Více než polovina Čechů chce za vánoční dárky utratit méně než v loňském roce
Zdražování a obavy z budoucna ovlivňují i předvánoční nákupní chování Čechů. Podle průzkumu STEM/MARK pro společnost Home Credit až 57 % lidí chce šetřit na pořizování vánočních dárků. 7 lidí z 10 pokryje nákup dárků z běžné výplaty. Nákupy na e-shopech patří již mezi standardní způsoby obstarávání dárků. Letošním hitem Vánoc budou kosmetika a knihy.
Za vánoční dárky bude v menší míře letos utrácet 57 % dotázaných, 15 % počká na povánoční výprodeje a 10 % respondentů letos dárky kupovat nebude kvůli zdražování a nepříznivé ekonomické situaci. V loňském roce šetřilo na nákupu dárků 40 % lidí, ti uvedli, že vydají za dárky menší sumu. Žádné dárky nenakupovalo jenom 4 % dotázaných. Letošní předvánoční průzkum ukazuje, že lidé mají větší obavy, a proto se na Vánoce uskromní.
Se sumou do 5 000 Kč za všechny vánoční dárky počítá 43 % dotázaných, necelých 30 % chce pak nakoupit dárky do výše 10 000 Kč.
Kolik celkově letos Češi plánují utratit za nákup vánočních dárků?
Zatímco před dvěma lety nakupovalo pro své nejbližší elektroniku 34 % lidí, letos ji chce pořídit jako vánoční dárek 16 % dotázaných. Na prvních místech se umístila tradičně kosmetika a také knihy či drobné dárkové předměty. Typy dárků, jaké letos budou Češi nakupovat, také odrážejí současnou situaci, jedná se spíše o levnější předměty, elektronika se posunula na devátou příčku.
Jaké dárky letos budou Češi nakupovat?
Nákupy na e-shopech již patří mezi běžné zákaznické chování. Lidé si již na tento prodejní kanál zvykli a nemíní na tom nic měnit. Počet lidí, kteří preferují e-shopy nebo kamenné obchody, se v podstatě neliší. Je zde stále početná skupina lidí (12,5 %), která uvedla, že bude nakupovat pouze v tradičních kamenných prodejnách. Jedná se především o střední až vyšší věkovou skupinu.
Kde budou lidé letos nakupovat vánoční dárky?
„Obecným pravidlem je nezadlužovat se na pořizování vánočních dárků. Dárky patří do kategorie zbytných věcí, je proto lepší se uskromnit a přizpůsobit se aktuální finanční situaci, předem si určit rozpočet na celkový nákup a ten pak dodržet. Někdo využije vánoční příležitosti a koupí hodnotnější dárek, například elektroniku, sportovní vybavení nebo nábytek, které by i tak pořizoval. Pokud se rozhodne pro financování půjčkou, měl by si předem spočítat, zda bude mít dostatek finančních prostředků na měsíční splátku a úvěr si vzít vždy u prověřeného poskytovatele,“ uvádí Miroslav Zborovský, ombudsman klientů Home Credit.
Průzkum pro Home Credit provedla agentura STEM/MARK na reprezentativním vzorku 506 respondentů ve věku 18 - 64 let. Sběr dat probíhal po celé České republice od 12.10. do 17.10. 2022.
Společnost Home Credit a. s. , Společnost Home Credit a.s. byla založena v roce 1997 a dnes je součástí globální fintech skupiny, která ve svém oboru patří k největším na světě. Home Credit pomáhá lidem nejen při nákupech na splátky přímo v obchodech a na internetu, ale nabízí také hotovostní úvěry a úvěry na auta, konsolidaci stávajících půjček nebo kreditní karty. V Česku poskytl Home Credit a.s. v roce 2020 úvěry v celkové výši 10,4 miliard Kč.
Skupina PPF investuje do řady odvětví, od finančních služeb přes telekomunikace, biotechnologie, nemovitosti až po strojírenství. Svůj růst staví na rozvíjení tradičních i nových odvětví, budování moderní infrastruktury, digitální ekonomiky a propojení českého talentu a schopností s globálními příležitostmi. PPF působí v Evropě, Asii a Severní Americe. Skupina vlastní aktiva ve výši 40,3 miliardy eur a zaměstnává celosvětově 80 000 lidí (k 30. 6. 2021). Daně z příjmu hradí společnosti ze skupiny PPF v každé z 24 zemí, kde podnikají a tvoří zisk.
Poslední zprávy z rubriky Osobní finance:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Ondřej Vacek, Ušetřeno.cz
Nechcete přijít o peníze? 5 zásadních tipů, jak úspěšně využít pojištění storna
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz