Známka s designem Jaroslava Ježka - je vytištěna digitálním tiskem v nákladu 2 400 kusů
Klára Melichová je autorkou výtvarného návrhu nové příležitostné písmenové poštovní známky z edice Český design: Jaroslav Ježek, která připomíná dílo významného českého designera a jednoho ze zakladatelů takzvaného bruselského stylu přelomu 50. a 60. let minulého století. Námětem známky, jíž Česká pošta dnes, ve středu 17. května, uvádí do prodeje, je Ježkův aerodynamicky tvarovaný porcelánový servis Elka, oceněný na světové výstavě EXPO 58 v Bruselu.
Synovec hudebního skladatele stejného jména se narodil 26. ledna 1923 v Podlesí u Příbrami a v Karlových Varech zemřel 23. července 2002. V letech 1945–1949 studoval výtvarnou výchovu na Pedagogické fakultě Karlovy univerzity (jejíž studia nedokončil) u profesorů Cyrila Boudy, Karla Lidického a Martina Salcmana a začal se zajímat o keramiku. Fakulta neměla keramický ateliér a nepodařilo se mu přestoupit na Vysokou školu uměleckoprůmyslovou k profesoru Eckertovi, na jehož radu však nastoupil jako dělník do keramického provozu a učil se modelovat, formovat a navrhovat. Kadaňský výtvarník Karel Havlíček byl v letech 1949–1955 jeho učitelem v porcelánce Thun v Klášterci nad Ohří, po té Ježek v roce 1956 odešel do vývoje Karlovarského porcelánu a od 2. poloviny 50. let se postupně prosazoval jako přední český tvůrce figurálního a užitého porcelánu. Za svůj život vytvořil 39 kompletních porcelánových souprav a více než stovku návrhů drobné plastiky.
Nominále známky je zastoupeno písmenem „B“, které odpovídá ceně za vnitrostátní obyčejné psaní – standard do 50 g v ekonomickém režimu dodání dle ceníku základních poštovních služeb v aktuálním znění – ke dni vydání 23 Kč. Známka vychází i ve známkovém sešitku s osmi známkami a čtyřmi stejnými kupony, jejichž motivem je dekor porcelánového servisu na známce. Součástí emise je i obálka prvního dne vydání (FDC), jejímž motivem je soška hřebečka, která byla též vystavena na světové výstavě EXPO 58. Celou emisi vytiskla Tiskárna Hradištko, s. r. o., známky metodou ofsetu v nákladu 500 000 kusů známek a 8 000 sešitků, zákazníci si tak mohou dohromady zakoupit 564 000 známek. FDC je vytištěna digitálním tiskem v nákladu 2 400 kusů. Jednotlivé známky či sešitky si mohou zájemci zakoupit na přepážkách či v e-shopu na webových stránkách České pošty.
PODCAST:
17. 5. 2023 - Matyáš Vitík, tiskový mluvčí České pošty (m4a, 352kB)
Poslední zprávy z rubriky Obchod a služby:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz