msmt.cz (MŠMT)
Z regionů  |  31.05.2022 00:00:00

Brána Brněnska pomáhá vytvořit atraktivní nabídku trávení volného času pro děti a mládež! - PROJEKT OP VVV

PROJEKT OP VVV: Brána Brněnska pomáhá vytvořit atraktivní nabídku trávení volného času pro děti a mládež!

Praha, 31. května 2022 V květnovém rozhovoru zavítáme do Jihomoravského kraje, kde MAS Brána Brněnska realizuje projekt vedoucí k vytvoření sítě sdílení a výměny zkušeností v rámci neformálního vzdělávání, čímž dosahuje zkvalitnění a zatraktivnění nabídky možností trávení volného času dětí a mládeže. Více o projektu, který také propojuje neformální vzdělávání s formálním zapojením pedagogů, pohovoří manažerka projektu Adéla Kavková.

 

Moderní metody v neformálním vzdělávání na území MAS Brána Brněnska

Realizátor:

Místní akční skupina Brána Brněnska, z.s.

Doba realizace:

1.10.2020 až 30.11.2023

Projekt byl podpořen celkovou dotací ve výši 2 303 886,82 , z toho příspěvek EU činil 1 958 303,79 .

 

 

Organizace věnující se neformálnímu vzdělávání dětí a mládeže znají dobře své limity, vědí, jaké kompetence by potřebovaly rozvinout a mají spoustu plánů, jak dále rozvíjet a zlepšovat svou činnost. Projektem jsme chtěli vytvořit prostor pro vzájemnou inspiraci a sdílení zkušeností mezi lidmi a organizacemi věnujícími se neformálnímu vzdělávání dětí a mládeže a zároveň poskytnout nástroj pro realizaci konkrétních rozvojových plánů. Prostor, který bude motivovat k dalšímu rozvíjení kvality neformálního vzdělávání a udrží, nebo dokonce zvýší motivaci lidí, kteří se neformálnímu vzdělávání věnují.

Adéla Kavková manažerka projektu

 

Projekt je zaměřen na zvýšení kvality neformálního vzdělávání na území Místní akční skupiny Brána Brněnska. Popište prosím základní cíle projektu.

  • Projekt jsme ve spolupráci s partnerskými organizacemi zapojenými do realizace nastavili tak, aby byl zaměřen na podporu rozvoje neformálního vzdělávání v několika rovinách:
  • Zvýšení předem identifikovaných a potřebných kompetencí pracovníků věnujících se neformálnímu vzdělávání.
  • Rozvinout kompetence v přípravě atraktivního programu neformálního vzdělávání pro různé věkové kategorie dětí a mládeže.
  • Rozvoj spolupráce a sdílení zkušeností jak mezi pracovníky v neformálním vzdělávání napříč organizacemi, tak mezi organizacemi věnujícími se neformálnímu vzdělávání a pedagogy ze školských zařízení. Cílem je vytvořit a rozvíjet síť spolupráce mezi neformálním a formálním vzděláváním, která bude mít pozitivní vliv na kvalitu vzdělávání a práce s dětmi a mládeží celkově.
  • Zvýšením atraktivity neformálního vzdělávání pro děti a mládež se snažíme navýšit počet dětí a mládeže v neformálním vzdělávání. Věříme, že zvýšením kvality neformálního vzdělávání dojde i k podpoře výsledků ve vzděláváním formálním.
  • V neposlední řadě je cílem projektu nadchnout lidi, kteří se věnují neformálnímu vzdělávání pro jejich další vzdělávání a rozvoj.

Projekt je dle harmonogramu přibližně v polovině realizace. Jaké aktivity jste už realizovali a co vás ještě čeká? Setkali jste s při realizaci s nějakými potížemi nebo co vám naopak pomohlo?

Během dosavadní realizace projektu se nám podařilo realizovat již téměř veškeré typy naplánovaných aktivit. Mám-li uvést výčet aktivit, jedná se o:

  • Vzdělávání pracovníků v neformálním vzdělávání
  • Sdílení zkušeností pracovníků v neformálním vzdělávání
  • Tandemové neformální vzdělávání
  • Zavádění nových metod v neformálním vzdělávání
  • Klub v neformálním vzdělávání
  • Projektový den v klubovně.

V červnu nás čeká realizace 1. Projektového dne mimo klubovnu. Potom již budeme mít zkušenosti s veškerými typy plánovaných aktivit.

Samozřejmě jsme museli řešit komplikace spojené omezeními v rámci zamezení šíření nemoci Covid-19. S tím se ale potýkal nejen ve vzdělávání každý. Ukázalo se, že vzdělávání, které jsme plánovali při přípravě projektu se z velké míry přesunulo do on-line prostoru. Nepřestáváme tak hledat prezenční formy vzdělávání v potřebných oblastech. Moc ráda bych zde poděkovala za podporu, jaké se nám dostávalo a dostává od paní Mgr. Zuzany Volšové a Řídícího orgánu celkově. Díky skvělé a jasné komunikaci se nám zatím daří veškeré komplikace úspěšně překonávat.

Máte zpětnou vazbu, reakci od zapojených organizací, podpořených pracovníků, dobrovolníků, pedagogů i dětí na realizované aktivity a jejich dopad na trávení volného času dětí a mládeže?

Máme a musím říci, že z veškerých doposud realizovaných aktivit máme opravdu radost. Jak pracovníci zapojení do přípravy a realizace aktivit, tak účastníci si proběhlé aktivity chválí. Zatím se nám tedy daří podporovat nadšení zapojených pracovníků, podporovat prostředí pro inspiraci a růst, zavádět nové metody práce a nabízet nové atraktivní aktivity pro děti a mládež.

Zapojené organizace velmi oceňují aktivity, při kterých mohou spolupracovat s někým dalším. Jde především o projektové dny a tandemové vzdělávání, kterému se zapojené organizace chtějí věnovat i po ukončení projektu. Velmi užitečně je vnímána i aktivita sdílení zkušeností, díky které zapojené organizace rozvíjejí vlastní činnost o nové prvky a získávají další kontakty pro budoucí spolupráce. Jako užitečné jsou však vnímány veškeré aktivity. Z projektu máme vážně radost a jsme rádi za příležitost, která se nám díky němu otevřela.

Již v tuto chvíli můžeme říct, že realizace projektu opravdu přispívá ke zpestření a kvalitní nabídce aktivit pro volný čas dětí a mládeže. Organizace zavádějí nové aktivity, nové metody práce a rozvíjejí nové spolupráce. Z toho všeho profitují děti a mládež, kterým se tak otvírají další možnosti trávení volného času, které nabízí i nemalý prostor pro osobnostní rozvoj.

Je něco, na co jste v projektu obzvláště hrdí, nebo nějaká činnost či aktivita, která se setkala s velmi pozitivním ohlasem?

Ano. Mám ohromnou radost, když vidím, že aktivity vedou skutečně k rozvoji v daných organizacích. Je toho více první, co se mi ale vybaví je obohacení aktivit spolku, který se věnuje období ranného středověku, o prvky z dramatické výchovy, ke kterým se inspirovali na základě aktivit sdílení ve dvou nedalekých DDM. Zároveň se mi vybavují krásné zpětné vazby a ocenění za možnost realizace sdílení od průvodkyň lesního klubu. Projektové dny, které se zatím podařilo zrealizovat. V neposlední řadě pak zavádění nových metod práce, které pomáhají všem zapojeným udržet nadšení pro další práci.

Plánujete navázat s dalším projektem v programovém období 2021+ v rámci Operačního Programu Jan Amos Komenský? Jakým způsobem?

Pokud to bude možné tak rozhodně ano a ve větší míře než doposud. Do realizace aktuálního projektu jsou zapojeny 4 partnerské organizace, které se věnují neformálnímu vzdělávání. Projekt byl a je v území unikátní příležitostí pro organizace z oblasti neformálního vzdělávání, ve kterých pracují opravdu zapálení lidé, na jejichž rozvojové potřeby nebylo doposud snadné zajistit zdroje. Pokud bude příležitost, rádi nabídneme spolupráci na navazujícím projektu i dalším organizacím a spolkům z území působnosti MAS. Vidíme, že je to užitečné a ve výsledku i radostné.

Chtěla byste dodat ještě něco, co v rozhovoru nezaznělo?

Ráda bych poděkovala všem lidem z partnerských organizací za jejich zájem o to pracovat s dětmi a mládeží co nejlépe a chuť rozvíjet aktivity, které dělají. Pro mnohé je zapojení do projektu první takovou zkušeností a zejména zpracování zpráv o realizovaných aktivitách je často něčím zcela novým. Chtěla bych poděkovat za podporu v realizaci našeho projektu i paní Mgr. Volšové, která mne vždy srozumitelně vysvětlí to, v čem si zrovna nejsem jistá. Díky ní, tak mohu být snad i já oporou pro naše partnery.

Podrobnější informace o projektu naleznete ZDE.

 

 

 

 

Cílem výzvy je podpořit rozvoj lidí, kteří se věnují práci s mládeží prostřednictvím neformálního vzdělávání. Výzva umožní pedagogům a pracovníkům neformálního vzdělávání rozšíření znalostí a zvyšování kompetencí v oblasti nových metod a forem práce. Jedná se zejména o osobnostně sociální rozvoj, získání kompetencí v polytechnickém či projektovém vzdělávání, badatelských aktivitách, praktickém využívání ICT a v neposlední řadě i v oblasti čtenářské a matematické gramotnosti

 

 

 

Foto: Archiv projektu


K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688