„Wellbeing“ jako faktor úspěchu pro firmy. Jeho váha roste
Blaho a spokojenost zaměstnanců (Employee Wellbeing) má měřitelný dopad na úspěch daného podniku a celosvětově získává na významu. Toto potvrdila znovu i aktuální Global Wellbeing Study mezinárodní poradenské a servisní společnosti Aon plc.
Například v německých firmách poskočilo toto téma na třetí místo, zatímco ještě v roce 2020 zaujímalo osmou pozici. Strategie stavící na této hodnotě je podstatná v boji za získání talentů, pro celkový výkon firmy a dosažení finančních cílů. Toto ukazovaly už i předchozí studie společnosti Aon: zlepšení faktorů působících na „wellbeing“ může posunout výkon podniku minimálně o 11 %, ale také až o 55 %.Nicméně jen 36 % německých respondentů v anketě uvedlo, že „wellbeing“ je už zakotven jako nedílná součást strategie podniku pro HR a provoz.
Firmy mají co dohánět
Zcela nahoře v žebříčku top priorit účastníků ve studii z německých firem je získání a udržení talentů (62 %), následované inovacemi (59 %). 78 % zástupců podniků uvedlo, že s iniciativami na dosažení „wellbeingu“ zaměstnanců už začali, dvě třetiny firem (66 %) disponovaly v okamžiku provedení ankety mezi respondenty už dynamickou přímou strategií pro „wellbeing“. A to je významný nárůst od posledně uskutečněnou studií v roce 2020: tehdy byl tento podíl 57 %. Dotázaní vidí i u manažerů v podnicích velké odhodlání a otevřenost směrem k tématu. Napříč různými stupni hierarchie ve firmách stojí podle odhadu respondentů tři čtvrtiny lidí za aktivitami vedoucími k „wellbeingu“.
Jenže: oslovení z německých firem současně u svých společností vidí velký potenciál, který je třeba dohnat; a to větší, než jejich mezinárodní kolegové-účastníci ankety. Pouze 14 % dotázaných mezi Němci dali stupni Employee Wellbeing ve své firmě známku „výborně“ nebo „velmi dobře“, zatímco 29 % ho považuje za průměrný nebo špatný. V Evropě obecně naproti tomu 44 % respondentů dávalo výborné nebo velmi dobré známky, celosvětově dokonce podíl 46 % účastníků ankety Aonu. Na druhé straně průměrných nebo špatných hodnocení se dočkalo v Evropě od 20 % dotázaných, ve světě od 16 %.
Není tedy žádný div, že bezmála 3 (71 %) německých firem vychází z toho, že relevance a význam tématu „wellbeing“ i nadále poroste. V Evropě a ve světě je zastoupení takového názoru na úrovni 60 %, resp. 63 %. Ovšem mezi respondenty je stále více než třetina (36 %) oslovených, kdo má „wellbeing“ ve své firmě už zcela integrovaný do strategie pro HR a provoz podniku. Naproti tomu stojí odhad dotázaných, že iniciativy vedoucí k posílení „wellbeingu“ jsou podstatných faktorem úspěchu a že pozitivně působí na plnění cílů podniku. Toto zdůraznily i závěry studie: zlepšení v oblasti „wellbeingu“ mohou vést k posílení výkonu firmy v horizontu 11 až 55 %.
„Podniky od roku 2020 znovu ještě více poznaly, že je tady potřeba strategicky fundovaných programů wellbeingu,“ konstatovala Tanja Löhrke, Head of Global Beneits and Health Solutions pro německy mluvící země v Aonu. „Především jsou nutné k boji s nedostatkem vhodných odborných pracovních sil, ale také aby bylo možné se silným, agilním a loajálním týmem zaměstnanců dosahovat stanovených cílů podniku a suverénně proplout krizemi. K tomuto účelu je třeba na míru šitou nabídku benefitů, jež zohlední pokud možno všechny aspekty potřeb zaměstnanců a které budou současně odpovídajícím způsobem srozumitelně komunikovány, aby zaměstnanci rozpoznali jejich přidanou hodnotu. Doba, kdy motivace rovnala se výši platu, je nenávratně pryč.“
Odolnost zaměstnanců v Německu je horší než v globálním měřítku
Ještě větší rozdíl v mezinárodním srovnání zaznamenala studie u posuzování odolnosti v německých firmách. Jen 18 % dotázaných ji zhodnotilo jako excelentní nebo velmi dobrou, zatímco v celé Evropě tak učinilo 47 % dotázaných a celosvětově přesně polovina dotázaných. Také agilita je hodnocena v Německu tak, že je hodně co dohánět: zatímco Němci ji hodnotili jako excelentní nebo velmi dobrou v 29 % případů, v Evropě to bylo ve 47 % a ve světě v 50 % případů. Mimo Německo je tedy situace podstatně příznivější. Pocit sounáležitosti zaměstnanců s jejich firmou není v Německu tak silně rozvinutý (22 %), jako ho vnímají respondenti Aonu v Evropě (46 %) a celosvětově (50 %).
Hlavní pole působnosti: mentální a emocionální zdraví
„Wellbeing“ představuje jako téma mnoho vrstev pro aktivní jednání: zahrnuje jak fyzické, emocionální, sociální, tak finanční a profesní rozměry. Mentální a emocionální zdraví (68 %), jakož i vyhoření/vyčerpání z práce (49 %) jsou aktuálně dvě nejdůležitější oblasti pro budování „wellbeingu“, a to jak v Německu, tak i globálně.
Nabídky ke zlepšení fyzického zdraví jsou v podnicích i nadále v popředí. Není divu s ohledem na nedávnou koronavirovou pandemii. Nabídka očkování je s 58 % hlasů na druhém místě za ergonometrickým uspořádáním pracoviště (68 %). Naproti tomu program cílený na emocionální podporu nabízí jen 45 % podniků. Výše v kurzu si stojí iniciativy zaměřené na sociální spokojenost, jako je flexibilní pracovní model (79 %) a aktivity team-buildingu (69 %). Také finančnímu zabezpečení je přikládána vyšší váha, především podnikovým zabezpečením na stáří (podnikové renty), a to cestou spořících plánů (52 %) nebo penzijních fondů (46 %) – tento prvek jmenovali prakticky všichni dotázaní.
O studii
Aon dotazoval pro svoji studii ve spolupráci s výzkumnou společností Ipsos celkem 1 138 respondentů v 46 státech světa. Anketa na sběr dat probíhala od srpna do listopadu 2022.
Kompletní Aon Global Wellbeing Study je ke stažení zde: https://www.aon.com/global-wellbeing-survey.aspx
oPojištění.cz
informace ze světa pojištění a risk managementu
Zpravodajský portál, který poskytuje komplexní zpravodajství ze světa pojištění a risk managementu. Denně přináší aktuální zprávy o vývoji pojistného trhu, odborné analýzy, informace o nabízených pojistných produktech a rozhovory s významnými osobnostmi pojišťovnictví.
Více informací na: www.opojisteni.cz
Poslední zprávy z rubriky Podnikání:
Přečtěte si také:
Prezentace
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko nemovitosti
Jan Dvořák, Salutem Fund
?
Okénko pro podnikatele
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.