Automatizované řízení – posílí Rakousko svou pozici na trhu?
Automatizované řízení – posílí Rakousko svou pozici na trhu?
19.04.2023 / 13:32 | Aktualizováno: 19.04.2023 / 13:45
Dynamický vývoj mezinárodní legislativy v oblasti automatizovaného řízení je podnetem podívat se, jak je připraveno Rakousko. Alpská země již v období 2016–2020 investovala cca 60 mil. EUR, aby vytvořila dobrý základ pro rozvoj systémů automatizovaného řízení. Mezi projekty z tohoto období patřil zkušební provoz autonomně řízených autobusů ve vídeňské městské části Seestadt Aspern a venkovské části Salcburska nebo níže podrobněji zmíněná testovací oblast ALP.Lab.
Legislativa
Na unijní úrovni vznikl v loňském roce právní základ pro schválení typů vozidel vysokého stupně automatizace, tj. úrovně 4. V Německu schválený asistent pro jízdu v koloně na dálnici vyžaduje úroveň 3, tedy podmíněnou automatizaci, kdy se řidič nemusí věnovat řízení, ale musí být schopen jej v určeném časovém limitu převzít. První vozidla, která splňují požadavky úrovně 3, jsou v Německu na rozdíl od Rakouska již na trhu, to nicméně investuje do testovacích prostředí a podpůrné infrastruktury.
Díky legislativě o automatizovaném řízení byl vytvořen právní rámec pro automatizovaná vozidla, resp. jejich asistenční systémy. Nařízení v současné podobě umožňuje testování např. autopilota pro dálniční příjezd/sjezd a změnu jízdního pruhu, samořídících minibusů, automatizovaných, typově schválených vozidel pro přepravu osob a zboží do 50 km/h, automatického parkování nebo autonomních strojů s rychlostí do 20 km/h.
Jedno z prvních testovacích prostředí vzniklo ve Štýrsku v roce 2017 s podporou příslušného ministerstva pod názvem ALP.Lab. Testovat zde lze i na veřejných testovacích úsecích pro automatizovaná vozidla na dálnicích A2/A9 (včetně tunelového úseku) či v městském provozu v Grazu. ALP.Lab pracuje také na projektech mezinárodního rázu. V Hofkirchenu je zřízeno testovací centrum společně s konsorciem Euro NCAP a prostřednictvím partnerů má ALP.Lab přesah i do Chorvatska a Maďarska. Další společnost, DigiTrans, zřídila testovací okruh na pomezí Horního a Dolního Rakouska a umožňuje společnostem z celého světa testovat nové technologie. Za zmínku zde stojí především možnost simulace deště na úseku dlouhém 100 metrů.
Infrastruktura
Za účelem implementace samořídících prvků bude nutná i úprava dopravní infrastruktury. Státní společnost ASFINAG z toho důvodu opatřuje komunikace např. speciálními senzory pro měření dopravních dat a HD videokamerami. Pomocí HD silničních map a 3D modelů vytváří rozhraní pro integraci v centru řízení dopravy a zajišťují tak komunikaci s vozidly s cílem přenosu dopravních informací v reálném čase. Senzory přispívají k rozšíření zorného pole částečně automatizovaných vozidel a podpoře jejich automatických funkcí. ASFINAG je prvním provozovatelem dálnic, který plošně rozvádí kooperativní inteligentní dopravní systémy (C-ITS) za účelem výměny informací mezi vozidly a silniční infrastrukturou. Do roku 2025 hodlá prostřednictvím 525 C-ITS jednotek pokrýt 2250 km dálniční sítě. Zatím jsou zde dostupné pouze služby C-ITS Day 1 pro úrovně 1-2 automatizace se zaměřením na bezpečnost. Na přelom roku 2024/2025 ASFINAG plánuje zavedení služeb Day 2 pro úrovně automatizace 3-5.
Výzvy a příležitosti
Pro akceschopnost asistenčních systémů bude nutné rozšíření zorného pole senzorů a zohlednění lidského faktoru (např. nepředvídané předjíždění). Se zvýšením stupně automatizace se zvyšuje také zranitelnost a riziko hackerských útoků. To vytváří potenciál pro firmy nabízející inovativní technologie nebo spolupráci v oblasti vývoje. Za zmínku stojí skutečnost, že v Rakousku sídlí společnosti jako Magna nebo AVL List, které vyvíjí přední technologie pro asistenční systémy automatizovaného řízení. Centrum Virtual Vehicle v Grazu je zase předním střediskem virtuálního výzkumu a vývoje vozidel pro automobilový a železniční průmysl.
Rakouská hospodářská komora (WKO) a Svaz průmyslníků (IV) zdůrazňují velký potenciál automatizovaného řízení na bázi umělé inteligence z pohledu ekonomiky, např. v otázce zapojení subdodavatelů a efektivnějšího využívání existujících kapacit a stávající infrastruktury. Rakouští přepravci navíc vnímají automatizované řízení jako příležitost čelit nedostatku řidičů. „Právě v oblasti nákladní dopravy, kde v Německu chybí 80 000 řidičů a v Rakousku přibližně 8000, nabízí automatizované řízení velké příležitosti.“, uvádí Rosemarie Schön z WKO. Kromě autonomních vozidel, která by převážela zboží mezi logistickými centry, je dalším krokem směrem k logistice 4.0 automatizace celého procesu od obdržení objednávky až k doručení. Start-upy z oblasti digitalizace jsou tak pro mnohé přepravce vítanými partnery.
Záměry jako zvýšení maximální rychlosti za použití automatického asistenta na 130 km/h a schválení automatické změny jízdního pruhu staví Rakousko před výzvu. Kromě přechodu ze zkušebního provozu na běžný provoz není plně připravena ani rakouská legislativa – byť nabírá pozitivní tendenci. V budoucnu by však země mohla profitovat z přemístění asociace IAMTS (International Alliance for Mobility Testing and Standardization), zabývající se harmonizací standardů automatizace řízení, z USA do Vídně.
Gunter Vogl, Hana Brauneis, Obchodně-ekonomický úsek Velvyslanectví ČR v Rakousku
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz