Tisková zpráva (Tisková zpráva)
Marketing a média  |  04.04.2023 10:32:46

Města a obce zlepšují komunikaci s občany, nejlépe si vede Jihomoravský kraj a Praha - Aby nám lidé neutíkali


Stěhování občanů do větších měst či satelitů nebo za prací, vysoké ceny za energie a náklady na bydlení nebo nová zastupitelstva a starostové. To vše jsou důvody, které tlačí obce a města k chytřejší a otevřenější komunikaci. Mít webovky a obecní facebookovou stránku už dávno nestačí. Aby obce a města dovedli zastavit nebo zpomalit odliv svých občanů, musí jít občanům naproti chytrými, moderními a efektivními komunikačními kanály a platformami. Zájem o ně dokládají nově zveřejněná data chytré komunikační sítě Munipolis (dříve Mobilní rozhlas) napříč celou zemí.

 

 

Momentálně Munipolis využívá téměř 42 % všech českých měst a obcí, což je meziroční růst o 12 procent. Informace do mobilních telefonů dostává více než 770 000 Čechů a Češek. Svou pověst nejchytřeji komunikujícího regionu opět potvrdila Praha, kde je do chytré sítě Munipolis, která propojuje samosprávy s občany, zapojena již nadpoloviční většina všech městských částí a má momentálně pokrytí 56 procent. Hlavní město tak patří v oblasti chytré komunikace mezi leadery. Druhou oblastí s největším pokrytím se stal Jihomoravský kraj s necelými 48 %. Na děleném třetím místě se s více než 44 procenty pokrytí umístil Moravskoslezský a Liberecký kraj.

“Chtěli jsme svoje občany rychlým a efektivním způsobem informovat o všem podstatném, co se v obci děje nebo bude dít a získávat od nich zpětnou vazbu. Munipolis je výborný nástroj i při krizové komunikaci a jeho největší přínos vidím právě v rychlém informování občanů. Jsou situace, kdy je právě rychlost a dostupnost informací nenahraditelná,” říká starostka Helena Kadlečíková z Moravan, obce nedaleko Brna, kam se čím dál častěji stěhují mladé rodiny s dětmi.

“Pokud je občan informovaný o tom, co se děje nebo co se chystá, má možnost zareagovat svojí zpětnou vazbou dřív, než na tom nemůže nic změnit. A to je z mého pohledu jako občana velice důležité. Časy, kdy si vedení obce kulo pikle za zavřenými dveřmi jsou už dávno pryč, to se už nenosí. Je pro mě důležité, aby se lidé měli možnost sami podílet na rozkvětu a dění v naší obci. Jako starostka jsem z vůle našich občanů pouze na čas pověřena vedením obce, ale ta obce není moje, je nás všech, a proto je právem i povinností občanů se podílet na tom, jak se nám tu žije. A to bez komunikace není možné,” dodává Kadlečíková.


Zastavit odliv, dokud je ještě čas

Chytrá komunikace si však postupně hledá cestu i do dalších krajů v Česku. Největší nárůst zapojených obcí a měst byl zaznamenán v Pardubickém kraji s bezmála 28procentním růstem a Jihočeském kraji, kde v meziročním srovnání přibyla více než pětina chytře komunikujících měst a obcí.

“Přes Munipolis posíláme každý den aktuality do aplikace, rozesíláme informační SMS o výpadcích elektřiny nebo jiná varování, využíváme také možnost e-mailových rozesílek, kdy každé pondělí posíláme souhrnné kulturní tipy. Máme také takzvaný chytrý zpravodaj a využíváme i službu na hlášení závad. V současné době ve spolupráci s Munipolis chystáme spuštění participativního rozpočtu, kdy budou moci obyvatelé města přes tuto komunikační síť navrhovat projekty do participativního rozpočtu a následně zde bude probíhat i hlasování o návrzích,” říká starosta Jindřichova Hradce Michal Kozár.

Oba nejrychleji rostoucí kraje však ve srovnání s dalšími kraji spíše dohání ostatní, protože spolu s Vysočinou a Plzeňským krajem patří v absolutních číslech k těm nejméně pokrytým. Rozdíl v penetraci chytré komunikace je mezi nejvíce a nejméně pokrytými kraji i více než 30 procent. Dobře komunikující oblasti se nadále zlepšují a nastavují tak pomyslnou laťku velmi vysoko.
 
“Podle posledních dat Českého statistického úřadu zaznamenal největší odliv obyvatel Karlovarský a Moravskoslezský kraj. Druhý jmenovaný má sice relativně silné pokrytí chytrou komunikací, přesto loni stagnoval a zaznamenal druhý nejmenší růst ze všech krajů. Pokud chtějí obce zabránit odlivu obyvatelstva do větších měst nebo jiných krajů, musí udělat maximum, aby se v nich obyvatelům dobře žilo. Pružná, otevřená a fungující komunikace mezi obcí a občany je základním kamenem pro řešení jakýchkoliv problémů a výzev,” je přesvědčen Ondřej Švrček, zakladatel chytré komunikační sítě Munipolis.

Nová krev na radnici

Dvanáctiprocentní nárůst zapojených měst a obcí po celém Česku může být podle Švrčka způsoben i obměnou celé řady starostů po loňských volbách do místních zastupitelstev, podobný trend totiž v Munipolis zaznamenali i po předposledních volbách. Myšlenku otevřeného úřadu, chytré a digitální radnice i větší participace obyvatel totiž do svých volebních programů zahrnula celá řada kandidát. Z průzkumu AMKOS (Asociace moderně komunikujících samospráv) vyšlo najevo, že otevřená a chytrá komunikace radnice je jednou z nejvyšších priorit občanů. Další skokový nárůst očekává Švrček letos, protože v řadě samospráv je zlepšování komunikace na spadnutí, ale zatím ještě nedošlo k implementaci.

„Trend v používání chytrých komunikačních kanálů je zjevný a bude pokračovat. Čím dříve si to starostové a zastupitelé uvědomí, tím dříve budou lépe komunikovat a tím i lépe řešit problémy na úrovni samospráv. Z dlouhodobých šetření víme, že špatně komunikající obecní úřady a radnice způsobují na straně občanů velkou frustraci,” domnívá se Ondřej Švrček.

Zlínský kraj v čele moderní metody participace

Kromě distribuce důležitých informací či městského zpravodaje, získávání zpětné vazby nebo možnosti pořádání anket i nahlašování podnětů občanů, umožňuje chytrá komunikační síť Munipolis uspořádat i tzv. participativní rozpočty. Skrze ně se řada českých měst a obcí snaží do dění zapojit větší množství občanů.

Tuto moderní metodu zapojování občanů už používá několik českých samospráv. Lídrem byl loni Zlínský kraj se čtyřmi participativními rozpočty. Konkrétně šlo o Zlín, Valašské Meziříčí, Vsetín a Slavičín. Se třemi uspořádanými “participáky” je dohání Jihomoravský, Pardubický a Moravskoslezský kraj.

“Největší přínos vidíme v cílení komunikace na občany dle témat. Nejdůležitější pro nás jsou rovněž podněty od občanů pro zlepšení města a také hlasování v projektu participativního rozpočtu,” říká tiskový mluvčí Zlína Tomáš Melzer.

Participativní rozpočet ve stručnosti znamená, že radnice vyčlení část rozpočtu o jehož samotném využití rozhodnou sami místní občané. Mohou navrhovat projekty, účastní se diskuzí nad projekty a jsou zapojeni do realizace. Radnice pak plní spíše funkci organizátora, asistují při navrhování projektů a fungují jako odborný konzultant.

„Žádná komunikační platforma nemůže fungovat bez nadšení a proaktivity na straně radnic. Pokud chybí entuziasmus, chuť a ochota posouvat obec dopředu, těžko se může cokoliv zlepšit. V tomto ohledu je potřeba pochválit řadu starostů a starostek, kteří jsou skuteční srdcaři a je vidět, že jejich touha měnit dané místo k lepšímu je podpořena konkrétními kroky a velkou proaktivitou,” domnívá se Martin Roučka, který v Munipolis působí jako specialista na obecní komunikaci.

Vývoj počtu obcí s chytrou komunikací po v jednotlivých krajích




O Munipolis

Munipolis je celosvětově fungující chytrá komunikační síť, která pomocí moderních nástrojů propojuje občany se všemi institucemi, které potřebují pro svůj život, práci nebo trávení volného času. Umožňuje, aby si každého registrovaného uživatele samy našly důležité informace od radnic, firem, spolků, vzdělávacích zařízení nebo komunit. Digitálně zpracovává důležitou zpětnou vazbu od občanů ve formě minireferend, anket, participativních akcí nebo hlášení podnětů.

Momentálně je do ní zaregistrováno 770 tisíc Čechů, což je o pětinu více než loni. Slouží pro 2 600 měst a obcí (o 36 % více než loni) a pro bezpečnou komunikaci se svými pracovníky ji začaly využívat desítky českých firem. V roce 2022 díky tomu dosáhla na obrat 45 milionů korun, tvořený především z licencí. Ročně se přes ni rozešle kolem 50 milionů zpráv. Munipolis je projektem Pale Fire Capital (80 %) a zakladatele Ondřeje Švrčka (16 %).






K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Poslední zprávy z rubriky Marketing a média:

18.04.2024  Zbyněk Stanjura v diskusním pořadu na CNN Prima News MF ČR (Ministerstvo financí ČR)
26.03.2024  Novinářské kachny mezi lety 2015 - 2020 (Na pravou míru) ec.europa.eu (Evropská komise)
28.02.2024  Výkonným ředitelem SLPV bude Michal Holas SLPV (slpv.cz)




Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688