Konkrétně je EIOPA názoru, že pojistné produkty by měly být jednodušší a nikdo by neměl být z pojistné ochrany vylučován. EIOPA varuje pojistitele před jednáním, které není vůči spotřebitelům přátelské, přičemž má na mysli například vysokou komplexitu a zmatek ve formulacích. Tento evropský orgán dohledu bude prý trh bedlivě sledovat a v případě potřeby zasáhne.
Urychlení digitalizace přináší podle EIOPA spotřebitelům příležitosti, ale také nebezpečí. Nedostatečná jasnost či srozumitelnost pojistných podmínek a omezené chápání výluk by se mohlo projevovat jako nevýhoda spotřebitelů. Kromě toho prý pozorovatelný přírůstek nepojistitelných rizik zvětšil mezery v pojistné ochraně. EIOPA dále varuje, že zvýšené nasazení procesů optimalizace cen by mohlo vést k neférové a nesprávné péči o klienta a k možnému finančnímu vyloučení. Podle EIOPA existuje prý nebezpečí, že se nasazením umělé inteligence a využíváním více dat o spotřebitelích zvýší riziko nepřímé diskriminace.
Zpráva EIOPA se zabývá i tím, že stále více pojistných produktů je označováno jako udržitelné. To ovšem prý zvyšuje potenciál „greenwashingu“[1] či předstírání investic šetrných k životnímu prostředí a vůbec uvědomělého investování. Vývoj ale rovněž ukazuje, že obor se snaží vyhovět ESG (environmentální, sociální a způsob řízení) preferencím spotřebitelů, což by mohlo přispět k udržitelnějšímu rozvoji.
K článku je nutno dodat, že obsahuje jen úzký výběr z postřehů a závěrů zprávy EIOPA. Ta má celkem 54 stran a věnuje se nejen životnímu a neživotnímu pojištění a vývoji v penzijním sektoru v EU, ale i rovněž problematice stížností a vybraným aktivitám evropského dohledu.
Více informací ZDE:
www.eiopa.europa.eu/document-library/consumer-trends-report/consumer-trends-report-2021
[1] Např. nesprávné nebo nepřesné informace o vlastních produktech podniku, které se vydávají za vstřícné k životnímu prostředí.