Velvyslanectví uspořádalo webinář na téma „E-commerce v Číně“
Velvyslanectví uspořádalo webinář na téma „E-commerce v Číně“
03.03.2023 / 10:45 | Aktualizováno: 03.03.2023 / 10:54
Webinář se uskutečnil dne 27. února 2023 a účastníkům z řad českých firem představil současné čínské e-commerce prostředí, hlavní aktéry v tomto odvětví, specifika cross-border e-commerce a projekty českých národních pavilonů. Nosným pilířem webináře byla prezentace odborníka z odvětví pana Johna Piao, který je spoluzakladatelem a vedoucím sekce e-commerce čínské společnosti Digiant Global.
Komuniké Čínského statistického úřadu za rok 2022 uvádí, že maloobchodní online prodeje fyzického zboží v daném roce přesáhly částku v přepočtu 38 bilionů Kč. Oproti roku 2021 se jednalo o více než 6 procentní nárůst, což sice silně zaostává za 14 procentním růstem zaznamenaným v předchozím období, ale je pozoruhodné, že e-commerce rostlo navzdory tomu, že celkové prodeje spotřebního zboží bez ohledu na prodejní kanál zaznamenaly mírný pokles. Zároveň je třeba mít na paměti, že čínskou spotřebitelskou poptávku v loňském roce tlumila přísná protiepidemická opatření.
Kanál e-commerce stál v roce 2022 za 27,2 procenty veškerých prodejů spotřebního zboží. Očekává se, že tento trend, kdy fyzický retail ustupuje tomu onlinovému, bude nadále pokračovat a do roku 2025 by online mohl držet více než 32 procentní podíl. Při pohledu na jednotlivé kategorie zboží lze zjistit, že nejvíce rostly online prodeje potravin a oděvů, konkrétně o 16,1 a 3,5 procenta. Jedná se zároveň o nejžádanější kategorie z dovozu. Kromě nich však čínské spotřebitele zajímají importované domácí spotřebiče, zboží každodenní potřeby, kosmetika, šperky a nápoje. Poptávku po nich lze pozorovat zejména u lidí ve věku 25 až 40 let, kteří zároveň disponují nejvyšší kupní silou.
Jednou z charakteristik čínského e-commerce prostředí je jeho silná centralizace. Dominuje mu hrstka platforem, přičemž tři z nich dohromady drží 80 procentní podíl na trhu. Jedná se o dvě platformy vlastněné Alibabou (Taobao, Tmall) a JD.com. E-commerce platformy představují unifikovaná tržiště, kde uživatel nalezne širokou škálu produktů od různých prodejců. I v čínském prostředí jsou k nalezení samostatné e-shopy, ale jejich účelem často bývá nabízet speciální služby, které e-commerce platformy nepodporují, jako je například možnost uzpůsobit produkt specifickým přáním zákazníka.
Svou roli v čínském e-commerce prostředí hrají také sociální média, protože právě tam spotřebitelé často nachází inspiraci pro své nákupy. Hlavními hráči v tomto odvětví jsou například Weibo, Xiaohongshu (RED), Douyin (čínská verze TikToku) a Kuaishou. Správná marketingová kampaň by se tedy neměla soustředit pouze na zviditelnění na e-commerce platformách, ale měla by oslovit i uživatele sociálních sítí, čehož lze docílit napřímo publikováním příspěvků na firemním účtu nebo nepřímo prostřednictvím influencerů.
Ondřej Plaček, zemědělský diplomat, Velvyslanectví ČR v Pekingu
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz