Heineken bude zdražovat - stouply mu náklady na hliník a poplatky za přepravu
Špatnou zprávu si dnes pro zákazníky připravil pivovar Heineken. Společnost uvedla, že tváří v tvář nejhorší inflaci za poslední dekádu zvýší ceny svého piva, aby dorovnala narůstající náklady na suroviny a energie a “šílené” poplatky za přepravu. Připouští přitom, že toto zdražení o „smělé“ částky nahlodá poptávku po pivu v domácnostech, které se už tak musejí vypořádat s narůstajícími výdaji za topení, potraviny a oděvy. Firma kromě toho odložila zveřejnění aktualizované prognózy na rok 2023 na pozdější část roku, právě kvůli nejistotě ohledně inflace a hospodářského růstu.
“Pokud se podíváte na inflaci, kterou v současnosti zakoušíme, je nejvyšší za deset let a není to jenom v našich kategoriích produktů,” uvedl podle Bloombergu v telefonickém rozhovoru generální ředitel Dolf van der Brink.
Nizozemský Heineken se tak zařadil mezi společnosti ze sektoru spotřebního zboží, které varovaly před dopadem narůstajících cen. Dánský konkurent Heinekenu, společnost Carlsberg, nasadil pesimistický tón už v lednu tvrzením, že je možné, že letos možná zisky neporostou. Heineken dnes uvedl, že zákazníci si možná nebudou moci dopřávat pivo tak jako dřív, a zotavování z pandemie se tak v pivovarnickém sektoru může zpozdit.
Narůstající náklady Heinekenu souvisejí zejména s hliníkem, jehož cena narostla od loňského ledna o polovinu, dále s ječmenem, který je na dvojnásobku, a nákladech na přepravu z Číny do USA. Vzhledem k tomu, kolik evropských barů a restaurací během pandemie ukončilo činnost, může podle de Brinka trvat i několik let, než se sektor plně vzchopí.
Investory mohla nicméně uklidnit předpověď marží v tomto roce, které budou podle firmy stabilní nebo mírně lepší. A i když Evropa byla pro Heineken slabá, pivovaru se to povedlo částečně dohnat v Brazílii a v Nigérii. Akcie v Amsterodamu rostly dnes kolem poledne o zhruba 2 procenta. Vývoj akcií Heineken NV za poslední pět ukazuje graf níže:
Mimořádnou odolnost projevily především stejnojmenná značka piva a ležák Amstel, uvedl také generální ředitel van der Brink. Značka Heineken tak za loňský rok vyrostla o 17 procent. Dražší značky piv se o růst tržeb loni postaraly z více než 60 procent.
Tržby společnosti (IFRS) tak loni stouply o 11,8 % na 26,583 miliardy EUR a provozní zisk dosáhl 4,483 miliardy EUR, meziročně byl vyšší o více než 400 procent. Objem piva se za celý rok zvedl na organické bázi o 4,6 procenta. V samotném čtvrtém čtvrtletí byl přitom růst rychlejší, protože v Evropě v porovnání se situací předloni ubylo protipandemických opatření.
Zdroje: Heineken, Bloomberg, Patria.cz
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Obchod a služby:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz