Český ultralight Shark se představí v Mongolsku
Český ultralight Shark se představí v Mongolsku
27.06.2021 / 14:12 | Aktualizováno: 27.06.2021 / 14:17
Dvoumístný “charterový” spoj v podobě ultralehkého letounu SHARK s výrobním číslem 103 vyrazil 26. června 2021 v 15:08 z Letiště Václava Havla Praha směrem do Mongolska.
Byť je držitelem světových rychlostních rekordů ve své kategorii, poletí vzhledem na počasí pouze 5-6 hodin denně. Plánovaných 6,696km přes Polsko, Litvu, Lotyšsko, Estonsko a Rusko tak přeletí s přestávkami za celkem 5 dnů, aby dorazil včas na otevření zcela nového mezinárodního letiště v Ulánbátaru. Podle mongolské tradice jej budou po cestě chránit mýtičtí strážci nebe a země sedící na křídlech v pojetí slavného mongolského kaligrafisty Amarsaná Lkhagva.
SHARK s imatrikulací OK-AUR71 naváže na 71-letou historii česko-mongolských vztahů, během které Češi postavili 1. nemocnici v Ulánbátaru, pomáhali vybudovat těžební, kožedělný a obuvnický průmysl, v posledních letech se angažují také oblasti ochrany životního prostředí, zejména díky projektu Zoo Praha "Návrat divokých koní". Po dodávkách českých autobusů, motocyklů, automobilů, lokomotiv a dalších zařízení do Mongolska tak přichází řada na spolupráci v leteckém průmyslu, který obzvlášť v oblasti ultralehkého létání patří v České republice ke světové špičce.
Velitel letounu Denis Gibadulin a zároveň jednatel SHARK.AERO CZ spolu s německým pilotem dlouhodobě žijícím v Mongolsku Gerhardem Wackenhutem tak ve 20krát rozlehlejším Mongolsku představí český model svobodného létání. Podobně jako v 90. letech se Mongolsko v mnohém inspirovalo českou cestou k demokracii a tržní ekonomice a stalo se prioritní zemí české rozvojové pomoci, má dnes příležitost využít českého vzoru země s pulzujícím leteckým průmyslem a službami, země s více než 3000 soukromými ultralehkými letadly.
Na co se oba nejvíce těší? „Na létaní se SHARKem v zemi, která vzdálenostmi a rozlohou přesně odpovídá tomu, pro co byl SHARK navrhnut a zkonstruován – pro rychlé lety na dlouhé vzdálenosti za rozumné náklady“, říká Gibadulin a Wackenhut dodává: „Nové letiště v Ulánbátaru může být považováno za odstartování rozvoje všeobecného letectví v Mongolsku. Specifický koncept SHARKu splňuje přepravní požadavky Mongolů v dobách Covidu a může být ideálním výchozím bodem pro rozvoj všeobecného letectví v této vnitrozemské zemi střední Asie. Naším posláním je představit špičkové české letecké produkty v segmentu ultralehkých letadel nadšencům veřejného i soukromého letectví. Jinými slovy chceme se SHARKem otevřít mongolský trh pro český letecký průmysl.“
O SHARK.AERO
Propojení špičkového výkonu s moderním a pohodlným kokpitem, vynikajícím rozhledem a nekompromisním designem umožňuje cítit se na obloze v SHARKu jako v žádném jiném letadle.
SHARK je vysoce výkonný tandemový ultralight s hydraulicky zatahovatelným podvozkem, charakteristickými křídly, za letu stavitelnou vrtulí s automatickou regulací otáček a nejnovější avionikou DYNON či GARMIN.
SHARK byl navržen a vyroben jako rychlý letoun na dlouhé vzdálenosti s prvky inovativního designu a za použití špičkových technologií. S 100hp motorem Rotax 912 dosahuje rychlosti 300 km/h a doletí 2500 km.
Skloubením jedinečného vzhledu, použitím kompozitů z uhlíkovo-kevlarových vláken a dotaženou aerodynamikou se SHARK stal nejrychlejším ultralightem. Důkazem toho je série světových rekordů a také různá ocenění za design.
Bezpečnost SHARKu je absolutní prioritou, i proto nabízí záchranný padákový systém pro celý letoun. V případě nouze umožňuje bezpečně dosednout s celým letadlem.
O ČESKO-MONGOLSKÝCH VZTAZÍCH
Česká republika a Mongolsko jsou i přes velkou geografickou vzdálenost velmi blízkými partnery. Diplomatické vztahy obě země navázaly již v roce 1950. V šedesátých letech působili v Mongolsku čeští geologové, kteří přispěli k objevení největšího naleziště mědi a molybdenu V sedmdesátých letech tehdejší Československo financovalo a realizovalo výstavbu 1. nemocnice v Ulánbátaru, stálo u zrodu mongolského kožedělného a obuvnického průmyslu. V Mongolsku se osvědčily české autobusy, motocykly, osobní a nákladní automobily, turbíny i lokomotivy, výrobní linky v potravinářství, vybavení pro ozbrojené složky, ale oblibu získalo také samozřejmě české pivo, české sklo a porcelán. Na českých univerzitách studovaly dvě desítky tisíc mongolských studentů. V 90. letech se Mongolsko v mnohém inspirovalo českou cestou k demokracii a tržní ekonomice a stalo se prioritní zemí české rozvojové pomoci. Roste význam obchodních vztahů mezi oběma zeměmi a spolupráce v oblasti ochrany životního prostředí, zejména díky projektu Zoo Praha "Návrat divokých koní", ale také díky dlouhodobým aktivitám českých neziskových organizací Člověk v tísni a Charita. Dnes je Česká republika druhým domovem největší mongolské komunity v Evropě, čítající více než deset tisíc občanů.
Více o SHARK.AERO:
www.sharkaero.cz
www.instagram.com/sharkaeroaircraft/
www.facebook.com/shark.aero
www.facebook.com/SharkMongolia
Kontakt pro média:
Petr Hýl
+420 604 266 764
petr@hyl.cz
Poslední zprávy z rubriky Export:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko nemovitosti
Jan Dvořák, Salutem Fund
?
Okénko pro podnikatele
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.