Analytik Petr Dufek: Zahraničních turistů přibylo, ale stále netvoří ani 40 procent počtu před pandemií. Daří se dopravě i službám spojeným s e-commerce
Prosinec byl sice slabším měsícem, avšak celkově se v posledním čtvrtletí roku službám docela vydařilo, navzdory pokračující pandemii a dílčím omezením ovlivňujícím podnikání především v oblasti cestovního ruchu. Reálné tržby firem působících v sektoru služeb se zvýšily oproti třetímu čtvrtletí o 2,6 % (po sezónním a kalendářním očištění), meziročně byly vyšší o 13,5 %.
Dařilo se dopravě, která jede na vlně oživení ekonomiky i na změně politiky zásob u firem, ať už z důvodu nespolehlivého fungování just in time systému nebo kvůli snaze předzásobit se ještě za staré ceny.
V meziročním srovnání samozřejmě vypadají výsledky oblasti HORECA téměř impozantně (+87 %), stejně jako třeba počty zahraničních návštěvníků ČR. Dlužno dodat, že je to ovšem srovnání s velmi nízkým základem z posledního kvartálu roku 2020, který byl ve znamení tvrdého lockdownu. Takže to vypadá tak, že v hotelech bylo meziročně 10x více zahraničních návštěvníků, ale pořád to nebylo ani 40 % počtu dosaženého ke konci roku 2019. Návrat k dřívějším číslům bude v oblasti cestovního ruchu trvat asi nejdéle ze všech odvětví služeb. Na začátku letošního roku jej navíc komplikuje omikron, který oživení této oblasti dál zbrzdí.
Řada služeb však v době pandemie rostla, což potvrzují i prosincové statistiky. Nad úrovní roku 2019 jsou především služby spojené s e-commerce, například kurýrní a zásobovací služby, dále pak telekomunikace, IT, poradenství a právní servis. Pro řadu z nich byly home office a omezená mobilita obyvatel příležitostí k expanzi a jak se zdá, nešlo o jednorázovou pomíjivou zkušenost.
Firmy v oblasti služeb poskytovaných pro domácnosti musí v letošním roce počítat s tím, že část spotřebitelů bude pod tlakem klesajících reálných příjmů, respektive vysoké inflace nucena minimálně v první polovině roku přehodnocovat část zbytných výdajů. Podobně i podniky vypořádávající se extrémními cenami vstupů a energií budou při nakupování dodatečných služeb zřejmě opatrnější.
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Cestování:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Ondřej Vacek, Ušetřeno.cz
Nechcete přijít o peníze? 5 zásadních tipů, jak úspěšně využít pojištění storna
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
?
Okénko pro podnikatele
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.