % účastníků ankety Aonu. Na druhé straně průměrných nebo špatných hodnocení se dočkalo v Evropě od 20 % dotázaných, ve světě od 16 %.

Není tedy žádný div, že bezmála 3 (71 %) německých firem vychází z toho, že relevance a význam tématu „wellbeing“ i nadále poroste. V Evropě a ve světě je zastoupení takového názoru na úrovni 60 %, resp. 63 %. Ovšem mezi respondenty je stále více než třetina (36 %) oslovených, kdo má „wellbeing“ ve své firmě už zcela integrovaný do strategie pro HR a provoz podniku. Naproti tomu stojí odhad dotázaných, že iniciativy vedoucí k posílení „wellbeingu“ jsou podstatných faktorem úspěchu a že pozitivně působí na plnění cílů podniku. Toto zdůraznily i závěry studie: zlepšení v oblasti „wellbeingu“ mohou vést k posílení výkonu firmy v horizontu 11 až 55 %.

„Podniky od roku 2020 znovu ještě více poznaly, že je tady potřeba strategicky fundovaných programů wellbeingu,“ konstatovala Tanja Löhrke, Head of Global Beneits and Health Solutions pro německy mluvící země v Aonu. „Především jsou nutné k boji s nedostatkem vhodných odborných pracovních sil, ale také aby bylo možné se silným, agilním a loajálním týmem zaměstnanců dosahovat stanovených cílů podniku a suverénně proplout krizemi. K tomuto účelu je třeba na míru šitou nabídku benefitů, jež zohlední pokud možno všechny aspekty potřeb zaměstnanců a které budou současně odpovídajícím způsobem srozumitelně komunikovány, aby zaměstnanci rozpoznali jejich přidanou hodnotu. Doba, kdy motivace rovnala se výši platu, je nenávratně pryč.“

Odolnost zaměstnanců v Německu je horší než v globálním měřítku

Ještě větší rozdíl v mezinárodním srovnání zaznamenala studie u posuzování odolnosti v německých firmách. Jen 18 % dotázaných ji zhodnotilo jako excelentní nebo velmi dobrou, zatímco v celé Evropě tak učinilo 47 % dotázaných a celosvětově přesně polovina dotázaných. Také agilita je hodnocena v Německu tak, že je hodně co dohánět: zatímco Němci ji hodnotili jako excelentní nebo velmi dobrou v 29 % případů, v Evropě to bylo ve 47 % a ve světě v 50 % případů. Mimo Německo je tedy situace podstatně příznivější. Pocit sounáležitosti zaměstnanců s jejich firmou není v Německu tak silně rozvinutý (22 %), jako ho vnímají respondenti Aonu v Evropě (46 %) a celosvětově (50 %).

Hlavní pole působnosti: mentální a emocionální zdraví

„Wellbeing“ představuje jako téma mnoho vrstev pro aktivní jednání: zahrnuje jak fyzické, emocionální, sociální, tak finanční a profesní rozměry. Mentální a emocionální zdraví (68 %), jakož i vyhoření/vyčerpání z práce (49 %) jsou aktuálně dvě nejdůležitější oblasti pro budování „wellbeingu“, a to jak v Německu, tak i globálně.

Nabídky ke zlepšení fyzického zdraví jsou v podnicích i nadále v popředí. Není divu s ohledem na nedávnou koronavirovou pandemii. Nabídka očkování je s 58 % hlasů na druhém místě za ergonometrickým uspořádáním pracoviště (68 %). Naproti tomu program cílený na emocionální podporu nabízí jen 45 % podniků. Výše v kurzu si stojí iniciativy zaměřené na sociální spokojenost, jako je flexibilní pracovní model (79 %) a aktivity team-buildingu (69 %). Také finančnímu zabezpečení je přikládána vyšší váha, především podnikovým zabezpečením na stáří (podnikové renty), a to cestou spořících plánů (52 %) nebo penzijních fondů (46 %) – tento prvek jmenovali prakticky všichni dotázaní.

O studii

Aon dotazoval pro svoji studii ve spolupráci s výzkumnou společností Ipsos celkem 1 138 respondentů v 46 státech světa. Anketa na sběr dat probíhala od srpna do listopadu 2022.

Kompletní Aon Global Wellbeing Study je ke stažení zde: https://www.aon.com/global-wellbeing-survey.aspx

oPojištění.cz
informace ze světa pojištění a risk managementu

Zpravodajský portál, který poskytuje komplexní zpravodajství ze světa pojištění a risk managementu. Denně přináší aktuální zprávy o vývoji pojistného trhu, odborné analýzy, informace o nabízených pojistných produktech a rozhovory s významnými osobnostmi pojišťovnictví.

Více informací na: www.opojisteni.cz

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář






?
Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688