Kurzarbeit pro automobilky je chybou, malý živnostník také na pomoc nedosáhne. Nedostatek čipů je zhmotněním byznysového rizika, ne zásahem vyšší moci jako pandemie
Tripartita dnes
jedná o podpoře automobilek a dalších firem, které kvůli výpadku dodávek omezují
výrobu. Zástupci vlády, odborů a zaměstnavatelů reagují na situaci
v tuzemském autoprůmyslu, která se rozhodně nevyvíjí příznivě. Není to
však zároveň něco, co by bylo srovnatelné se zásahem v podobě pandemie. Proto
by bylo chybné podporu poskytnout,
Firma Škoda Auto
už dříve oznámila, že kvůli nedostatku čipů ode dneška do konce roku výrazně
omezí, nebo dokonce zastaví výrobu. S omezeními počítají i další automobilky a
jejich dodavatelé. Někteří tak už část pracovníků kvůli výpadkům nechávají doma.
Svaz průmyslu a dopravy navrhuje, aby vláda spustila dočasně na tři měsíce
program Antivirus, z něhož se firmám za epidemie proplácely mzdy či jejich část.
Jenže takový krok dlouhodobě
českou ekonomiku spíše poškodí. Program Antivirus už by se tedy prodlužovat a
kurzarbeit při současné krizi autoprůmyslu není radno používat. Vždyť to, že
nejsou čipy, je zhmotněním běžného byznysového rizika. Není to žádná pandemie
či jiný zásah vyšší moci. Malého živnostníka také nikdo nezachrání, když dojede
na riziko podnikání.
Nynější krize
autoprůmyslu ještě neznačí definitivní soumrak jeho tradiční podoby
v Česku. Ale jde nepochybně o výstrahu. Vláda, resp. tripartita na ni
reaguje tak, jak nemá. Zvažuje kurzarbeit.
Kurzarbeit je
to, když lidé, kteří pracují a platí daně, nedobrovolně hradí z těchto
daní a z veřejného dluhu – což jsou jenom budoucí daně – dovolenou
některým svým spoluobčanům. Jakým přesně, o tom rozhodne vláda, která je
v celém procesu prostředníkem. Takže pak ještě tuto nedobrovolnou finanční
výpomoc jedněch lidem druhým zpupně nazve pomocí od třetích lidí, totiž pomocí
vládní.
Program
kurzarbeitu utlumuje proces ničivého tvoření – kreativní destrukce. Tento
proces je přitom po staletí motorem pokroku a lidského progresu.
I autoprůmysl
v Česku jednou skončí, alespoň tedy autoprůmysl ve své momentálně
dominující podobě. Tím, že vláda si výstrahu, že se tak stane, nebude
připouštět a bude ji překrývat dalšími daněmi a dalším dluhem, jenom sníží
připravenost celé ekonomiky na destrukci, ale současně také na tvoření.
Dluh a
nedobrovolný „sponzoring“ nepracujících pracujícími spoluobčany bere strach
z destrukce a zároveň demotivuje od tvoření. Především v zájmu
levicově orientovaných politiků či odborářů.
Řekněme to tedy narovinu: motorem pokroku je strach z propuštění a bankrotu a zároveň motivace se jich vyvarovat úspěchem v konkurenčním boji, ať už mezi jednotlivci, třeba živnostníky, nebo firmami. Tím, že tento žádoucí konkurenční boj kurzarbeitem (ale i na mnoho dalších způsobů) tlumíme, si vlastně na dluh nás všech kupujeme zaostávání a nakonec i strádání a bídu.
Lukáš Kovanda, Ph.D.
Národní ekonomická rada vlády (NERV)
Hlavní ekonom, Trinity Bank
TRINITY BANK
Trinity Bank působí na finančním trhu již 25 let a vznikla transformací Moravského Peněžního Ústavu – spořitelního družstva. Má téměř 25 000 klientů a její bilanční suma přesahuje 18 miliard Kč.
Trinity Bank se specializuje na privátní a korporátní bankovnictví, u fyzických osob se zaměřuje především na vkladové a spořicí produkty, které nabízejí nadstandardní zhodnocení úspor.
Více informaci na: www.trinitybank.cz
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz