ČEZ: Do nizozemského Eemshavenu dorazila druhá loď s LNG pro Česko
První LNG terminál zprovozněný v Evropě po začátku války na Ukrajině funguje zatím podle očekávání a přijímá tankery s LNG podle naplánovaného rozvrhu. Do Eemshavenu tak dorazila už druhá loď se zkapalněným plynem pro Českou republiku. Tentokrát jde o tanker Maran Gas Delphi, který připlul opět ze Spojených států.
„Terminál v Eemshavenu se podařilo spustit nejen v neuvěřitelně rychlém čase, ale také zatím funguje tak, jak jsme čekali. Spolupráce jak s Gasunií, tak s dalšími uživateli terminálu funguje velmi dobře. Důkazem je, že náklad LNG pro naši druhou loď jsme se objednali u společnosti Shell, která si také v Eemshavenu pronajímá společně s námi část kapacity,“ uvedl místopředseda představenstva ČEZ Pavel Cyrani
Tanker Maran Gas Delphi připlul z Lousiany z LNG terminálu Calcasieu Pass, odkud vyrazil na konci srpna. Loď dlouhá 290 a široká 44 metrů přivezla náklad 170 000 metrů krychlových LNG (odpovídající 100 milionům kubických metrů v plynném skupenství). Dodavatelem plynu je společnost Shell.
LNG už byl přečerpán do terminálu a nyní probíhá jeho převedení do plynné podoby a proudí do přepravní soustavy.
Terminál v Eemshavenu je první zařízení svého druhu spuštěné v Evropě od letošního února, kdy začala válka na Ukrajině. LNG terminál se tak podařilo připravit a zprovoznit v rekordním čase během několika měsíců. Zařízení umožní dodat až osm miliard kubíků plynu ročně, z toho tři miliardy jsou určeny pro Českou republiku, což je objem rovnající se přibližně třetině české roční spotřeby.
Terminál tvoří dvě plavidla, Golar Igloo a Eemshaven LNG, umožňující skladování a zpětné zplyňování (FSRU). Vedle ČEZ si kapacity v terminálu vyblokovaly další známé energetické společnost, nizozemský Shell a francouzská Engie.
Ministerstvo průmyslu a obchodu ve
spolupráci se Skupinou ČEZ zajistilo již dříve jak pronájem části kapacity
v novém terminálu, tak i cesty pro přepravu plynu do Česka.
Víte, že:
O přeprava LNG na velké vzdálenosti je ekonomická díky předchozímu zchlazení plynu na mínus 160 °C a stlačením do kapalné podoby
O jako FSRU jsou využívány hlavně LNG tankery, které jsou dovybaveny zařízením na regasifikaci LNG
O jejich výhodami jsou
o jednodušší schvalovací legislativa – terminály na pevnině podléhají komplikovanějším stavebním předpisům
o nižší počáteční náklady – ve srovnání se stejně velkými terminály na pevnině jsou na úrovni 50-60 %
o flexibilita – po použití je lze prodat nebo přepravit jinam, mohou sloužit i jako LNG tankery
O v terminálech se zkapalněný zemní plyn po ohřátí znovu změní na plyn a soustavou přepravních plynovodů putuje k odběratelům
O od září 2022 je mořský vjezd do přístavu v Eemshavenu upraven tak, aby byl schopen přijímat LNG carga o délce 300 metrů, šířce 50 metrů a ponoru 12 metrů
O LNG se ohřívá pomocí tepla mořské vody, čímž se znovu získá plynné skupenství a soustavou přepravních plynovodů putuje k odběratelům, v zimě pak dodatečné teplo dodá elektrárna umístěná v přístavu
O kapacita v terminálu je nakoupena na pět let od září 2022 do září 2027.
Okomentovat na facebooku
Poslední zprávy z rubriky Komodity:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz