Ceny ojetin porostou i v roce 2022. Máme poslední šanci koupit auto, které chceme, za cenu, na jakou jsme zvyklí (22.12.2021)
Globální krize v automobilovém
průmyslu, způsobená nedostatkem čipů, materiálu, ale i pracovních kapacit, se
dramaticky promítá také do trhu ojetin. Počet nabízených vozů z druhé ruky
spadl na úroveň krizového období roku 2009. Zatímco dříve se množství ojetých
vozů každoročně zvětšilo o o jedno až tři procenta úměrně tomu, jak stoupal
počet aut na silnicích, nyní je nyní počet inzerovaných vozů stejný jako před
12 lety, kdy svět drtila globální ekonomická krize. Situace je tedy
vážná. A bude ještě horší, zejména pro ty, kteří koupi vozu odkládají v naději,
že ceny začnou brzy opět klesat. Automotive je jedním z mála segmentů, které v
době adventu nenabízejí zákazníkům lepší ceny. A doufat nelze ani v reálné
slevy ojetých aut, které od prvního ledna „zestárnou o rok“. Naopak. Aut bude
ještě méně a budou dražší. Stačí sledovat dynamiku vývoje trhu.
Podívejme se na vývoj cen
ojetin s nájezdem od 500 do 500 tisíc kilometrů, cenou do 100 tisíc eur a bez
přívlastku „bourané“. Začátkem letošního roku byly takové vozy nabízeny v
inzerci na českém trhu v průměru za 377 tisíc korun. O tři čtvrtě roku později,
v říjnu, už to bylo 425 tisíc. Během krátké doby tak ceny poskočily o 13 procent!
Jinými slovy, kdo s koupí auta váhal, mohl v případě
nejprodávanějších modelů nižší střední a střední třídy reálně prodělat nějakých
50 tisíc korun. A přitom si koupil horší, nebo přinejmenším
opotřebovanější auto. Na začátku roku ukazoval tachometr nabízených ojetin
průměrně 111 tisíc najetých kilometrů, v říjnu 118 tisíc. Pro mnohé řidiče
přitom rozdílových sedm tisíc kilometrů představuje nájezd za celý rok.
Lepší to nebude
Na základě našich analýz předpokládáme, že v průběhu následujících tří měsíců
klesne nabídka vozů dostupných k prodeji o dalších 5 až 10 procent. Stojí za
tím tři faktory: další odstávky výroby během vánočních týdnů, cyklická nižší
prodejnost vozů v prosinci a také současná nechuť lidí dávat svá auta k výkupu.
To vše se na cenách odrazí.
Obchodníci si celkovou situaci
dobře uvědomují. Zásadně se snížila jejich ochota poskytovat slevy, na
poptávané modely sepisují pořadníky a s ojetinami dokonce spekulují. Sázejí
totiž na to, že čím dříve nakoupí a později prodají, tím vyšší zisk realizují.
Čeští dealeři objednávají každý den zahraniční ojetiny po
kamionech, aby měli po Novém roce co prodávat. Zejména vyžadují modely, které
jsou na lokálním trhu už teď nedostatkové. Kromě toho reálně stahují z nabídek
auta, o nichž vědí, že je za půl roku budou schopni prodat s vyšším ziskem.
Vzniká tak pozitivní zpětná vazba, kdy růst cen vytváří tlak na další růst.
Pokud tedy pořízení ojetého vozu zvažujete, radíme jednat rychle. Zlepšení
totiž není na dohled.
Jakub Šulta, CEO Carvago.com
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Ondřej Vacek, Ušetřeno.cz
Nechcete přijít o peníze? 5 zásadních tipů, jak úspěšně využít pojištění storna
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz