Jižní Korea – svět, závod o strategické suroviny pro elektromobily začal
Jižní Korea – svět, závod o strategické suroviny pro elektromobily začal
20.08.2021 / 08:41 | Aktualizováno: 20.08.2021 / 08:51
Vzhledem k celosvětovému trendu rozvoje elektromobilů (EV), čelí hlavní světoví výrobci automobilů a baterií kromě nedostatku čipů další výzvě, kterou je recyklace a opětovné použití baterií.
Recyklace použitých EV baterií - Battery Mineral Resources (BMR).
Podle prvotních signálů si sice globální automobilky, a to včetně společností Hyundai Motor Co., Kia Corp., Tesla, Toyota a Volkswagen a výrobci baterií jako LG Energy Solution Ltd., SK Innovation Co., Samsung SDI CO., CATL a Panasonic navzájem konkurují, ale současně vytvářejí partnerství pro vstup na trh s recyklací baterií.
Dle analytiků korejské společnosti SNE Research se recyklace a opětovné použití baterií ukazuje jako vzkvétající průmyslové odvětví uprostřed globálních iniciativ vlád i soukromého sektoru, které mají zabránit tomu, aby se desítky tisíc tun lithium-iontových baterií nedostaly na skládky, které by ohrožovaly životní prostředí.
Trh s recyklací baterií EV se podle předpovědi SNE Research do roku 2040 zvýší na více jak 74 mld. USD ze současných 340 mil. USD.
Vzhledem k tomu, že americká administrativa v čele s prezidentem J. Bidenem má za cíl dosáhnout 100 % čisté energie do roku 2035 a čistých nulových emisí do roku 2050 a vedoucí představitelé ostatních zemí včetně Jižní Koreje a evropských států, mají podobné cíle, mohl by trh s recyklací baterií růst ještě rychleji.
S rostoucí produkcí lithium-iontových baterií roste i zájem o recyklaci mezi třemi hlavními korejskými výrobci baterií EV.
Společnost SK Innovation nedávno uvedla, že do začátku příštího roku postaví svůj první závod na recyklaci kovů z baterií s cílem uvést jej do komerčního provozu do roku 2025.
Společnost taktéž zmínila, že již plánuje vybudovat závod BMR i v zámoří za účelem recyklace vyřazených baterií.
Další korejská společnost LG Energy Solution nedávno prohlásila, že jejím dlouhodobým cílem je vytvořit hodnotový řetězec v oblasti baterií EV od těžby surovin až po výrobu a likvidaci baterií.
Připomeňme jen, že LG Energy Solution, která vytvořila Ultium Cells LLC, společný podnik EV pro baterie s General Motors Co., podepsala obchodní smlouvu s americkou společností i s „podmínkou“ recyklace baterií, protože jinak by nemohla vstoupit na americký trh.
Samsung SDI zase uzavřela partnerství s korejským výrobcem elektrických autobusů a baterií PMGROW Corp. pro vstup na trh s recyklací baterií.
Opětovné použití EV baterií - skladování energie (Energy Storage System - ESS)
Skladování energie se věnuje stále větší pozornost po celém světě díky rostoucí popularitě výroby energie z obnovitelných zdrojů, jejíž výroba je však méně stabilní než výroba energie z neobnovitelných zdrojů, jako je ropa a plyn. ESS je ale schopna stabilizovat dodávky obnovitelné energie prostřednictvím jejího skladování.
Hyundai Glovis Co., logistická jednotka skupiny Hyundai Motor Group, již v únoru tohoto roku uvedla, že se spojuje s LG Energy ES a KST Mobility Co., která provozuje platformu Macaron Taxi pro dopravu EV pro pronájem a recyklaci baterií.
Mezitím společnost Hyundai Motors uvedla, že se spojila s UL LLC, americkou společností pro testování a certifikaci bezpečnosti baterií, za účelem vývoje systémů pro skladování energie (ESS) založených na vyřazených bateriích.
Hyundai Kia, sesterská firma Hyundai Motors, uzavřela partnerství se společností SK Innovation v oblasti recyklace kovů z baterií.
Korejští výrobci baterií také rozšiřují své podnikání v oblasti ESS doma i v zahraničí.
Použité baterie - Těžba cenných surovin přímo ve městech (platforma Urban Mining)
Již zmiňovaní analytici společnosti SNE Research uvedli, že těžba klíčových surovin pro baterie, jako je lithium, kobalt a nikl z použitých baterií, bude stále výhodným a rychle se rozvíjejícím obchodem, jelikož klasická těžba a zpracování uvedených surovin značně znečišťuje životní prostředí s následnými emisemi uhlíku.
Tim Johnston, předseda představenstva společnosti Li-Cycle, start-upu recyklace v Torontu, nedávno řekl, že bez „městské těžby“ ve velkém měřítku by očekávaný nedostatek surovin pro baterie spolu s boomem EV mohl být jako arabské ropné embargo z roku 1973, kdy ceny benzínu v USA do čtyř měsíců vzostly až čtyřnásobně.
Pro „městskou těžbu“ hovoří např. i koncentrace oxidu lithného, kterého je v lithiových rudách v nejlepším případě 2 až 2,5 %, ??zatímco v městské těžbě je koncentrace čtyřikrát až pětkrát vyšší.
Americká Tesla uvedla na začátku tohoto měsíce, že její recyklační technologie umožňuje společnosti získat přibližně 92 % materiálů z vybitých baterií.
Zatímco japonský Nissan Motor znovu používá staré baterie z vozů Nissan Leaf, německý Volkswagen nedávno otevřel svůj první recyklační závod v německém Salzgitteru a plánuje během pilotní fáze recyklovat až 3600 bateriových systémů ročně.
Závěrem se nabízí otázka zapojení českých firem, jak do procesu vlastní recyklace baterií ať už prostřednictvím evropského sdružení Reneos a jeho českého partnera ECOBAT, tak i do jejich využití jako ESS. Zde by mohly svou roli sehrát i firmy, které se v zastoupení agentury CzechInvest zúčastnily veletrhu Interbattery 2021 (BOCHEMIE a.s., DEVINN s.r.o., EnergyCloud, a.s., EVC Group s.r.o., GWL).
Pavel Kalina
Ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Soulu
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Ondřej Vacek, Ušetřeno.cz
Nechcete přijít o peníze? 5 zásadních tipů, jak úspěšně využít pojištění storna
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz