mzv.cz (MZv ČR)
Ze světa  |  03.03.2023 10:54:00

Velvyslanectví uspořádalo webinář na téma „E-commerce v Číně“

Velvyslanectví uspořádalo webinář na téma „E-commerce v Číně

03.03.2023 / 10:45 | Aktualizováno: 03.03.2023 / 10:54

Webinář se uskutečnil dne 27. února 2023 a účastníkům z řad českých firem představil současné čínské e-commerce prostředí, hlavní aktéry v tomto odvětví, specifika cross-border e-commerce a projekty českých národních pavilonů. Nosným pilířem webináře byla prezentace odborníka z odvětví pana Johna Piao, který je spoluzakladatelem a vedoucím sekce e-commerce čínské společnosti Digiant Global.

Komuniké Čínského statistického úřadu za rok 2022 uvádí, že maloobchodní online prodeje fyzického zboží v daném roce přesáhly částku v přepočtu 38 bilionů . Oproti roku 2021 se jednalo o více než 6 procentní nárůst, což sice silně zaostává za 14 procentním růstem zaznamenaným v předchozím období, ale je pozoruhodné, že e-commerce rostlo navzdory tomu, že celkové prodeje spotřebního zboží bez ohledu na prodejní kanál zaznamenaly mírný pokles. Zároveň je třeba mít na paměti, že čínskou spotřebitelskou poptávku v loňském roce tlumila přísná protiepidemická opatření.

Kanál e-commerce stál v roce 2022 za 27,2 procenty veškerých prodejů spotřebního zboží. Očekává se, že tento trend, kdy fyzický retail ustupuje tomu onlinovému, bude nadále pokračovat a do roku 2025 by online mohl držet více než 32 procentní podíl. Při pohledu na jednotlivé kategorie zboží lze zjistit, že nejvíce rostly online prodeje potravin a oděvů, konkrétně o 16,1 a 3,5 procenta. Jedná se zároveň o nejžádanější kategorie z dovozu. Kromě nich však čínské spotřebitele zajímají importované domácí spotřebiče, zboží každodenní potřeby, kosmetika, šperky a nápoje. Poptávku po nich lze pozorovat zejména u lidí ve věku 25 až 40 let, kteří zároveň disponují nejvyšší kupní silou.

Jednou z charakteristik čínského e-commerce prostředí je jeho silná centralizace. Dominuje mu hrstka platforem, přičemž tři z nich dohromady drží 80 procentní podíl na trhu. Jedná se o dvě platformy vlastněné Alibabou (Taobao, Tmall) a JD.com. E-commerce platformy představují unifikovaná tržiště, kde uživatel nalezne širokou škálu produktů od různých prodejců. I v čínském prostředí jsou k nalezení samostatné e-shopy, ale jejich účelem často bývá nabízet speciální služby, které e-commerce platformy nepodporují, jako je například možnost uzpůsobit produkt specifickým přáním zákazníka.

Svou roli v čínském e-commerce prostředí hrají také sociální média, protože právě tam spotřebitelé často nachází inspiraci pro své nákupy. Hlavními hráči v tomto odvětví jsou například Weibo, Xiaohongshu (RED), Douyin (čínská verze TikToku) a Kuaishou. Správná marketingová kampaň by se tedy neměla soustředit pouze na zviditelnění na e-commerce platformách, ale měla by oslovit i uživatele sociálních sítí, čehož lze docílit napřímo publikováním příspěvků na firemním účtu nebo nepřímo prostřednictvím influencerů.

Ondřej Plaček, zemědělský diplomat, Velvyslanectví ČR v Pekingu


K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688