Adriatic Strike proběhl letos už podesáté, poprvé se zapojili i letadlové lodě
Piloti trénovali v horách
Pro piloty se jedná o vynikající zkušenost létat v kopcovitém horském terénu. Navíc ve Slovinsku panuje specifické počasí, zejména v tomto období velmi často přicházejí bouřky. Výcvikové vzdušné prostory jsou relativně malé, a to s sebou nese určité nároky na to, aby piloti z prostoru nevylétávali.
Letové zóny určené pro účely cvičení dosahují až do horského terénu (nejvyšší hora Triglav má 2 864 m), což je pro piloty zásadní rozdíl oproti plochému terénu v České republice. „U nás bývají letecké střelnice na kopci a nalétáváme na ně v „rovném“ terénu, ve Slovinsku byla střelnice v údolí a nalétávali jsme proti kopci. S takovým terénem je potřeba počítat, více přizpůsobit let a dbát na bezpečnost,“ vysvětluje podplukovník Pavel Linhart, velitel 212. taktické letky a jeden z pilotů, který výcvik absolvoval.
Návodčí sladili postupy
Cvičení se účastnili dva týmy náměšťských návodčích, které ze vzduchu podporovali piloti ostrou municí, což je nejvyšší stupeň výcviku CAS. Z náměšťské letecké základny tu byl i instruktor JTAC, který se podílel na zajištění výcviku. Všichni si pochvalovali především spolupráci v mezinárodním prostředí a sladění postupů leteckých návodčích.
„V průběhu výcviku jsme se setkali s nejrůznějšími platformami zbraní, například Harrier, PC-9, houfnice M777 a měli jsme možnost vyzkoušet si navádění přímo z paluby letounu PC-6. Největší výzvou pro nás ale bylo zasazení helikoptérou pod vrchol Triglavu v rámci scénáře, který měl za úkol procvičit vedení bojové činnosti v horských podmínkách,“ shrnul jeden z náměšťských návodčích.
Prvně s americkou účastí
Slovinsko do přípravy scénářů cvičení investuje nemalé úsilí. Vůbec poprvé se jim podařilo do cvičení zapojit vojáky z USA. Ve Středozemním moři se pohybovala americká letadlová loď, ze které startovaly letouny F-18. Kromě ní se zapojila také španělská letadlová loď Juan Carlos, z níž startovaly bitevníky AV-8B Harrier II.
Část letecké techniky působila ze slovinských letišť v Cerklje a Brniku, další část byla nasazena ze svých domácích základen, např. letouny Eurofighter Typhoon z Německa, Tornáda a americké F-16 z Itálie. Piloti čáslavské 212. taktické letky tradičně létaly z místní základny v Cerklje a nalétali cca 35 hodin včetně přeletu do a ze Slovinska.
]]>Poslední zprávy z rubriky Armáda:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz