Čínská nulová tolerance vůči covidu omezila příležitosti i pro české strojaře
Tradiční Brněnský strojírenský veletrh, tentokrát zaměřený na Průmysl 4.0, proběhl letos, stejně jako v předchozích dvou letech, bez větší účasti čínských firem. Čína je kvůli politice nulové tolerance onemocnění covid-19 prakticky uzavřená před světem. To je problém pochopitelně nejen pro čínské firmy, jež by se rády účastnily evropských veletrhů, ale také pro české firmy, které by rády expandovaly do ČLR.
Ilustrační foto: Shutterstock
České strojírenství má ve světě dobrou pověst a v Číně je tomu nejinak. Pro české podniky je „Říše středu“ jedním z nejdůležitějších trhů. Velvyslanectví ČR v Pekingu dlouhodobě sleduje objem exportu zejména obráběcích strojů (HS kódy 8456 až 8466). Ten od ledna do prosince 2021 činil 1,33 miliardy Kč, oproti 1,43 miliardám Kč v roce předchozím. Zaznamenal tak pokles o 7,2 %. Do těchto čísel se promítá především dlouhodobá uzavřenost Číny a postupná změna čínské produkce.
DOPADY PŘECHODU K ELEKTROMOBILŮM
Za jeden z příkladů můžeme uvést automobilový průmysl. Elektromobily, jejichž prodeje v ČLR nyní již konstantně tvoří více než 20 % prodejů všech nových automobilů, jsou úplně jinak konstruovány než automobily s konvenčními spalovacími motory. Ty obsahují řadu komponentů vyrobených právě obráběním či tvářením. Do roku 2026 má podíl elektromobilů na celkových prodejích automobilů v Číně dosáhnout 50 %, mnozí experti se však domnívají, že k tomu dojde již dříve.
Pokud se podíváme na podrobnější statistiky exportu obráběcích strojů do ČLR, všimneme si, že největší nárůst zaznamenaly stroje obráběcí pro broušení, lapování, leštění atp. (HS kód 8460). Hodnota jejich exportu v roce 2020 činila 209 milionů Kč, zatímco v roce 2021 to bylo již 613 milionů Kč. Naproti tomu prodeje dvou v loňském roce vysoce postavených kategorií se propadly. Jedná se o stroje obráběcí pro vrtání, frézování, řezání apod. (HS kód 8459) a stroje obráběcí pomocí laserů, ultrazvuku apod. (HS kód 8456). U první jmenované kategorie byl propad nejrazantnější a to z 439 milionů Kč v roce 2020 na pouhých 38 milionů Kč v roce 2021. U druhé pak z 292 milionů Kč na 199 milionů Kč. (zdroj Český statistický úřad)
SLOŽITÁ CESTA NA ČÍNSKÝ TRH
Ač se české strojírenské firmy těší dobré pověsti, potýkají se v současné Číně s řadou problémů. Rozsáhlá protipandemická opatření způsobují, že pro nové, zejména malé a střední podniky, je složité se na čínský trh dostat. Pro úspěšné působení v Číně je důležité navázat a kultivovat kontakty s čínskými partnery, to však nyní není příliš možné. V současnosti tak na čínském strojírenském trhu působí zejména firmy, které se zde již etablovaly před koronavirovou krizí.
První polovina letošního roku nebyla příznivá ani ke konání veletrhů. Například dříve českými firmami hojně navštěvovaný veletrh CCMT (China CNC Machine Tool Fair) v Šanghaji byl nejdříve přesunut a později úplně zrušen. V dubnu 2023 se má v Pekingu konat veletrh CIMT (China International Machine Tool Show), který se ob rok střídá s šanghajským CCMT. Doufejme, že příští rok bude nejen pro české strojírenské firmy, jež usilují o vstup na čínský trh, rokem plným rozvolnění a snazšího cestování do Číny.
PŘÍKLAD ČESKÉ FIRMY JULI
Abychom však v našem hodnocení nebyli jen pesimističtí, musíme uvést, že českým firmám, které již na čínském trhu působí a přesunuly do země část produkce, se většinou daří dobře. Jako jeden příklad za všechny uveďme společnost Juli, zabývající se výrobou motorů do vysokozdvižných vozíků. Její pobočka sídlí v jihočínské provincii Fujian a právě zde plánuje v listopadu tohoto roku otevřít svou druhou továrnu. Zástupci firmy nám potvrdili, že stavební práce jdou podle plánu a doufají, že se i přes přísná protipandemická opatření v ČLR budou moci zúčastnit slavnostního otevření.
Je nutno dodat, že pro české (nejen) strojírenské firmy je momentálně osobní přítomnost v Číně klíčová. Ceny energií v Evropě jsou enormní a bojovat s „dravou“ asijskou konkurencí, která jde kvalitativně nahoru, je čím dál tím složitější. Proto se řada evropských firem uchyluje k joint-venture s místním partnerem. Vyrábí své výrobky za asijské ceny, avšak s evropskou kvalitou a tradicí. Pochopitelně i tato cesta nese určité nevýhody, je však třeba na jednotlivé společnosti zvážit plusy a mínusy produkce v Evropě a exportu do ČLR, případně přesunu výroby přímo do Asie.
Adam Kupka, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Pekingu
Díky našim firmám o nás ví celý svět
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz