Tržby české e-commerce překonaly ty z covidového roku 2020 o 0,5 %. Tržby e-shopů velkých kamenných hráčů vzrostly oproti danému roku o 15 %
Česká e-commerce zažila první meziroční pokles, ale tržby e-shopů velkých kamenných hráčů dosáhly větších tržeb než v covidovém roce 2020. Jedno procento největších e-shopů je aktuálně zodpovědné za více než 90 % obratu celého trhu, tento trend bude dál posilovat a e-commerce ovládnou velcí hráči. Meziroční pokles trhu je spíše stabilizací po skokovém růstu během covidových let a v roce 2023 očekáváme opět mírný růst. Podíl české e-commerce na maloobchodu je aktuálně zhruba v polovině celkového potenciálu, takže z dlouhodobého pohledu prodeje v online prostředí dále porostou.
V důsledku konce pandemie a války na Ukrajině zažila česká e-commerce poprvé v historii pokles. Podle dat společnosti Heureka a Asociace pro elektronickou komerci (APEK) prodeje na internetu mezi roky 2022 a 2023 klesly celkově o 12 %, kdy nejvýraznější meziroční pokles zaznamenal první kvartál roku 2022 s propadem 25 %. Celkový obrat české e-commerce tedy meziročně klesl z 223 mld. na 197 mld., ale ve srovnání s covidovým rokem 2020 tržby stouply o 1 mld. “Po raketovém růstu v letech 2020 a 2021, kdy tržby českých e-shopů vystřelily neočekávanou rychlostí, přišlo v roce 2022 prudké ochlazení trhu, které vrátilo českou e-commerce zhruba na tržby covidového roku 2020. Když ovšem uvážíme, jak velké poklesy zažívala e-commerce v prvních kvartálech minulého roku, tak můžeme říct, že se situace na trhu stabilizovala,” uvádí Matěj Kapošváry, CEO společnosti Shopsys.
Z dat společnosti Shopsys také vyplývá, že ačkoliv tržby české e-commerce z roku 2022 stouply pouze o 0,5 % oproti roku 2020, ale růst e-shopů velkých kamenných hráčů v tomto meziročním srovnání dosahuje mnohem výraznějšího rozdílu. “Pokud se podíváme na tržby e-shopů velkých kamenných hráčů z roku 2022 a porovnáme si je s tržbami z roku 2020, který byl svou velikostí srovnatelný, tak vidíme, že rostly o 15 %. To potvrzuje dlouhodobý trend, že e-shopy velkých kamenných hráčů rostou rychleji než zbytek trhu a postupně si začínají brát zpátky to, co jim online vzal,” říká Matěj Kapošváry, CEO společnosti Shopsys.
Co očekáváme v roce 2023
Pokračující válka na Ukrajině, vysoké ceny energií i stoupající inflace. Všechny tyto faktory budou pravděpodobně i nadále ovlivňovat celý trh, tak co to může znamenat právě pro e-commerce? “Vzhledem k současné stabilizaci e-commerce trhu nepředpokládáme, že by e-commerce dále meziročně klesala, protože si bude postupně ukrajovat stále větší podíl z maloobchodu. Ten byl v roce 2021 dle dat Asociace pro elektronickou komerci (APEK) 17 % a podle našich průzkumů (jestliže nenastane nestandardní situace nebo transformační změna) může dosáhnout ve výhledu deseti a více let na 34-38% podílu z celkového maloobchodu. Zároveň ale neočekáváme ani žádný skokový růst jako v předchozích letech a domníváme se, že vzhledem k výše zmíněným faktorům v roce 2023 nepřesáhne více než 10 %,” říká Matěj Kapošváry.
Společnost Shopsys pomáhá předním B2B i B2C hráčům digitalizovat jejich prodeje a uspět v omnichannel světě. Pro své zákazníky je spolehlivým full-service e-commerce partnerem s nejlepšími technologiemi a mnohaletým know-how. Mezi největší klienty, o které se stará přes 70 IT odborníků, patří Tescoma, SCONTO Nábytek, Mountfield, Bushman, Démos, B2B Partner, Office Depot nebo Agátin svět.
Poslední zprávy z rubriky Obchod a služby:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz