Strategie vůči Indo-Pacifiku
Strategie vůči Indo-Pacifiku
27.09.2021 / 10:50 | Aktualizováno: 30.09.2021 / 05:53
Region Indo-Pacifiku, který zahrnuje geografickou oblast od východního pobřeží Afriky po tichomořské ostrovní státy, v posledních letech čelí rostoucímu zájmu, ale i napětí, včetně geopolitické rivality v důsledku sporných území a teritoriálních vod.
Závěry o strategii EU pro spolupráci v Indo-Pacifiku dne 16. dubna 2021 schválila Rada Evropské unie a ve formě Společného komuniké jej 16. září 2021 předložila Evropská komise a Vysoký představitel EU pro zahraniční a bezpečnostní politiku Evropskému parlamentu a Radě.
Svou vlastní strategii vůči Indo-Pacifiku vydaly i některé státy světa, například Německo, Nizozemsko, Francie, Japonsko, Indie). Strategii vůči Indo-Pacifiku připravuje také Ministerstvo zahraničních věcí ČR.
Dne 15. září 2021 oznámily Austrálie, Velká Británie a USA vznik nového bezpečnostního paktupro Indo-pacifickou oblast, tzv. AUKUS. Již dříve vznikla zpravodajská aliance „Five Eyes“ zahrnující vedle těchto tří zemí také Nový Zéland a Kanadu.
Závěry Rady EU o strategii EU pro spolupráci v Indo-Pacifiku ze dne 16. dubna 2021
(Originál v angličtině viz: https://bit.ly/EU-Indo-Pacific-Strategy)
1. Evropská unie by měla posílit své strategické zaměření, přítomnost a akce v Indo-Pacifiku s cílem přispět ke stabilitě, bezpečnosti, prosperitě a udržitelnému rozvoji regionu, založeném na podpoře demokracie, právního státu, lidských práv a mezinárodního práva.
2. EU má v úmyslu posílit svou úlohu kooperativního partnera v Indo-Pacifiku, což přináší přidanou hodnotu pro vztahy se všemi jejími partnery v regionu. EU a členské státy EU již v regionu komplexně spolupracují, významně k tomu přispívá rozvojová a humanitární pomoc, řešení změny klimatu, ztráta biologické rozmanitosti a znečištění, uzavírání ambiciózních dohod o volném obchodu a snaha o dodržování mezinárodního práva včetně lidských práv a svobody plavby. Spolupráce s regionem je klíčová pro dosažení cílů OSN v oblasti udržitelného rozvoje. EU a země Indo-Pacifiku také sdílejí společný problém spojený s destruktivní lidskou činností a ekonomické dopady covid-19 a nutnost zajistit udržitelný a inkluzivní socioekonomický růst a zlepšit zdravotnické systémy.
3. Rada se znepokojením bere na vědomí současnou dynamiku v Indo-Pacifiku vzhledem k nárůstu geopolitické konkurence, která zvyšuje napětí v obchodu a i v technologických, politických a bezpečnostních oblastech. Univerzálnost lidská práva jsou rovněž zpochybňována. Tento vývoj stále více ohrožuje stabilitu a bezpečnost regionu i mimo něj, což má přímý dopad na zájmy EU.
4. Rada zdůrazňuje, že strategický přístup EU a její zapojení do regionu by měl být založen na dlouhodobé perspektivě, což přispěje ke schopnosti EU jednat jako globální aktér. Měla by podporovat mezinárodní řád založený na pravidlech, rovných podmínkách a také na otevřeném a spravedlivém prostředí pro obchod a investice, soudružnosti, posilování odolnosti, řešení změny klimatu a podporovat propojení regionu s EU. Mělo by se zaměřit na zajištění bezplatné a otevřené námořní zásobovací trasy v plném souladu s mezinárodním právem, zejména UNCLOS, v zájmu všech. Angažovanost EU by měla přispět k posílení strategické autonomie a schopnosti spolupracovat s partnery za účelem ochrany hodnot a zájmů.
5. Rada zdůrazňuje, že tento obnovený závazek vůči regionu zahrnuje všechny partnery přející si spolupracovat s EU na základě již přijatých strategických dokumentů EU týkající se regionu. Indo-pacifická strategie EU je pragmatická, flexibilní a mnohostranná, což umožňuje EU přizpůsobit se a budovat svou spolupráci podle konkrétních oblastí politiky, kde partneři mohou najít společnou řeč na základě sdílených zásad, hodnot nebo vzájemného zájmu. EU prohloubí své zapojení do oblasti Indo-Pacifiku, zejména s těmi partnery, kteří již oznámili vlastní indo-pacifické přístupy.
6. Rada souhlasí s tím, že strategie EU pro spolupráci v Indo-Pacifiku zahrnuje do regionu geografickou oblast od východního pobřeží Afriky po tichomořské ostrovní státy.
6.1. Spolupráce s našimi partnery v indo-pacifickém regionu:
a) EU bude v regionu prosazovat široce založenou agendu, která bude komunikovat a vstupovat do dialogů o své nové strategii se svými indo-pacifickými partnery. EU bude pracovat s třetími zeměmi ke vzájemnému prospěchu, a to i prostřednictvím své budoucí mezinárodní spolupráce, finančních nástrojů a konkrétní národní a regionální iniciativy Team Europe. Posílí se spolupráce s mezinárodními a regionálními organizacemi a dalšími zúčastněnými stranami, v neposlední řadě s malými ostrovními rozvojovými státy, které čerpají z podpory států EU. EU bude usilovat o podporu účinného multilateralismu založeného na pravidlech. Obzvláště se bude angažovat pod vedením ASEAN a také prosazovat a sledovat své cíle na svých dvoustranných summitech a na setkání Asie a Evropy (ASEM). V tomto ohledu EU znovu potvrzuje svou podporu sdružení ASEAN a těší se na ambiciózní realizaci své nové strategie EU-ASEAN Partnership. EU se rovněž zaměří na dokončení modernizovaného partnerství a spolupráce PCA (Partnership and Cooperation Agreements) s Malajsií a Thajskem a na vyjednání nové PCA s Maledivami.
b) EU vypracuje soudržný celkový přístup k Indickému oceánu postavený na konceptu spolupráce s klíčovými partnery v Africe i Asii. Závěry komplexní strategie s Afrikou, závěry Rady zahraničních věcí z června a října 2020 a závěry Evropské rady o Africe slouží jako dobrý základ pro vytváření priorit EU v západním Indickém oceánu. EU bude podporovat partnery v Indo-Pacifiku v posilování regionální správy, dále bude podporovat regionální hospodářskou integraci a růst, zajistí bezpečnost a zabezpečí námořní a letecké trasy, bude předcházet obchodování s lidmi, zaměří se na řešení migrace a řízení mobility, dále zajistí udržitelné hospodaření s přírodními zdroji, včetně mořských zdrojů, zejména s indickou asociací Ocean Rim Association.
c) EU vybuduje politické partnerství v Tichém oceánu na základě plánované Dohody s partnery Afriky, Karibiku a Tichomoří (AKT), a vzájemného Tichomořského protokolu, který dodrží Cotonou Agreement a dohody o hospodářském partnerství EU s tichomořskými partnery. EU zintenzivní svou politickou a strategickou angažovanost a bude pečlivě sledovat geopolitický vývoj v regionu. EU bude nadále spolupracovat na regionálních fórech včetně Fóra tichomořských ostrovů, Rady regionálních organizací Pacifiku a Tichomořského společenství, také s partnery v oblastech, kde bude mít přínos co největší dopad. To zahrnuje boj proti změně klimatu a krizi biologické rozmanitosti, posílení správy oceánů, pomoc při obnově přírodních katastrof, podporu obchodu a bezpečnosti prostřednictvím boje proti nadnárodnímu organizovanému zločinu na moři, jako je pirátství, zločiny v oblasti životního prostředí, kybernetická kriminalita a obchodování s lidmi, zbraněmi a drogami.
6.2. Podpora globální agendy mezinárodního společenství:
a) EU bude spolupracovat s indo-pacifickými partnery při ochraně a podpoře lidských práv, včetně nastolení otázky rovnosti žen a mužů a posílení postavení žen a dívek. Lidská práva jsou univerzální, nedělitelná, vzájemně závislá a vzájemně provázaná. Účast občanské společnosti je zásadní při budování inkluzivních a prosperujících společností. EU si klade za cíl posílit svůj dialog se zeměmi Indo-Pacifiku jak na dvoustranné, tak na vnitřní úrovni mezinárodního fóra za účelem posílení těchto hodnot. Při společné spolupráci mohou mít EU a podobně smýšlející indo-pacifičtí partneři větší dopad na globální agendu lidských práv.
b) EU vytvoří konkrétní iniciativy spolupráce, jako jsou zelené aliance a partnerství na podporu Pařížské dohody a Úmluvy o biologické rozmanitosti, jejichž cílem jsou environmentální cíle a standardy, udržitelné hospodaření s přírodními zdroji (včetně vody) a přecházení na klimaticky neutrální, čisté a oběhové ekonomiky. EU se svými partnery bude rozvíjet přístupy v oblasti klimatu a biologické rozmanitosti a dlouhodobé strategie dekarbonizace při zajišťování udržitelných financí. Nová strategie EU pro přizpůsobení se změně klimatu a pro biologickou rozmanitost do roku 2030 se zaměří na indo-pacifické partnery, kteří to nejvíce potřebují, v souladu se Zelenou dohodou.
c) Pokračování činnosti EU v oblasti správy oceánů, zejména pokud jde o zachování a udržitelnost využívání mořských biologických zdrojů. To bude zajištěno EU a aktivní účasti v příslušných orgánech rybolovu, včetně regionálních úmluv o mořích, Organizaci pro řízení rybolovu a vytváření nových partnerství pro udržitelný rybolov. To přispěje k lepší správě rybolovu a rozvoji pobřeží v regionu. Strategie se zaměří i na drobný rybolov, přispívající k udržitelnosti potravin v celém hodnotovém řetězci a také na boj proti nezákonnému, nehlášenému a neregulovanému (NNN) rybolovu. Doprovodné iniciativy budou zahrnovat zřízení chráněných mořských oblastí, zabývající se znečištěním moří, pobřežní erozí, rozvojem udržitelných modrých ekonomik a podporovat pozorování a výzkum oceánů.
d) Pokračování v práci na snižování rizika katastrof v Indo-Pacifiku, aby se omezila rizika nebezpečí změny klimatu. EU bude pokračovat v budování odolnosti mezi zranitelnými komunitami včetně násilně vysídlených osob v oblastech, které jsou vystaveny přírodními i antropogenními katastrofami. Spolupráce na výzkumu a inovacích, jakož i družicových službách, je zvažována v rámci programu Copernicus.
e) Upřednostnit zdravotnictví jako novou klíčovou oblast spolupráce. Pandemie COVID-19 prokázala význam mnohostranné spolupráce. EU by měla zajistit bezpečné a rozmanité farmaceutické a zdravotní dodavatelské průmyslové řetězce umožňující přístup k bezpečným, účinným a kvalitním léčivům a zdravotnickým výrobkům. Měla by probíhat výměna osvědčených postupů ve zdravotnických systémech, včetně krizového řízení a politiky prevence pandemie, reciprocita při řízení cestování při otevřených i zavřených hranicích, dále pak spolupráce vedoucí ke spravedlivějším, zdravějším a ekologičtějším potravinovým systémům. EU podporuje indo-pacifické partnery, a to i prostřednictvím globálního nástroje COVAX - spolupráce s cílem zajistit přístup k covid-19 vakcínám pro země s nízkými a středními příjmy. Zajištění ochrany občanů EU v době krize zůstane prioritou.
6.3. Prosazování ekonomické agendy a ochrana dodavatelských řetězců:
a) EU bude i nadále podporovat klíčové hospodářské zájmy, zásady a cíle EU včetně udržitelného rozvoje směrem k zajištění silného, ??vyváženého a inkluzivního sociálně-ekonomického oživení a růstu, jakož i zdravé makroekonomické politiky, institucionální budování kapacit a podporu regionální integrace. EU bude podporovat dialog s podobně smýšlejícími zeměmi indo-pacifického regionu a vytvoří výhledové strategie na podporu odolného udržitelného oživení evropských ekonomik.
Diverzifikace dodavatelských řetězců by měla přispět k odolnosti evropského hospodářství, zejména pro nejcitlivější průmyslové ekosystémy a pro snížení strategické závislosti na klíčových surovinách. EU bude rovněž spolupracovat s Indo-Pacifikem a reformovat WTO směrem k udržitelnému a účinnému mnohostrannému obchodnímu systému.
b) EU bude muset posílit svoji strategickou obchodní pozici a zajistit rovné podmínky v Indo-Pacifiku, v rámci nedávných významných regionálních dohod, jako je Komplexní a Progresivní dohoda o transpacifickém partnerství (CPTPP - Comprehensive and Progressive Agreement for Trans-Pacific Partnership) a regionální Komplexní ekonomické partnerství (RCEP - Regional Comprehensive Economic Partnership). EU bude pokračovat ve zkoumání a vyjednávání obchodních a investičních dohod v regionu, jako jsou dohody uzavřené s Japonskem, Koreou, Singapurem a Vietnamem. Cílem bude uzavření dohod o volném obchodu s Austrálií, Indonésií a Novým Zélandem a učinit další kroky směrem k dohodě o investicích s Čínou. EU bude i nadále zkoumat ekonomiku Indie a vztahy s Indií. Znovu potvrzuje ambiciózní agendu EU v oblasti obchodu a udržitelnosti rozvoje a posílení úsilí o provádění těchto dohod. EU bude i nadále podporovat způsobilé země v regionu prostřednictvím svého Obecného schématu preference k vymýcení chudoby (Generalised Scheme of Preferences to eradicate poverty), stimulaci rozvoje a zaměstnanosti a podpory dodržování lidských + pracovních práv a integrovat je do globálních hodnotových řetězců.
6.4. Bezpečnost a obrana:
a) EU bude dále rozvíjet partnerství a posilovat součinnost s podobně smýšlejícími partnery a příslušnými organizacemi v oblasti bezpečnosti a obrany. To bude zahrnovat reakci na výzvy mezinárodní bezpečnosti, včetně námořní bezpečnosti, škodlivých kybernetických aktivit, dále pak dezinformace vznikajících a existujících technologií, boj vůči terorismu, násilnému extremismu a hybridním hrozbám, boj proti organizovanému zločinu a nelegálnímu obchodování v plném souladu s mezinárodním právem. Mezi ostatní priority patří nešíření jaderných zbraní, kontrola zbraní a kontrola dvojího užití technologického vývozu. Spolupráce by měla být posílena v rámci misí a operací CSDP prostřednictvím vyhrazené dohody, dále v rámci projektu Posílení bezpečnostní spolupráce v Asii a s Asií (Enhancing Security Cooperation in and with Asia) a také by se mělo věnovat aktivní účasti na klíčových fórech souvisejících s bezpečností v regionu, jako je Regionální ASEAN Fórum (ARF). EU se rovněž zaměří na uzavření nových rámcových dohod s partnery v regionu v souladu se závěry Rady o posílení bezpečnostní spolupráce EU s Asií a v Asii (Council Conclusions on Enhanced EU Security Cooperation in and with Asia) z května 2018, a bude podporovat větší účast těchto zemí v misích a operacích CSDP.
b) V rámci posíleného mandátu a rozšířené oblasti působnosti EUNAVFOR Atalanta, Rada vítá příspěvky asijských partnerských zemí námořní síly na pomoc v boji proti pirátství a ozbrojeným loupežím u pobřeží Somálska a požaduje v této oblasti více společných cvičení. Na základě svých zkušenostech s ochranou kritických námořních tras v Indickém oceánu prostřednictvím povědomí o námořní oblasti, EU přijala rozhodnutí rozšířit geografický rozsah svých činností CRIMARIO II z Indického oceánu do jižní a jihovýchodní Asie s cílem dosáhnout bezpečnějších dopravních tras s EU. EU bude zkoumat možnost nasazení CRIMARIO v jižním Pacifiku.
c) Posouzení příležitosti námořního zájmu v Indo-Pacifiku. V souladu se strategií EU pro námořní bezpečnost a dle akčního plánu EU jsou cíle koordinace námořní přítomnosti EU na základě dobrovolných příspěvků členských států. Mohla by se vytvořit spolupráce s námořnictvem partnerských zemí a budování jejich kapacit a stanovit komplexní námořní bezpečnost a svobodu navigace, zejména podle mezinárodního práva. UNCLOS přijímá opatření k zajištění environmentální bezpečnost v oblasti. Přestože se liší od misí a operací CSDP, tento koncept by mohl přispět k řešení stávajících bezpečnostních výzev v regionu. Členské státy uznávají důležitost smysluplné evropské námořní přítomnosti v Indo-Pacifiku.
6.5. Zajištění vysoce kvalitní konektivity:
a) EU bude i nadále prosazovat své priority a činnosti v oblasti kvality a udržitelné konektivity v regionu, zejména prostřednictvím prakticky spolupracujících institucí EU a členských států s partnery v terénu, kteří sdílejí zásady kvalit udržitelné konektivity na základě mezinárodních norem a standardů a rovných podmínek. To vyžaduje vytyčit jasné priority pro všechny dimenze konektivity - digitální, dopravní, energetické, lidské – je nutná podpora projektů kvalitní infrastruktury v souladu se zásadami G20 pro kvalitu Investice do infrastruktury. Musí se podporovat nejvyšší standardy transparentnosti a zelený, digitální přechod. To povede k posílení hospodářského růstu a k vytvoření dlouhodobých výhod v souladu s pokračující práci směřující ke globálnímu přístupu EU ke konektivitě, dále k pobídce soukromého kapitálu a k zapojení podniků EU (je-li to možné) s využitím financí EU (jakožto nástroje mezinárodní spolupráce). Měly by se vzít v úvahu priority stanovené v programech včetně Evropského fondu pro udržitelný rozvoj+, a jiných finančních nástrojích. Ke zlepšení je třeba provést strategickou komunikaci, která zviditelní zapojení EU.
6.6. Posílení vzájemné spolupráce v oblasti výzkumu, inovací a digitalizace:
a) EU zlepší spolupráci v oblasti vysokoškolského vzdělávání, vědy a technologie s podobně smýšlejícími indo-pacifickými partnery, zejména prostřednictvím programu Horizont Europe, aby využila výjimečné technologické znalosti v regionu v klíčových základních technologiích ke stimulaci zeleného růstu, pokročilé výroby, pokročilých materiálů o vědě, životě, nanotechnologií a recyklačních technologií. Erasmus+ bude podporovat mobilitu a kapacitu vysokoškolského vzdělávání. EU bude v těchto oblastech usilovat o součinnost s budoucím programováním finančních nástrojů pro mezinárodní spolupráci s cílem vytvořit komplexní evropskou politiku regionální spolupráce. EU se bude snažit zajistit reciprocitu a rovné podmínky v souladu s globálním přístupem k výzkumu, inovacím, a vzděláváním mládeže. EU bude také podporovat mezilidské kontakty a posilovat mobilitu studentských výzkumných pracovníků a zaměstnanců.
b) EU bude spolupracovat s podobně smýšlejícími partnery, aby více podporovala digitální správu, globální standardy a regulační přístupy, včetně umělé inteligence, v souladu s mezinárodním právem, včetně hodnot a zásad EU v oblasti soukromí, ochrany údajů a zabezpečení a v oblasti otevřeného obchodu a přeshraničních toků dat. EU bude spolupracovat s podobně smýšlejícími partnery a podporovat bezpečnost a odolnost kritické infrastruktury, včetně zabezpečení dodavatelského řetězce sítí 5G. Uznává důležitost globálního, otevřeného, svobodného, stabilního a bezpečného kyberprostoru pro trvalou prosperitu, růst, bezpečnost a konektivitu a integritu svobodných a demokratických společností a zdůrazňuje důležitost ochrany právního státu, lidských práv a základních svobod v kyberprostoru. Soudržný přístup k spolupráci s podobně smýšlejícími partnery v indo-pacifickém regionu bude klíčem k úplnému odemčení potenciálu digitalizace v regionu. Zejména je třeba překonat digitální propast investic do lepší digitální konektivity a podporovat ucelování norem a hodnot.
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz