Nastupující trend: Češi podporují lokální byznys, obrat menších e-shopů překonal Alzu
Češi stále častěji preferují utratit peníze u menších a lokálních výrobců než u velkých a nadnárodních firem. Vyplývá to z dat společnosti Shoptet, kterou v minulém roce využívalo pro svůj e-shop 30 tisíc podnikatelů. Ti za rok 2021 dohromady vykázali tržby dosahující 50,35 miliard korun, což je přibližně o 12 % více, než má největší hráč na českém e-commerce trhu. Pozice drobných podnikatelů tak extrémně roste. Jen mezi lety 2019 a 2021 se roční obraty u jednotlivých e-shopů zvýšily až o 213 %.
Od roku 2019, kdy e-shopaři hlásili roční obrat 16,06 miliard korun, se tak jedná o nárůst tržeb o 213 %. „Tento trend se objevil v zahraničí již před několika lety. K nám se postupně dostává a do budoucna bude posilovat. Už teď je totiž patrné, že Češi přemýšlí nejen o tom, za co své peníze utratí, ale také u koho,“ komentuje CEO společnosti Shoptet Samuel Huba.
Zajímavé
je na vývoji v uplynulém roce i to, že zatímco e-commerce trh jako celek podle
APEKu rostl meziročně o 14 %, podnikatelé na Shoptetu vykázali v průměru růst 28
%. „Je to dáno mimo jiné i tím, že Češi se již během pandemie naučili
nakupovat u lokálních obchodníků. Je v tom jistá snaha podpořit lokální
obchod, lidé neposílají peníze nadnárodním, anonymním firmám a zahraničním
značkám, jako to bylo běžné v minulosti.“
Menší e-shopy nepodléhají velkým výkyvům
Stabilitu lokálních obchodníků potvrzuje i vývoj v roce 2022. Zatímco mnohé velké obchody pro masy hlásí problémy a musí propouštět, případně zeštíhlovat své portfolio, naopak menší, často úzkoprofiloví prodejci jsou mnohem odolnější a vykazují stabilní výsledky. Podle Shoptetu si udrželi v průměru růst necelých deset procent.
„Zdá se, že se do problémů dostávají největší hráči na trhu. Ti totiž mnohdy přepálili své odhady a plány. Nepřizpůsobili se současnému stavu. Tedy nejvíc se na nich odrazila akcelerující inflace, kdy část zákazníků začala šetřit. A právě tyto dopady se pak promítají do celého trhu, respektive výkyvy těch největších značně zkreslují výkonnost trhu," komentuje ředitel Shoptetu Samuel Huba aktuální výkonnost e-commerce trhu.
Za uplynulý rok přibylo Shoptetu přes 10 000 e-shopů a aktuálně jich na této platformě běží již přes 30 000. „Desetitisíce malých a středně velkých e-shopařů takové výkyvy ani pokles nezažívá,“ uzavírá Huba.
Poslední zprávy z rubriky Podnikání:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko nemovitosti
Jan Dvořák, Salutem Fund
?
Okénko pro podnikatele
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.