S benefity na dovolenou: Češi za cestování o jarních prázdninách utráceli až dvakrát více než loni. Méně nakupovali v lékárnách
Během jarních prázdnin Češi ve velkém využívali volnočasové benefity, v některých odvětvích utráceli až dvakrát více než loni. V souhrnu byla jejich útrata ve srovnání s rokem 2022 o téměř 11 % vyšší. Průměrná výše jedné transakce činila 719,89 koruny. Vyplývá to z dat společnosti Edenred, mapujících využívání zaměstnaneckých benefitních karet. Nejvýrazněji o jarních prázdninách v meziročním srovnání vzrostly útraty v kategoriích cestování a kultury. Nárůst zde činil 92 %, respektive 88 %. O 6 % naopak klesl objem transakcí v lékárnách, které však se 48% podílem i nadále zůstaly největším benefitním segmentem.
Velká část rodin s dětmi tráví jarní prázdniny aktivně, často pobytem na horách. Podle dat o využívání benefitních karet společnosti Edenred tomu nebylo jinak ani letos. Oproti loňsku ovšem zaměstnanci v mnohem větší míře využívali volnočasové benefity poskytované zaměstnavateli. Celkový objem zaznamenaných transakcí meziročně stoupl o 10,8 % . Průměrná výše jedné transakce pak vzrostla o 8,2 % na 719,89 koruny . Zaostávala tak za mírou inflace, která v únoru činila 16,7 %.
Lidé se probouzejí z koronavirového spánku
Cestování | + 92 % |
Kultura | + 88 % |
Ubytování | + 23 % |
Knihy | + 21 % |
Wellness | + 21 % |
Dentální služby | + 20 % |
Češi v roce 2023 ve srovnání s minulými lety trávili jarní prázdniny aktivněji. Nejvíce meziročně vzrostl zájem o volnočasové benefity v oblasti cestování. Útraty zde stouply o 92 %. Nejvýznaměji k tomu přispěly útraty u cestovních kanceláří, které se zvýšily o 97 %.
Hned za cestováním následovala kultura, za kterou letos Češi utratili o 88 % více. Stojí za tím především zvýšený zájem zaměstnanců o vstupenky na koncerty. Ve srovnání s loňským rokem za ně utratili více než šestinásobek. Lístky se však hojně prodávaly i v dalších odvětvích. V divadlech Češi nechali o 97 % více, v kinech pak o 64 % více. Lidé se nebáli utrácet ani v zábavních parcích (89 %), galeriích (63 %) či na sportovních událostech (56 %).
„Výrazné nárůsty útrat v oblastech cestování či kultury jsou dobrou zprávou zejména pro podniky v rekreačních střediscích, které si zvýšený zájem po několika letech, kdy Češi své aktivity v zimním období v důsledku proticovidových opatření spíše omezovali, rozhodně zaslouží. Útraty v těchto oblastech navíc rostly více než tempo zdražování, což podtrhuje důležitost nabídky volnočasových benefitů. Mnohým domácnostem i přes ztíženou ekonomickou situaci dovolují provozovat aktivity, které se v důsledku růstu cen stávají stále hůře dostupnými,“ říká Aneta Martišková, členka vedení společnosti Edenred .
Útraty rostly i v segmentu ubytování (23 %), knihkupectví (21 %), wellness (21 %) a dentálních služeb (20 %). Pokles naopak zaznamenaly lékárny, kde objem transakcí meziročně klesl o 6,4 %. I přesto jde nadále o nejsilnější a nejvyhledávanější segment volnočasových benefitů.
Lékárny stále dominují, kultura v žebříčku popularity stoupá
Největší díl z celkového objemu transakcí v období jarních prázdnin připadl opět na segment lékáren. Ačkoliv meziročně jejich podíl na transakcích poměrně výrazně klesl, stále dosáhl hodnoty 48,3 %. V lékárnách tak zaměstnanci utratili bezmála polovinu všech benefitů. Se značným odstupem následovala oblast cestování, která ve srovnání s rokem 2022 zaznamenala výrazný nárůst, z 8,7 % na 15,1 %. Na třetím místě se opět umístily optiky se 7,3 %, na čtvrté místo se pak vyhoupl segment kultury, jehož podíl vzrostl z 3,4 % na 5,7 % a přeskočil tak knihkupectví (5,1 %), zábavu (4,1 %) a sportovní aktivity (3,4 %).
„V období koronavirové pandemie zaměstnanci často upřednostňovali volnočasové benefity z oblasti zdravotnictví, zejména lékáren. S jejím postupným odezněním však sledujeme přesun útrat z tohoto segmentu směrem k benefitům podporujícím aktivní trávení volného času. Přesto, že se jedná o jednu z mála kategorií, která meziročně zaznamenala pokles, potvrzuje se, že zdraví zůstává dlouhodobou prioritou, nikoliv výsadou pandemických let,“ vysvětluje Gabriela Šimšová , personální ředitelka společnosti Edenred .
Zprávy k cestování
Poslední zprávy z rubriky Obchod a služby:
Přečtěte si také:
Prezentace
15.03.2024 Klíčové faktory úspěšného tradingu? Názor...
12.03.2024 XTB zvyšuje úroky z volných prostředků!
05.03.2024 XTB Online trading konference 2024 proběhne už...
Okénko investora
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Michal Brothánek, AVANT IS
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Trhy excelují: Japonský Nikkei, americký Nasdaq a nejnověji i zlato dosahují historických maxim
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
Spotřebitelská inflace dále ustupuje, meziroční růst již na inflačním cíli ČNB
Ali Daylami, BITmarkets
Vítězství Trumpa může zbrzdit rozvoj centralizovaných digitálních měn
Okénko finanční rady
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Velké odhalení, aneb nová kampaň proti kyberšmejdům. Tentokrát z úřadu
Jan Béreš, Kalkulátor.cz
Petr Holub, MojeNebankovka
Lukáš Raška, Portu
Češi berou nadprůměrné důchody. Za nejvyššími musíme do Norska
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Historické okénko rekvalifikace a kde získat nové dovednosti v Brně
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Swiss Life Hypoindex březen 2024: Hypoteční sazby stagnují. Další zlevnění hypoték přijde na jaře
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Energetika v problémech: Ceny energií padají, ze situace ale těží spotřebitel