Nedostatek čipů nejvíce zasáhl evropské automobilky. Škody mohou být až 100 miliard eur
Hlavní obětí nedostatku čipů se staly v posledních dvou letech automobilky. Podle odhadů pojišťovny Allianz Trade došlo k výpadku přibližně 18 milionů vozidel. Nejvíce se tato krize promítla v Evropě, kde škody analytici odhadují v loňském a tomto roce až na zhruba 100 miliard eur přidané hodnoty.
Výrobci automobilů i jejich dodavatelé na nastupující pandemii reagovali výrazným snížením zásob a objednávek polovodičů. Poptávka po nových vozidlech se nicméně v roce 2020 zotavila rychleji, než se očekávalo. „Bohužel – pro automobilový průmysl – výrobci čipů mezitím přesunuli své výrobní kapacity na koncové trhy s rostoucí poptávkou, tedy zejména počítačů a datových center. Na automobilový průmysl tak zbyly jen nedostačující kapacity,“ vysvětluje důvody přetrvávající krize ředitelka české pobočky Allianz Trade Iva Palusková.
V důsledku toho v Evropě klesla výroba
automobilů na bezprecedentní minimum 13 milionů vozidel.
„Základní příčiny poklesu jsou sice velmi podobné,
nicméně mezi jednotlivými regiony panují velké rozdíly ve výkonnosti. Když srovnáme registrace vozidel a
kapacity výroby čipů, vidíme
jasnou korelaci. Ta ukazuje, jak důležitá je lokální výroba polovodičů pro
odolnost automobilového průmyslu,“ dodává
Palusková. Po známkách zlepšení na konci roku 2021 a začátku roku 2022 navíc
bylo oživení výroby opět zbrzděno dalším napětím v
dodavatelském řetězci způsobeným výlukami v širším regionu Šanghaje a ruskou invazí na Ukrajinu.
Porovnáním produkce v tomto a loňském
roce s rokem 2019 analytici Allianz Trade odhadli, že evropská ekonomika mohla
přijít o více než 50 miliard eur přidané hodnoty,
tedy 0,4 % evropského HDP. Za předpokladu, že by se
produkce v letošním roce dále propadla o 1 %, znamenalo by to další ztráty ve výši přibližně 47 miliard eur. Největší tíhu přitom nese Německo, kde
pojišťovna vyčíslila dopady v letech 2021 a 2022 na zhruba 47,5 miliardy eur.
Vzhledem k tomu, že se polovodiče v
budoucnosti stanou prakticky všudypřítomné, budou evropské dodavatelské
řetězce i nadále v ohrožení. Autonomie v produkci polovodičů je sice prakticky
nedosažitelná, pomoc by tedy měla směřovat zejména
prostřednictvím cílené podpory. „Ta by se měla zaměřit
zejména na segmenty, v nichž je Evropa silným hráčem. Tedy například
automobilový průmysl na úkor výroby spotřební elektroniky. Politici by měli dále přijít
s takovými pobídkami, které podpoří místní investice
na úkor outsourcingu z asijských zemí,“ uzavírá Palusková.
Okomentovat na facebooku
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Ondřej Vacek, Ušetřeno.cz
Nechcete přijít o peníze? 5 zásadních tipů, jak úspěšně využít pojištění storna
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz