Dovoz mléčných produktů do Číny loni vzrostl
Ilustrační foto: Shutterstock
Na tomto nárůstu se nejvíce podílelo mléko tekuté, kterého bylo dovezeno o 16 % více než v roce předchozím a poprvé se jednalo o množství přesahující jeden milion tun. Z mléčných produktů byly vyšší dovozy zaznamenány také u syrovátky (38 %), sýrů (12 %) a másla (35 %). Pokles byl naopak zaznamenán u mléka v prášku (-3.5 %), kondenzovaného mléka (-31 %), kojenecké výživy v prášku (-3 %) a jogurtů (-4.9 %). Hlavními vývozci do Číny byly Evropská unie, Nový Zéland a Austrálie. V případě tekutého mléka se dovozy z EU zvýšily o 26 % i kvůli vlivu pandemie na nižší spotřebu komodity v rámci EU.
MLÉČNÉ VÝROBKY V DOBĚ PANDEMIE
Průměrný čínský spotřebitel v uplynulém roce vypil šestkrát tolik mléka než v roce 2012. Zvýšenému zájmu čínských spotřebitelů o mléko napomohlo i loňské prohlášení čínské Státní zdravotnické komise, která lidi nabádala, aby během epidemie posilovali svůj imunitní systém právě konzumací mléčných produktů. Zvýšený zájem spotřebitelů o mléko hlásí i čínské mlékárenské podniky.
Současné vysoké dovozy mléčných produktů do Číny pravděpodobně poklesnou v druhé polovině roku s tím, jak se zvýší domácí produkce. Čínské mlékárenské podniky preferují nákupy mléka ze zahraničí i z důvodu nižší ceny, protože na ceně domácí produkce se mimo jiné podepisuje i vysoká cena krmiv. Pro Číňany jsou mléčné výrobky zároveň i zdroj proteinů, což je významné zejména v době, kdy je oslabená domácí nabídka vepřového masa kvůli africkému moru prasat. Exportéři by současné situace měli využít k budování své značky a dobrých obchodních vztahů, aby omezili vliv možných budoucích výkyvů poptávky po zahraničních produktech.
NOVÉ TRENDY
I v tomto sektoru se projevují nové trendy, které si čínští spotřebitelé postupně osvojují. Jako u jiných produktů začínají Číňané preferovat mléko čerstvé, a to zejména od domácích firem. Během pandemií vyvolaných lockdownů si však lidé našli nový koníček, který má potenciál dále zvýšit jejich spotřebu mléčných produktů. Jedná se o pečení, které v Číně nemá svou tradici. Velké popularitě se na sociálních sítích těší příspěvky s recepty a videa vysvětlující jednotlivé postupy. Očekává se, že trh s ingrediencemi pro pečení do roku 2025 meziročně vzroste o 45 %. Jedná se o poměrně nový trend, na který firmy ještě nestihly adekvátně zareagovat, a nabízí tedy příležitosti pro zahraniční výrobce.
Ondřej Plaček, zemědělský diplomat, Velvyslanectví ČR v Pekingu
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz