Boom recyklace baterií – světové firmy bojují o nadějný trh
Vzhledem k celosvětovému rozvoji elektromobility čelí hlavní světoví výrobci automobilů a baterií kromě nedostatku čipů další výzvě, kterou je recyklace a opětovné použití baterií. Automobilky si konkurují, ale současně vytvářejí partnerství pro vstup na trh s recyklací baterií.
Rozvoj elektromobility přináší i rizika – svět čelí hrozbě nedostatku surovin. Foto: Shutterstock
Prvotní signály ukazují, že úvahami o tom, jak vyvážit konkurenci a spolupráci, se zabývají jak globální automobilky Hyundai Motor, Kia, Tesla, Toyota nebo Volkswagen, tak výrobci baterií jako LG Energy Solution, SK Innovation, Samsung SDI, CATL a Panasonic.
VZKVÉTAJÍCÍ ODVĚTVÍ
Podle analytiků korejské společnosti SNE Research se recyklace a opětovné použití baterií ukazuje jako vzkvétající průmyslové odvětví, podpořené globálními iniciativami vlád i soukromého sektoru. Tyto iniciativy mají zabránit tomu, aby se desítky tisíc tun lithium-iontových baterií dostaly na skládky, které by ohrožovaly životní prostředí.
Trh s recyklací baterií elektromobilů se podle předpovědi SNE Research do roku 2040 zvýší na více než 74 miliard dolarů ze současných 340 milionů dolarů.
Americká administrativa v čele s prezidentem Joe Bidenem si stanovila cíl dosáhnout 100% čisté energie do roku 2035 i čistých nulových emisí do roku 2050. Vedoucí představitelé ostatních zemí včetně Jižní Koreje a evropských států mají podobné cíle. Vzhledem k tomu by mohl trh s recyklací baterií růst ještě rychleji.
AMBICE KOREJSKÝCH FIREM
S rostoucí produkcí lithium-iontových baterií roste i zájem o recyklaci mezi třemi hlavními korejskými výrobci baterií elektromobilů.
Společnost SK Innovation nedávno uvedla, že do začátku příštího roku postaví svůj první závod na recyklaci kovů z baterií s cílem uvést jej do komerčního provozu do roku 2025. Společnost dále zmínila, že již plánuje vybudovat závod na recyklaci vyřazených baterií i v zámoří.
Další korejská společnost LG Energy Solution nedávno prohlásila, že jejím dlouhodobým cílem je vytvořit hodnotový řetězec v oblasti baterií elektromobilů od těžby surovin až po výrobu a likvidaci baterií. LG Energy Solution, která již dříve vytvořila společný podnik na výrobu baterií s automobilkou General Motors, podepsala obchodní smlouvu s americkou společností i s podmínkou recyklace baterií. Jinak by nemohla vstoupit na americký trh.
Firma Samsung SDI zase uzavřela partnerství s korejským výrobcem elektrických autobusů a baterií Pmgrow, které je zaměřené právě na recyklaci baterií.
POUŽITÍ BATERIÍ PRO SKLADOVÁNÍ ENERGIE
Skladování energie se v celém světě věnuje stále větší pozornost – vzhledem k rostoucí popularitě výroby energie z obnovitelných zdrojů, jejíž výroba je však méně stabilní než výroba energie z tradičních fosilních zdrojů. Systémy skladování energie (ESS) jsou schopné dodávky obnovitelné energie stabilizovat.
Hyundai Glovis, logistická společnost ze skupiny Hyundai Motor Group, již letos v únoru uvedla, že se spojuje s firmami LG Energy ES a KST Mobility. Společně se zaměří na pronájem a recyklaci baterií. Mezitím společnost Hyundai Motors uvedla, že se spojila s americkou společností pro testování a certifikaci bezpečnosti baterií UL, s níž hodlá vyvíjet systémy ESS, které budou využívat vyřazené baterie elektromobilů.
Hyundai Kia, sesterská firma Hyundai Motors, uzavřela partnerství se společností SK Innovation v oblasti recyklace kovů z baterií.
Korejští výrobci baterií také rozšiřují své podnikání v oblasti ESS doma i v zahraničí.
„MĚSTSKÁ TĚŽBA“ CENNÝCH SUROVIN
Již zmiňovaní analytici společnosti SNE Research uvedli, že těžba klíčových surovin, jako jsou lithium, kobalt a nikl, z použitých baterií bude v příštích letech velmi nadějným podnikatelským oborem. Takzvaná „městská těžba“ má podle Tima Johnstona, předsedy představenstva startupu Li-Cycle v kanadském Torontu značné výhody. Bez ní by totiž mohl očekávaný nedostatek surovin pro baterie – v době boomu elektromobility jako takové – připomínat arabské ropné embargo z roku 1973. Tehdy ceny benzínu v USA do čtyř měsíců od zavedení embarga vzrostly až čtyřnásobně.
Pro „městskou těžbu“ hovoří například i koncentrace oxidu lithného, kterého je v lithiových rudách v nejlepším případě 2 až 2,5 %, ??zatímco při městské těžbě je koncentrace čtyřikrát až pětkrát vyšší. Americká Tesla uvedla, že její recyklační technologie umožňuje společnosti získat přibližně 92 % materiálů z vybitých baterií.
Zatímco japonský Nissan Motor znovu používá staré baterie z vozů Nissan Leaf, německý Volkswagen nedávno otevřel svůj první recyklační závod v německém Salzgitteru a plánuje během pilotní fáze recyklovat až 3600 bateriových systémů ročně.
ZAPOJENÍ ČESKÝCH FIREM?
V této souvislosti se nabízí otázka zapojení českých firem jak do procesu vlastní recyklace baterií – ať už prostřednictvím evropského sdružení Reneos nebo jeho českého partnera Ecobat, tak i do jejich využití v systémech skladování energie. Zde by mohly svou roli sehrát i firmy, které se v zastoupení agentury CzechInvest zúčastnily veletrhu Interbattery 2021 (Bochemie, Devinn, EnergyCloud, EVC Group, GWL).
Pavel Kalina, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Soulu
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Komodity:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz